Popularność budżetów obywatelskich w polskich miastach jest zróżnicowana. Podczas ostatniej edycji w 2014 roku w Toruniu oddano 27 tys. głosów, a np. w Łodzi aż 268 tys. Podobnie jest z liczbą projektów i przeznaczonymi na ich realizację kwotami – w Poznaniu było ich zaledwie 30 i 10 mln zł, w Toruniu 185 projektów i 6,5 mln zł, a w Łodzi 871 zadań i aż 40 mln zł na ich wykonanie.
Budżet obywatelski nie ogranicza się do pewnego obszaru działalności miasta. Projekty mogą dotyczyć każdego sektora: edukacji, zdrowia i pomocy społecznej, sportu i rekreacji, kultury, gospodarki komunalnej, budownictwa, transportu, rewitalizacji, zieleni miejskiej itd. Nas, jak zwykle, interesują zadania dotyczące uczestników ruchu: kierowców, pieszych, rowerzystów i pasażerów komunikacji miejskiej. Jakie projekty dla tej grupy przygotowały Poznań, Wrocław, Toruń i Łódź?
POZNAŃ
W Poznaniu podczas głosowania na projekty budżetu obywatelskiego oddano 54 tys. głosów, z czego 45 tys. było ważnych. Sam budżet został podzielony na dwie grupy. Pierwszą stanowiło 10 dużych projektów, na które przeznaczono 8 mln zł. Druga grupa to 20 mniejszych projektów, na realizację których zarezerwowano 2 mln zł.
Zwycięskim projektem w Poznaniu okazała się kontynuacja budowy Wartostrady, czyli pieszo-rowerowej ścieżki nad Wisłą, na który oddano najwięcej, bo ponad 13 tys. głosów, czyli prawie 16,5 proc. Polega on na budowie kolejnego odcinka systemu ścieżek Wartostrada, znajdującego się na koronie wałów pomiędzy mostem Lecha a Bramą Poznania (odcinek od rzeki Głównej do Cybiny o długości ok. 2,3 km).Koszt zadania to około 3,3 mln zł.
Wartostrada powstaje odcinkami już od kilku lat. Rowerzyści od dawna korzystali ze ścieżki na wschodnim brzegu Warty, w rejonie osiedla Piastowskiego. Kolejne odcinki powstają od 2011 roku. Udało się m.in. wybudować prawie 2 km przy ul. Szelągowskiej. W 2014 roku użytku oddano jej kolejną część: 500-metrowy odcinek od mostu Świętego Rocha, wzdłuż ul. Ewangelickiej, w okolice ul. Czartoria. Wartostrada docelowo ma połączyć most Lecha (ul. Lechicka) z mostem Przemysła (ul. Hetmańska). |
To nie koniec rowerowych projektów Poznania. Drugim dużym zadaniem, o wartości prawie 3 mln zł, było bowiem wydzielenie dodatkowej nitki ciągu rowerowego lub pieszego po północnej stronie jeziora Malta wraz z budową 5 stacji wypożyczalni Poznańskich Rowerów Miejskich (6407 głosów, czyli 8,24 proc.). Kolejne dwa, tym razem małe projekty, również dotyczyły rowerzystów. Na Rowerową Trasę Grunwaldzką zagłosowało 6364 osób (7,24 proc.), a na remont placu do nauki jazdy na rowerze – 2306 (2,62 proc.). Pierwszy z nich będzie kosztował 800 tys. zł, a drugi 675 tys. zł. Łącznie Poznań na projekty rowerowe w budżecie obywatelskim wyda 7,7 mln zł.
WROCŁAW
Z kolei we Wrocławiu mieszkańcy wybrali 89 projektów spośród 314 dopuszczonych do głosowania (zgłoszonych zostało aż 483). W głosowaniu wzięło udział ponad 153 tys. osób, z czego około 149 tys. było ważnych. Na realizację wszystkich wybranych projektów miasto przeznaczy 20 mln zł.
Prawdziwym hitem głosowania był projekt „Rowerowy Wrocław – bezpieczne trasy rowerowe w centrum”, o wartości 1,5 mln zł, na który oddano prawie 16 tys. głosów.
