Znaki drogowe zasilane przez energię słonecznąHalinów to miasto znajdujące się około 10 km na wschód od Warszawy. Leży na trasie ważnego korytarza transportowego (Berlin-Poznań-Warszawa-Terespol-Moskwa). W 1999 roku przy drodze krajowej nr 2 zainstalowano tam znak drogowy na przejściu dla pieszych, który jest zasilany energią słoneczną. Dzięki projektowi wdrożonemu przez Politechnikę Warszawską sprawdzono, czy w krajach o umiarkowanym nasłonecznieniu jak Polska, będzie uzasadnione stosowanie ogniw fotowoltaicznych do zasilania samodzielnych urządzeń. Projekt, który sfinansowała Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych (około 10 tys. euro), prowadzony jest do dziś.

Znak składa się z kasety z namalowanym symbolem i podświetlonym od wewnątrz, dwóch pulsujących świateł ostrzegawczych oraz jednego dodatkowego, oświetlającego przejście dla pieszych. Generator składa się natomiast z czterech modułów fotowoltaicznych o mocy 55 W każdy i łącznej powierzchni 1,68 m2. Moduły są zamontowane na specjalnym stelażu i przymocowane do słupa. Energia magazynowana jest w trzech bateriach 12 V o pojemności 130 Ah każda. Są to akumulatory kwasowo-ołowiowe z elektrolitem w postaci żelu.

Ponadto system jest wyposażony w układ do monitorowania parametrów meteorologicznych. Jeszcze inny zestaw czujników został zainstalowany, aby obserwować i rejestrować wszystkie ważne parametry, kontrolując prawidłowe działanie znaku i potwierdzając wyniki symulacji komputerowych. Moc świateł wynosi 10 W w ciągu dnia i 21 W w nocy. Początkowo zastosowano źródła światła o mocy 100 W w dzień i 350 W w nocy. Zredukowano jednak zużycie energii dzięki zastosowaniu świetlówek kompaktowych i diod elektroluminescencyjnych. Gdy bateria jest naładowana, system może pracować nawet przez 10 pochmurnych dni z rzędu.

Moc systemu fotowoltaicznego jest monitorowana od 2004 roku w 4-letnich odstępach czasu. Dzięki systemom, w jakie urządzenie zostało wyposażone, łatwo można porównywać wyniki symulacji z rzeczywistymi, aby ulepszać projekt i budowę kolejnych systemów fotowoltaicznych, stosowanych już w całym kraju. Doprowadziło to m.in. do obniżenia kosztów instalacji i optymalizacji wielkości i pojemności baterii modułów.

Systemy fotowoltaiczne to ekonomiczne i ekologiczne rozwiązanie, zarówno w miejscach, gdzie nie ma możliwości podłączenia instalacji do sieci elektrycznej, jak i w miastach, gdzie to podłączenie bywa kosztowne. Znaki drogowe zasilane energią słoneczną zapewniają dobrą widoczność nawet z dużych odległości i w złych warunkach pogodowych oraz umożliwiają oznakowanie każdego miejsca wysokiego ryzyka na drodze.

Sukcesem projektu było wykazanie przydatności i opłacalności stosowania znaków drogowych zasilanych energią słoneczną, nawet w polskim, niesprzyjającym klimacie.

Źródło: Eltis

Oprac. IH

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.