Według badań zrealizowanych na zlecenie Ministerstwa Środowiska większość ankietowanych kierowców zgadza się, że powinno być więcej kampanii pokazujących korzyści alternatywnych dla samochodów możliwości podróżowania, w tym uświadamiających zalety ekologiczne, ekonomiczne czy zdrowotne. Ale z drugiej strony blisko połowa kierowców stwierdziła, że żadna kampania nie przekona ich do zrezygnowania z samochodu osobowego. To jednak nie oznacza, że należy zaprzestać przekonywania do tego. Jak każdy proces mentalny i ten potrzebuje czasu. Dlatego hasło tegorocznej kampanii nawołuje: „Wybierze wygodną alternatywę! Nie zamykaj się w samochodzie!” A właśnie w miastach samochody stają się pułapkami, w których zamknięci i unieruchomieni w zatorach ulicznych tkwią kierowcy.
We wrześniowej publicystyce portalowej nawiązujemy więc bezpośrednio i pośrednio do zasad zrównoważonego transportu. Na przykład rozpatrujemy możliwości miast w rozładowaniu ulic poprzez wprowadzanie parkingów typu „parkuj i jedź” czy „parkuj i idź” w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Pokazujemy też wynikające z hałasu komunikacyjnego problemy z jakimi muszą zmierzyć się zarządcy dróg. Wskazujemy również alternatywę, czyli dobrą praktykę w projektowaniu i wykonawstwie dróg rowerowych. Analizujemy także politykę dostępności obszarów miejskich dla poszczególnych rodzajów transportu, opartą na najnowocześniejszych rozwiązaniach z zakresu telematyki.
Agnieszka Serbeńska
redaktor naczelna edroga.pl