Tramwaje Śląskie dostaną prawie 400 mln zł z Programu Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ). Za te środki spółka zmodernizuje i zbuduje linie tramwajowe oraz kupi nowe składy.
- To jedna z największych inwestycji z zakresu komunikacji miejskiej w Polsce – powiedział wiceminister rozwoju Witold Słowik podczas briefingu towarzyszącego podpisaniu umowy o dofinansowanie.
Projekt obejmie 10 miast: Będzin, Bytom, Chorzów, Dąbrowa Górnicza, Katowice, Mysłowice, Ruda Śląska, Sosnowiec, Świętochłowice i Zabrze. Jego wartość to prawie 767 mln zł, a dofinansowania unijnego nieco ponad 393 mln. Na inwestycję składa się aż 26 zadań infrastrukturalnych. 24 związane są z przebudową istniejącej infrastruktury. 2 dotyczą budowy nowego torowiska (w Sosnowcu, w dzielnicy Zagórze, od pętli tramwajowej do ronda Jana Pawła II oraz w Katowicach wzdłuż ul. Grundmanna). Łącznie to ok. 42 km linii tramwajowych. W ramach projektu Tramwaje Śląskie kupią też 45 sztuk nowego taboru.
- Właśnie oceniamy kolejne dwa etapy inwestycji spółki, polegające na budowie i modernizacji torowisk. Jeśli ocena będzie pozytywna, dofinansowanie z Programu Infrastruktura i Środowisko na projekty Tramwajów Śląskich może wzrosnąć o około 170 mln zł – zapowiedział Słowik.
- Cieszę się, że kolejne ogromne pieniądze trafiają na poprawę transportu publicznego w naszym regionie. To niezwykle istotne z punktu widzenia Górnośląsko – Zagłębiowskiej Metropolii, której jednym z głównych zadań, wynikających wprost z ustawy, jest właśnie poprawa komunikacji. Nie wyobrażam sobie dobrze funkcjonującej metropolii bez możliwości wyboru mieszkańców: czy chcą dziś pojechać do pracy wygodnym tramwajem, autobusem czy też innym środkiem transportu. By ten wybór jednak mieszkaniec mógł zrealizować, potrzebne są takie właśnie inwestycje ulepszające infrastrukturę komunikacyjną, jak i tabor – podkreślił wojewoda śląski Jarosław Wieczorek.
Nie jest to pierwsze przedsięwzięcie z zakresu transportu miejskiego w województwie śląskim, które otrzymało w tym roku wsparcie z POIiŚ. Na dofinansowanie komunikacji zbiorowej na Śląsku w programie przeznaczono około 820 mln zł. Ponad 650 mln zł jest już zagospodarowane w podpisanych umowach:
- Tychy – zakup autobusów niskoemisyjnych oraz trolejbusów (dof. UE: 100 mln zł),
- Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach – zakup autobusów niskoemisyjnych (dof. UE: 37,5 mln zł),
- Katowice – budowa węzła przesiadkowego „Sądowa” (dof. UE: 34,6 mln zł),
- Jaworzno – zakup autobusów elektrycznych (dof. UE: 30,6 mln zł),
- Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach – zakup autobusów niskoemisyjnych (dof. UE: 29,3 mln zł),
- KZK GOP – rozbudowa Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (dof. UE: 26,4 mln zł).
Program Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 to największy w całej UE program finansowany ze środków polityki spójności. Pula środków UE przeznaczona na POIiŚ wynosi 116,3 mld zł. To pieniądze na największe inwestycje m.in. w transport, ochronę środowiska i energetykę.
Źródło: CUPT