Komisja Europejska 11 września br. ogłosiła nabór projektów do sfinansowania z  unijnych funduszy przeznaczonych na poprawę połączeń transportowych. Łącznie na ten cel przeznaczono 11,9 mld euro. Jest to największy do tej pory budżet UE na projekty infrastruktury transportowej. Państwa członkowskie UE mają czas na zgłoszenie swoich wniosków do 26 lutego 2015 r.

 

Finansowanie skoncentrowano na osiach 9. głównych korytarzy transportowych, które mają razem stanowić bazową sieć europejskiego transportu, odgrywając rolę gospodarczego krwiobiegu jednolitego rynku. Inwestycje mają usprawnić ruch na osi Wschód-Zachód poprzez usunięcie tzw. wąskich gardeł i ułatwienie transgranicznej działalności firmom zajmującym się przewozem pasażerów i towarów.

- Nie sposób przecenić roli transportu jako bazy zdrowej gospodarki europejskiej, dlatego to właśnie dziś, jak nigdy, nakłady na sieć transportową mają kapitalne znaczenie dla ożywienia koniunktury. Rejony Europy, które nie dysponują odpowiednimi połączeniami transportowymi, nie mogą spodziewać się wzrostu ani poprawy koniunktury. Państwa członkowskie muszą wykorzystać tę szansę, aby ubiegać się o finansowanie służące lepszemu skomunikowaniu, konkurencyjności i zapewnieniu sprawniejszego i szybszego dojazdu zarówno obywatelom, jak i przedsiębiorstwom – podkreślił Siim Kallas, wiceprzewodniczący Komisji odpowiedzialny za transport.

Środki UE na transport zwiększyły się trzykrotnie wobec 8 mld w latach 2007-2013, osiągając poziom 26 mld euro na lata 2014-2020. Ich wydatkowanie nastąpi w ramach nowego instrumentu: „Łącząc Europę” (CEF, z ang. Connecting Europe Facility). Obecnie ogłoszony nabór projektów dotyczy wydatkowania pierwszej transzy nowych funduszy przeznaczonych na transport.

Potrojenie wielkości funduszy na sieć transportu w połączeniu z decyzją o ścisłym skoncentrowaniu ich na inwestycje w 9. głównych unijnych korytarzach transportowych oznacza dokonanie największego dotąd zwrotu w polityce UE w zakresie rozwoju połączeń komunikacyjnych.

Nowa sieć bazowa, która ma zostać utworzona do 2030 r., połączy:

*94 główne porty Europy (połączenia kolejowe i drogowe);

*38 kluczowych portów lotniczych z siecią kolejową do dużych miast.

Jednocześnie 15 000 km linii kolejowych zostanie przystosowanych do dużych prędkości oraz zrealizowanych zostanie 35 dużych projektów transgranicznych mających na celu usunięcie wąskich gardeł.

Fundusze zostaną przeznaczone na najbardziej konkurencyjne projekty planowane do realizacji właśnie w dziewięciu głównych europejskich korytarzach transportowych. Projekty te otrzymają fundusze unijne pod warunkiem zapewnienia współfinansowania przez zgłaszające je państwa członkowskie. Ostateczne decyzje co do przydzielenia środków na konkretne projekty zostaną ogłoszone latem 2015 r.

 

Źródło: KE 

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.