Eksperci proponują, aby urządzenia brd podzielone zostały na te, które służą do stałego wyposażenia drogi oraz pozostałe, które służą do oznakowania tymczasowego, w tym robót drogowych. Osobną kategorią będą jeszcze znaki aktywne i zmiennej treści.
Rozpoczęto już prace dotyczące nowelizacji rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych, uwzględniające m.in. jego rozszerzenie o znaczenie i wzory urządzeń bezpieczeństwa ruchu stosowanych na drogach.
Zgodnie w tą koncepcją powstało opracowanie „Warunki techniczne elementów infrastruktury drogowej stosowanych w organizacji ruchu na drogach”, którego autorem jest konsorcjum z Instytutem Badawczym Dróg i Mostów jako liderem.
W dokumencie uwzględniono, że regulacje zawarte w rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach zostały opracowane już ponad 10 lat temu i w wielu przypadkach nie są dostosowane do współczesnych potrzeb. Ponadto, akty prawne pozostają niespójne przede wszystkim z rozporządzeniem w sprawie znaków i sygnałów oraz w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.
- Konieczny jest tekst jednolity, który ułatwi zarządcom dróg korzystanie z przepisów po kilkunastu nowelizacjach - powiedział Marek Wierzchowski z Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. - Nie jest powiedziane, że wszystkie zmiany, które zaproponowano w opracowaniu zostaną wprowadzone, będzie ono służyć jako materiał pomocniczy.
Opracowanie zawiera zatem szereg propozycji, które mają doprowadzić do wydania nowego rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.
Opracowanie składa się z dwóch tomów:
- Tom I „Prawne, społeczno-ekonomiczne i techniczne uwarunkowania poprawy bezpieczeństwa i warunków ruchu drogowego w odniesieniu do znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego stosowanych w organizacji ruchu na drogach”, zawiera m.in. wyniki przeprowadzonych badań ankietowych wśród użytkowników dróg, analizę obowiązujących rozwiązań dotyczących warunków technicznych elementów infrastruktury drogowej stosowanych w organizacji ruchu na drogach w krajach o wysokim poziomie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz wyniki badań laboratoryjnych i empirycznych w odniesieniu do wybranych rozwiązań technicznych;
- Tom II „Szczegółowe warunki techniczne dotyczące znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków umieszczania ich na drogach”, zawiera wymagania dla znaków drogowych pionowych i poziomych, sygnałów świetlnych, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz urządzeń technicznych wykorzystywanych w coraz powszechniej stosowanych systemach zarządzania ruchem w czasie rzeczywistym.
IH
Przecież gdy wymyślono ponad wiek temu RUCH OKRĘŻNY to dotyczył on organizacji ruchu PLACÓW, a dopiero pod koniec ubiegłego wieku zastosowano to rozwiązanie na skrzyżowaniach z wyspą zamieniając je znakami C-12 na MINI (RONDA) SKRZYŻOWANIA O RUCHU OKRĘŻNYM. Jestem ciekaw kiedy nastąpi olśnienie, że Zbigniew Drexler to ... się myli, twierdząc, że rondo (jednopoziomowe skanalizowane skrzyżowanie dróg publicznych wg przepisów budowlanych) jest pod względem zasad ruchu w całości jednym skrzyżowaniem (art. 2.10 P.r.d.). Prawda jest taka, że to zwykłe skrzyżowanie dróg publicznych z wyspą na środku za sprawa znaku C-12 POD WZGLĘDEM ZASAD RUCHU zamienia się w MINI PLAC ze zjazdami tylko w prawo. Czymś innym jest przemieszczanie się na skrzyżowaniu dróg publicznych (obiekcie) w relacji w prawo, w lewo lub na wprost a czymś innym realizowanie tego przemieszczania zgodnie z zasadami ruchu drogowego. Przecież na skrzyżowaniu z przesuniętymi wlotami (w całości jeden obiekt) bez znaków drogowych jazda w relacji na wprost w jednym kierunku nie wymaga zmiany kierunku wg art. 22 P.r.d. a w drugim wymaga dwukrotnej. Można to zmienić oznakowaniem ale to osobny temat.