Do monitorowania natężenia ruchu w miastach można wykorzystać akustykę. Taką możliwość sprawdzono w ramach unijnego projektu badawczego EAR-IT.  A pionierskie zastosowanie tej technologii miało miejsce w hiszpańskim Santander.

W ramach inicjatywy FIRE (unijnej koncepcji Internetu przyszłości) miasto Santander w Hiszpanii przekształciło się w „SmartSantander”, a więc eksperymentalną infrastrukturę badawczą służącą testowaniu rozwiązań EAR-IT w warunkach rzeczywistych. W mieście uruchomiono monitoring ruchu na skrzyżowaniu przy miejskim szpitalu. - Na tym trudnym skrzyżowaniu miało miejsce sporo zdarzeń drogowych. Przez napływający z różnych kierunków ruch starają się przebić pojazdy uprzywilejowane. Opracowaliśmy czujniki EAR-IT, które „słyszą” pojazd jadący na sygnale i włączają inne czujniki, aby go śledzić. Dane są następnie wykorzystywane do zmiany sygnalizacji świetlnej dającej priorytet karetce – wyjaśnia prof. Pedro Maló, koordynator projektu EAR-IT.

Stworzone w projekcie czujniki mogą więc pomóc w szybszym i bezpieczniejszym transporcie ludzi do szpitala. W toku projektu przetestowano w Santander także zdolność czujników do liczenia samochodów na drodze. Aby sprawdzić prawidłowość zgromadzonych danych, partnerzy EAR-IT testowali je na dwóch ulicach z zainstalowanymi pod nawierzchnią czujnikami indukcji elektromagnetycznej. - Odczułem niekłamaną ulgę i radość, kiedy po roku prac nad dostosowywaniem technologii do środowiska miejskiego, ustaliliśmy, że czujniki akustyczne i czujniki nacisku dają te same wyniki – stwierdził prof. Maló.

Podczas gdy czujniki uliczne mogą jedynie liczyć samochody, te akustyczne nadają się do szerszego zastosowania. Potwierdzenie zdolności czujników do zliczania przejeżdżających samochodów, nawet kiedy poruszają się w dużych grupach, oznacza iż urządzenia mogą posłużyć nie tylko do kontrolowania czarnych punktów na drogach, ale mogą także być stosowane na przykład łącznie z detektorami zanieczyszczeń. To może mieć zasadnicze znaczenie w poprawie jakości powietrza w miastach, do czego dąży w swojej polityce ekologicznej UE.

Partnerzy EAR-IT, korzystając z unikatowej infrastruktury doświadczalnej „SmartSantander”, rozmieścili 12 000 urządzeń w całym mieście. Urządzenia działają na baterie i większość z nich została zamontowana na słupach oświetleniowych, zapewniając energetyczną równowagę. Baterie bowiem ładują się prądem elektrycznym w nocy.

Warto dodać, że czujniki EAR-IT mogą być zastosowane w wielu różnych dziedzinach życia, w tym na przykład do kontroli tego, co dzieje się w mieszkaniu, w którym przebywają osoby starsze i chore. Mogą wykrywać ich omdlenia i upadki, a więc alarmować o pomoc.

W projekt EAR-IT zaangażowało się sześciu partnerów europejskich i z Chin (UNINOVA - Instituto de Desenvolvimento de Novas Tecnologias, Fraunhofer - Institut Digitale Medientechnologie, Easy Global Market, MANDAT International, Universidad de Cantabria, LULEA TEKNISKA UNIVERSITET, WUXI SMART SENSING STARS). Projekt dofinansowany na kwotę 1,45 mln euro ( z 7. programu ramowego UE), był realizowany przez dwa lata. Prace nad nim zakończyły się we wrześniu 2014 r., a podsumowanie prac z końcem tego roku.

AS

Źródło: strona internetowa projektu EAR-IT/CORDIS

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.