Już w przyszłym roku Warszawa zyska rowerowe połączenie z Ząbkami. Ogłoszony został przetarg na projekt i budowę drogi dla rowerów wzdłuż ul. Radzymińskiej. To kolejna inwestycja realizowana w ramach współpracy gmin metropolii warszawskiej.
Zarząd Dróg Miejskich ogłosił przetarg na drogę rowerową wzdłuż ul. Radzymińskiej. Będzie to kontynuacja istniejącej trasy, która kończy się w rejonie ul. Karkonoszy. W 2018 roku powstanie kolejny, blisko 3-kilometrowy odcinek od ul. Karkonoszy do Bystrej. Droga dla rowerów będzie po północno-zachodniej stronie jezdni; jazda rowerem będzie możliwa także po drugiej stronie ulicy bo jest tam jezdnia serwisowa. Równocześnie wybudowane będą droga dla rowerów i chodnik wzdłuż ul. Bystrej do granicy z Ząbkami. Na całym odcinku wzdłuż drogi dla rowerów powstanie także nowy, równy chodnik. Uporządkowana zostanie również zieleń uliczna. Koncepcję nowej trasy rowerowej opracowano po konsultacjach społecznych. Wykonawca wybrany w przetargu opracuje na jej podstawie szczegółową dokumentację budowlaną i wybuduje drogę. Prace objęte przetargiem to I etap inwestycji. Drugi będzie obejmował odcinek od ul. Bystrej do Trasy Toruńskiej, przebiegający częściowo przez Warszawę, Ząbki i Marki. Inwestycja będzie realizowana wspólnie przez te trzy miasta.
Droga dla rowerów na ul. Radzymińskiej to już kolejna inwestycja, jaką Warszawa realizuje w ramach programu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, poświęconemu m.in. rozwojowi sieci rowerowej w aglomeracji. W efekcie współpracy Samorządu Województwa Mazowieckiego, miasta stołecznego Warszawy oraz podwarszawskich gmin wybrano w konkursie do realizacji 13 projektów dzięki którym zostanie powiększona sieć dróg rowerowych w Warszawie i 34 gminach sąsiadujących ze stolicą. Całkowity koszt niemal 330 km tras to prawie 340 mln zł. Samorządy dostaną na to ponad 241 mln zł dofinansowania z funduszy europejskich w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, uwzględnionych w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Mazowieckiego 2014-2020. Dzięki ZIT w Warszawie w tym i kolejnym roku przybędzie kilkadziesiąt kilometrów nowych tras, wzdłuż takich ulic jak Towarowa, Okopowa, Żwirki i Wigury, Powsińska, Wiertnicza, Połczyńska, Kasprzaka, Jagiellońska, Puławska czy Al. Jerozolimskie.
To był pierwszy konkurs na budowę sieci dróg rowerowych w ramach metropolii, w tym roku planowany jest kolejny nabór wniosków. W ramach realizacji spójnego systemu sieci tras rowerowych samorządy metropolii warszawskiej zaplanowały ok. 1,1 tys. km tras rowerowych. Sieć dróg rowerowych metropolii warszawskiej utworzy korytarze transportowe zintegrowane z różnymi rodzajami transportu publicznego. Będzie to doskonała alternatywa dla mieszkańców codziennie dojeżdżających do pracy samochodem. Rower jako codzienny środek transportu to zmniejszenie emisji zanieczyszczeń powietrza i hałasu, a także poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jednym z głównych kryteriów wyboru konkretnych projektów tras było to, czy tworzą spójne połączenia międzygminne oraz jak wpisują się w istniejącą już sieć. Drugim ważnym argumentem „za” była możliwość dojechania drogą rowerową do przystanku bądź zintegrowanego węzła przesiadkowego transportu publicznego. Trasy wybudowane w ramach ZIT zostaną jednolicie oznakowane. Charakterystyczne kolorowe rowery będą także elementem planowanych akcji informacyjno-promocyjnych zachęcających mieszkańców metropolii do korzystania z rowerów podczas codziennych dojazdów do pracy, szkoły czy na uczelnię.
Źródło: UM Warszawa