edroga166Wagon z automatami do kawy i przekąsek oraz wydzielone miejsce do podróży z dziećmi. Tak będzie w każdym pociągu kategorii ekonomicznej – poinformował podczas I Kongresu Rozwoju Kolei Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity.

 

Kolej od kilku lat uważnie wsłuchuje się w głos swoich klientów – podkreślali uczestnicy panelu „Kolej dla pasażera”. Właśnie w odpowiedzi na oczekiwania podróżnych powstał projekt Wspólny Bilet i udoskonalono Portal Pasażera, a spółki z Grupy PKP były wśród pierwszych sygnatariuszy programu Dostępność+, który zakłada ułatwienia dla osób z ograniczonymi możliwościami przemieszczania się.

Od grudnia ubiegłego roku pasażerowie kolei mogą w dowolnej kasie kolejowej kupić jeden bilet na całą podróż obejmującą kilku przewoźników. Przy Wspólnym Bilecie obowiązuje taryfa degresywna, co oznacza, że im dalej, tym taniej.

- Wprowadzenie Wspólnego Biletu wymagało współpracy wielu środowisk – spółek kontrolowanych przez rząd i samorząd. Musieliśmy włożyć dużo pracy, żeby wszystkich przekonać, że to wspólne przedsięwzięcie będzie dla każdego korzystne. Udało się i to pozwala patrzyć z optymizmem w przód – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

- Dla pasażera najważniejsze jest to, że może podróżować od stacji A do B, nie myśląc o tym, jakich przewoźników musi wybierać czy jak będzie najtaniej. To wszystko podpowiada mu system – podkreślał Janusz Malinowski, prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Zachętą do korzystania z kolei ma być też jeszcze przyjaźniejszy w obsłudze Portal Pasażera. - Jest to jedna z najczęściej używanych aplikacji. Przy jej pomocy można nie tylko planować podróż i kupić bilet, lecz również obserwować przejazd pociągu na mapie i w czasie rzeczywistym – zachwalał Marek Olkiewicz, wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Z duchem czasu zmieniają się również same pociągi. - Jeśli chodzi o tabor, możemy konkurować z Europą – zapewniał prezes PKP Intercity. I wyliczał zalety nowych wagonów Combi: maszyny do sprzedaży kawy i słodyczy, wydzielony przedział do podróży rodzinnych, WiFi, klimatyzacja, swobodny przewóz rowerów czy dużych bagaży. - Tak będzie w każdym pociągu kategorii ekonomicznej. Zależy nam na tym, żeby wszystkie nasze pociągi miały określony standard, żeby pasażer wiedział, czego się może spodziewać – mówił Marek Chraniuk.

Punktualność polskich pociągów jest porównywalna z innymi krajami europejskimi. - Prowadzimy ogromne inwestycje, na torach trwają remonty i przebudowujemy dla pasażerów stacje i przystanki, a mimo to utrzymujemy rozkładowe przejazdy pociągów pasażerskich i możliwość kursowania składów towarowych m.in. z kruszywem. Trzeba też podkreślić, że w minionym roku zwiększyła się liczba pociągów – ocenił wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Marek Olkiewicz.

Uczestnicy panelu podkreślali, że zmodernizowane dworce są dostosowywane do potrzeb osób niepełnosprawnych.
- Już dziś na dworcach w wielu miejscach są zespoły, które posługują się językiem migowym, instalowane są pętle indukcyjne dla osób słabosłyszących, a dla osób słabowidzących specjalne tablice i pasy komunikacyjne, które ułatwiają poruszanie się. Montujemy windy i pochylnie – wyliczał Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP. - Tam gdzie bariery architektoniczne nie zostały jeszcze zlikwidowane, wystarczy jeden telefon – mamy zespoły, które pomagają pasażerom korzystać z naszych usług - zaznaczył.

Źródło: Centrum Prasowe PAP

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.