System informacji medialnej
System Informacji Medialnej będzie umożliwiać uzyskanie przez kierowców i pasażerów pojazdów poruszających się po sieci dróg i ulic (lub zamierzających odbyć podróż) na obszarze Aglomeracji Trójmiejskiej, informacji o warunkach ruchu drogowego przed podróżą. W systemie TRISTAR system ten powinien dostarczać zarządom drogowym, wybranym instytucjom publicznym, mediom, a przede wszystkim potencjalnym użytkownikom sieci ulicznej informację dotyczącą: warunków ruchu, w tym czasu przejazdu, zdarzeń drogowych, robót drogowych, warunków meteorologicznych.
Docelowo wymienione grupy informacji powinny być dostarczane wymienionym wcześniej grupom użytkowników za pomocą: telefonu, radia, telewizji, urządzeń nawigacji satelitarnej, a przede wszystkim Internetu. Serwis WWW będzie zawierać informacje pochodzące z: Systemu informacji dla kierowców, Systemu nadzoru wizyjnego, Systemu informacji parkingowej, Systemu pomiarów parametrów meteorologicznych, Systemu informacji dla pasażerów transportu zbiorowego, Systemu monitorowania i nadzoru ruchu pojazdów oraz z rozkładów jazdy transportu publicznego, włącznie z rozkładem Szybkiej Kolei Miejskiej (SKM).
Wszystkie dane będą dostępne w formie graficznej, prezentowane na mapie miasta, z możliwością filtrowania, wyszukiwania i zarządzania obszarem wyświetlania. Na mapie będą także pokazane tablice zmiennej treści (TZT), znaki zmiennej treści (ZZT), tablice informacji pasażerskiej na przystankach tramwajowych i autobusowych oraz tablice i znaki informacji parkingowej wraz z informacjami jakie aktualnie wyświetlają.
Serwis internetowy będzie także umożliwiał zaplanowanie najkrótszej lub/i najszybszej podróży na podstawie rozkładów jazdy środków transportu publicznego (łącznie z SKM) oraz informacji o opóźnieniach z systemu zarządzania ruchem pojazdów transportu zbiorowego i systemu informacji dla pasażerów transportu zbiorowego z uwzględnieniem przesiadek.
Portal będzie prezentował zdjęcia z wybranych kamer systemu monitorowania ruchu umieszczonych na głównych skrzyżowaniach miasta. Zdjęcia będą aktualizowane co 2 minuty.
Na mapie zatorów drogowych będą naniesione odcinki na których kolejka sięga do jednej z wyznaczonych stref na odcinku międzywęzłowym z uwzględnieniem trendu zmian warunków ruchu. Na mapie aktualnych zdarzeń drogowych będzie wyróżnione miejsce (symbolem wypadku drogowego), w którym doszło do zdarzenia drogowego i odcinki ulic (kolorem czerwonym), na których ruch jest blokowany. Mapa będzie aktualizowana każdorazowo po uzyskaniu zgłoszenia o zdarzeniu drogowym.
System planowania ruchu
System Planowania Ruchu (SPR) stanowić będzie zespół narzędzi programowych mających za zadanie wspomaganie w zakresie planowania rozwiązań organizacji ruchu. W skład systemu wchodzi oprogramowanie symulacyjne, planistyczne, analityczne. Wszystkie programy będą korzystać z danych zgromadzonych w centralnej bazie danych systemu. System SPR korzystać będzie z baz danych o ruchu oraz innych informacji gromadzonych w hurtowni danych.
System umożliwi budowę bazy wiedzy o działaniach i stopniu ich efektywności i skuteczności oraz zbioru modeli i komputerowych programów symulacyjnych.
Krzysztof Łutowicz
Gdańskie Inwestycje Komunalne Sp. z o.o.,
dyrektor Biura Realizacji Projektu „Zintegrowany System Zarządzania Ruchem – TRISTAR”
Krzysztof Łutowicz z Gdańskich Inwestycji Komunalnych Sp. z o.o., przygotował referat „Zintegrowany System Zarządzania Ruchem – TRISTAR” i go przedstawił podczas seminarium „Inwestycje infrastrukturalne w aglomeracjach: Gdańsk – miasto inwestycji transportowych”, zorganizowanego przez Stowarzyszenie Klub Inżynierii Ruchu (8-9 listopada 2012 r., Straszyn k/Gdańska). Seminarium szkoleniowe KLIR odbyło się pod honorowym patronatem Pawła Adamowicza – prezydenta Gdańska. Uczestnicy seminarium mieli możliwość zwiedzenia Centrum Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem TRISTAR w Gdańsku podczas wycieczki technicznej.
Projekt „Wdrożenie Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem TRISTAR w Gdańsku, Gdyni i Sopocie” jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko Działanie 8.3 Rozwój Inteligentnych Systemów Transportowych VIII Priorytet Bezpieczeństwo transportu i krajowe sieci transportowe. Wartość projektu: 184 263 558, 91 zł; wartość dofinansowania z Unii Europejskiej: 156 191 405, 24 zł. Czas realizacji projektu: 2011 r. – 2014 r.
Fot. Archiwum KLIR
- «« poprz.
- nast.