Polega on na stworzeniu najważniejszych tras rowerowych w centrum Wrocławia poprzez wyznaczenie pasów rowerowych na ulicach i poprawie dzięki temu bezpieczeństwa: - Nowy Świat (ul. Kiełbaśnicza-św. Mikołaja), - Kazimierza Wielkiego (pd jezdnia - całość; pn jezdnia- bez odcinka Krupnicza-Ruska), - Piotra Skargi, Kołłątaja, Ruska (Sokolnicza-Kazimierza Wielkiego), - Piłsudskiego (pl. Orląt Lwowskich-pl. Legionów), - Trzebnicka (most Trzebnicki-dw. Nadodrze- tylko na południe), - Drobnera (Dubois- most Uniwersytecki), - Kamienna (Borowska-Hubska), - bł. Czesława, - pl. Dominikański. |
We Wrocławiu, z uwagi na dużą liczbę projektów, podzielono je na trzy kategorie: I próg (o wartości do 100 tys. zł), II próg (do 500 tys. zł) i III próg (do 1,5 mln zł).
Wśród największych sześciu zadań znalazł się zwycięzca głosowania: „Rowerowy Wrocław”.
Spośród 20 projektów do 500 tys. zł zostanie zrealizowanych aż 8 zadań pieszo-rowerowych:
projekt | koszt | liczba głosów |
Rewitalizacja poniemieckiej drogi rowerowej na ul. Powstańców Śląskich | 500 tys. zł | 2916 |
Bezpieczni piesi | 260 tys. zł | 2950 |
"Ulica Równości" - wyrównanie i utwardzenie nawierzchni drogi ul. Sosnowieckiej | 500 tys. zł | 2476 |
Chodniki i przejścia dla pieszych na Swojczycach i Strachocinie | 500 tys. zł | 2210 |
Budowa miejsc parkingowych i przebudowa drogi wewnętrznej w kwartale ulic Krucza, Żelazna, Gajowicka | 370 tys. zł | 1340 |
- Budowa ciągu pieszo-rowerowego pomiędzy ul. Wietrzną a ul. Róży Wiatrów (przedłużenie ul. Wieczornej), umożliwiającego korzystanie społeczności lokalnej z boiska ZSP nr 16 | 145 tys. zł | 1289 |
Droga rowerowa od ul. Oławskiej do pl. Wróblewskiego | 300 tys. zł | 1263 |
Natomiast wśród 61 projektów z kategorii do 100 tys. zł aż połowa dotyczyła projektów drogowych i rowerowych:
projekt | koszt | liczba głosów |
Przesunięcie chodnika w ul. Vivaldiego, przestawienie latarni oraz budowa wzdłuż ul. Vivaldiego miejsc postojowych z możliwością parkowania ukośnego w stosunku do osi jezdni | 55 tys. zł | 902 |
Montaż oświetlenia solarnego na przejściach dla pieszych Kozanowska/Kolista 2 lampy; Kolista/Kozanowska 1 lampa; Kozanowska/Wiślańska 2 lampy | 80 tys. zł | 771 |
Poprawa bezpieczeństwa pieszych na osiedlu Świniary | 65 tys. zł | 630 |
Rondo na skrzyżowaniu ulic Semaforowej z Centralną | 50 tys. zł | 592 |
Wyrównanie nawierzchni drogi ul. Małomickiej we Wrocławiu na osiedlu Marszowice | 50 tys. zł | 560 |
Pas rowerowy na ul. Ruskiej | 100 tys. zł | 508 |
Budowa oświetlenia ulicznego przy ulicy Smętnej we Wrocławiu | 90 tys. zł | 467 |
Chodnik przy ul. Boguszowskiej (odcinek ok.100 m od strony zachodniej) - od ul. Lazurowej do ul. Kosmonautów | 50 tys. zł | 441 |
Chodnik oraz oświetlenie na ulicy Tyrmanda - odcinek Mińska – Rodziewiczówny | 100 tys. zł | 404 |
Spokojny ruch na ul. Brylantowej | 28 tys. zł | 385 |
Remont chodnika w ciągu ul. Ignacego Daszyńskiego we Wrocławiu | 100 tys. zł | 332 |
Budowa łącznika chodników przy ul. Smardzowskiej 2 / ul. Klasztornej 54-60 we Wrocławiu | 95 tys. zł | 367 |
Parking przy ulicy Semaforowej zlokalizowany przed budynkiem przedszkola | 50 tys. zł | 306 |
