Zmiany planowane do wdrożenia od 1 stycznia 2011 r. zakładają zwiększenie częstotliwości kursowania tramwajów (Rys.) w następujący sposób:
- w dni robocze w godzinach wieczornych z 10 do 7,5 minuty
- w soboty w godzinach popołudniowych z 10 do 6 minut
- w soboty w godzinach wieczornych z 10 do 7,5 minuty
- w niedziele w godzinach przedpołudniowych z 12 do 7,5 minuty
- w niedziele w godzinach wieczornych z 10 do 7,5 minuty
Wprowadzenie do ruchu tramwajów niskopodłogowych zrealizowane zostanie w momencie ukończenia budowy nowej trasy tramwajowej do Osiedli Wrzosowiak, Błeszno i Raków. Wówczas również zwiększona zostanie maksymalna częstotliwość kursowania tramwajów w dni robocze z 5 do 3,5 minutowej i w soboty z 6 do 5 minutowej. Działania te mają na celu zwiększenie atrakcyjności miejskiego transportu zbiorowego w skomunikowaniu z reprezentacyjną przestrzenią miasta poprzez poprawę jej niezawodności i dostępności.
W szerszej wieloletniej perspektywie głównymi celami do osiągnięcia są:
1) wymiana całości autobusów i tramwajów wysokopodłogowych na niskopodłogowe,
2) zwiększenie częstotliwości kursowania głównych autobusowych linii miejskich kursujących przez centrum miasta do min. 15 minutowej,
3) zwiększenie udziału pojazdów klasy „midi” w obsłudze obszarów peryferyjnych miasta,
4) stworzenie systemu dynamicznej informacji pasażerskiej poprzez m.in. montaż tablic elektronicznych na przystankach węzłowych, np. Alei Najświętszej Maryi Panny, rozbudowę serwisu internetowego o bieżący podgląd kursowania pojazdów komunikacji miejskiej w czasie rzeczywistym.
Marcin Pająk
Kierownik Wydziału Planowania Przewozów
MZDiT w Częstochowie
Bibliografia:
[1] Mazurek T., Kubalski J.: Komunikacja miejska. WKŁ, Warszawa 1968.
[2] www.mpk.czest.pl - strona internetowa miejskiego przewoźnika komunalnego
[3] Rudnicki A.: Jakość komunikacji miejskiej. PiT, Kraków 1999
Budowa linii tramwajowej
Od sierpnia 2010 roku w Częstochowie trwa budowa nowej linii tramwajowej; zakończenie prac jest planowane na listopad 2012 roku. Inwestycja obejmuje budowę nowego odcinka linii tramwajowej będącego odgałęzieniem o długości 4,9 km (9,9 km toru pojedynczego) w południowej części miasta od istniejącej linii tramwajowej. Tramwaj przebiegać będzie od skrzyżowania Alei Niepodległości i ul. Jagiellońskiej wzdłuż ul. Jagiellońskiej, Orkana, Alei 11 Listopada, Jesiennej, Rakowskiej do stadionu RKS „Raków”, gdzie zlokalizowana będzie pętla końcowa.
Na linii wybudowanych będzie 13 nowych zintegrowanych przystanków, torowisko zostanie wykonane w nowoczesnej technologii „szyny pływającej” (zabudowane w elementach betonowych) na ul. Orkana i technologii torowiska wydzielonego zasypanego tłuczniem. Tory będą posiadały elementy tłumiące hałas i drgania. Trakcję zasili nowo budowana stacja transformatorowa. Wraz z budową linii tramwajowej przebudowany zostanie układ drogowy, wybudowane będą sygnalizacje świetlne na czterech skrzyżowaniach uwzględniające priorytet dla pojazdów tramwajowych w ruchu drogowym, powstanie nowe oświetlenie na ul. Orkana, znacznej przebudowie ulegnie uzbrojenie podziemne. Trasę tramwajową będzie obsługiwało siedem nowoczesnych wieloczłonowych, niskopodłogowych, klimatyzowanych zestawów tramwajowych. Linia i podstacja zasilania będą zdalnie sterowane osobną linią kablową.
Zadanie uzyskało dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej – Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007–2013 w wysokości 85 procent dofinansowania. Planowany koszt zadania to ponad 98 mln zł. W przetargu uzyskano znaczne oszczędności – za wykonawstwo zadania kwota wynosi niespełna 79,3 mln zł.
- «« poprz.
- nast.