Spis treści

Bezprawne urządzenie i karna odpowiedzialnośćZastosowanie wyświetlaczy nie poprawia bezpieczeństwa ruchu. Wręcz przeciwnie - bezpieczeństwo może zostać pogorszone. Informowanie przed czasem o okresie pozostającym do załączenia światła zielonego nie jest więc w żaden sposób korzystne. Dlaczego? Poniżej publikujemy opinię nawiązującą do komentarzy w cyklu artykułów poświeconych temu urządzeniu i jego funkcjom: Czy odliczać czas na skrzyżowaniach – I. TAK, Czy odliczać czas na skrzyżowaniach – II. NIE, Czy odliczać czas na skrzyżowaniach – III. TAK, ALE….

Zasada działania wyświetlaczy czasu trwania sygnałów świetlnych

W czasie świecenia sygnału czerwonego wyświetlane są kolejne sekundy (wyświetlanie w kolorze czerwonym) do zakończenia światła czerwonego w grupie, do której jest wyświetlacz dołączony. W czasie świecenia sygnału zielonego wyświetlane są kolejne sekundy (wyświetlanie w kolorze zielonym) do zakończenia światła zielonego w grupie.

Wyświetlacze dołączane są do sygnalizatorów odpowiednich grup, a nie do sterownika sygnalizacji, aczkolwiek deklarowana jest teoretyczna możliwość dołączenia wyświetlacza do sterownika. Tak więc standardowo sterownik sygnalizacji nie nadzoruje pracy wyświetlacza i jego wskazań.

Możliwości i celowość zastosowania wyświetlaczy

Sygnały długości czasu trwania świateł rodzaju nie został opisane w Załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 3 lipca 2003 r., w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach. W związku z powyższym z prawnego punktu widzenia nie powinny być stosowane.

Zastosowanie wyświetlaczy podłączonych bezpośrednio (tj.  bez udziału sterownika sygnalizacji świetlnej) do sygnalizatorów jest ograniczone jedynie do sygnalizacji stałoczasowych. Tylko w tych przypadkach wyświetlacz jest w stanie „rozpoznać” długość sygnału, która jest w danym planie sterowania powtarzalna w kolejnych cyklach sterowania.

W przypadku stosowania sygnalizacji akomodacyjnych (a praktycznie jedynie takie sygnalizacje są budowane w ostatnich latach) wyświetlacz nie nadaje się do stosowania ponieważ długości świateł czerwonych i zielonych podlegają ciągłym zmianom.

Długość światła czerwonego w danej grupie sygnalizacyjnej zależy pośrednio od długości świateł zielonych w grupach do niej kolizyjnych, a te z kolei zależą od ilości pojazdów przejeżdżających na wlotach kolizyjnych (ani w chwili załączenia światła czerwonego, ani w czasie jego trwania nie można określić momentu do jego zakończenia).

Długość światła zielonego w grupie zależy bezpośrednio od ilości pojazdów przejeżdżających w danym załączeniu światła zielonego (w chwili załączenia światła zielonego ani w trakcie jego trwania nie można określić momentu do jego zakończenia).

Dzięki stosowaniu ogólnych zasad wymienionych powyżej sygnały zielone są przydzielane tylko relacjom, w których występuje zapotrzebowanie (występują zgłoszenia od pojazdów i/lub pieszych), a czas trwania sygnału zielonego jest ograniczony do niezbędnego minimum, co jest bardzo ważne w związku ze znaczącym ciągłym wzrostem natężeń ruchu na skrzyżowaniach.

Komentarze  
Gość
0 #1 Gość 2010-02-16 13:50
do ostatniego akapitu : co z tego, że wyświetlacz wskazywał zero, jak ciągle było czerwone światło. Odliczanie jest tylko informacją, a obowiązującymi znakami/światłami są światła czerwone-zielone, więc jak samochód wjechał na czerwonym (nawet jeżeli było 0 na odliczaniu) to wjechał na czerwonym i to jego wina.
Cytować | Zgłoś administratorowi
Gość
+1 #2 Gość 2011-07-15 12:31
Licznik czasu do zielone nie miał ani pogorszyć ani polepszyć bezpieczeństwa na skrzyżowaniach, a umożliwić ewentualne wyłączenie silnika przy odpowiednio długim postoju i tym samym oszczędności paliwa, przekładające się również na mniejsze zanieczyszczenie spalinami. Błędy w implementacji tego rozwiązania wynikają z braku wyobraźni osób za nią odpowiedzialnych, bo przecież licznik trzeba ciągle aktualizować przy pomocy sterownika, jeśli działający na sterowniku program jest akomodacyjny. Często natomiast stosuje się licznik tak jakby pracować on miał z programem stałoczasowym, co jest błędem osób odpowiedzialnych za współpracę sterownika sygnalizacji i licznika czasu do zielonego.
Cytować | Zgłoś administratorowi
sluchacz
0 #3 sluchacz 2015-06-25 18:44
To co slucham w radiu a mianowicie tlumaczenie sie komendanta strazy ze wprowadzenie licznika na skrzyzowaniach jest bezprawne to totalna bzdura i ubliza osobie samego komandanta.przeciez osoba zajmujaca takie stanowisko nie moze wygadywac takich bzdur?czy facet ma nas za durni?przeciez chodzi tylko o to ze ze skrzyzowan straz miejska czerpie zyski i jak wprowadza licznik to sie skonczy!TAKA JEST PRAWDA p.KOMEDIANCIE!!a dlaczego nikt sie nie zastanowil zeby zrobic tak jak bylo kiedys czy tak jak jest na zachdzie czyli poprostu wprowadzic pulsujace zielone.Ale nie lepiej meczyc kierowcow mandatami!!!Wypowiedz bzdurna komendanta pozwala przypuszczac ze nigdy nie jezdil autem tylko podpisuje mandaty.Ja sam jezdze 40 tonowa ciezarowka i zblizanie sie do skrzyzowan przyprawia o dreszcze i pytynie czy sie zdazy czy nie?To bzdura co mowi ze nalezy jezdzic 50km/h i bedzie ok!zapraszam do mojej kabiny i zobaczy jak rusza i jak sie zatrzymuje taki pojazd.podsumuwujac! problem sie skonczy mam nadzieje po wprowadzeniu zakazu ustawiania smietnikow w krzakach i kasowaniem za przejazd na czerwonym przez starzakow
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.