Wyznaczenie pasów rowerowych z ulic Strońskiej i Piławskiej przecinające ul. Świeradowską do istniejącej ścieżki rowerowej | 99 tys. zł | 303 |
Budowa chodnika wraz z oświetleniem wzdłuż łącznika osiedla "Cichy Kącik" z ul. Mińską | 100 tys. zł | 296 |
Pasy rowerowe po obu stronach ul. Piotra Skargi | 100 tys. zł | 262 |
Montaż progów zwalniających na ul. Koziej | 34 tys. zł | 259 |
Uzupełnienie oświetlenia o cztery lampy w celu poprawienia bezpieczeństwa na ul. Morskiej od nr 13-25 we Wrocławiu | 80 tys. zł | 248 |
Budowa chodnika przy ul Grabowej | 55 tys. zł | 240 |
Pas rowerowy na ul. Kazimierza Wielkiego, od św. Mikołaja do ul. Wierzbowej, po południowej stronie | 100 tys. zł | 209 |
Chodniki przy ulicy Jesionowej | 100 tys. zł | 148 |
Progi zwalniające na ul. Paryskiej, Zakrzów, Psie Pole-Zawidawie | 20 tys. zł | 130 |
Niech Skody nie hałasują, czyli szlifowanie torowisk | 100 tys. zł | 129 |
Wymiana chodnika na ul. Jesionowej | 100 tys. zł | 100 |
Wyniesienie przejścia dla pieszych przy Teatrze Lalek | 40 tys. zł | 94 |
Przejście dla pieszych na ulicy Podwale (przy skrzyżowaniu z Sikorskiego) i jego „integracja” z istniejącą sygnalizacją świetlną skrzyżowaniu | 70 tys. zł | 94 |
Wykonanie spowalniaczy oraz przejścia dla pieszych | 20 tys. zł | 78 |
Odbudowa lewostronnego, brakującego odcinka ciągu pieszego w osi ulicy Malinowej | 19 tys. zł | 61 |
Oddanie pieszym chodnika na ulicy Frycza - Modrzewskiego. Postawienie słupków uniemożliwiających parkowanie na chodniku oraz wymiana ławek | 50 tys. zł | 59 |
Budowa chodnika przy ul. Sępiej | 70 tys. zł | 47 |
Uruchomienie oświetlenia pieszego Przychodnia Zdrowia | 20 tys. zł | 44 |
Łącznie na projekty drogowo-rowerowe Wrocław wyda ponad 4,6 mln zł.
TORUŃ
W Toruniu mieszkańcy podzielili około 6,5 mln zł, a swoje głosy oddało ponad 27 tys. osób. Mieszkańcy wybierali spośród 185 projektów, z czego aż 41 ogólnomiejskich. Wybrali 53 przedsięwzięcia, które będą realizowane w tym roku.
Z listy ogólnomiejskiej Toruń wykona dziesięć zadań. Trzy z nich posłużą pieszym i rowerzystom:
projekt | koszt | liczba głosów |
Zwiększenie bezpieczeństwa rowerzystów poprzez malowanie na czerwono 150 przejazdów rowerowych na fragmentach ścieżek na terenie całego | 90 tys. zł | 877 |
Budowa trasy spacerowo-rowerowej łącząca ścieżkę rekreacyjną biegnącą wzdłuż strugi toruńskiej z ul. Skłodowskiej – Curie oraz ul. Olsztyńską wraz z infrastrukturą rekreacyjno-wypoczynkową | 390 tys. zł | 1523 |
Rewitalizacja alei łączącej ul. Wyszyńskiego z ul. Ligi Polskiej wzdłuż Zakładu Pielęgnacyjno-Opiekuńczego i Przedszkola Miejskiego nr 2 | 620 tys. zł | 2772 |
Natomiast projekty dzielnicowe z tej kategorii to:
projekt | koszt | liczba głosów |
Prosta sprawa: 40 lat oczekiwania na 100 metrów drogi | 171 tys. zł | 820 |
Droga do domu | 40 tys. zł | 659 |
Trochę drogowego optymizmu na osiedlu bloków socjalno-komunalnych przy ul. Olsztyńskiej – Guliwera | 120 tys. zł | 192 |
Parking samochodowy wewnątrzosiedlowy przy ul. Szosa Okrężna | 136 tys. zł | 377 |
Modernizacja drogi wewnętrznej, chodnika, naprawa lub wymiana oświetlenia oraz przystosowanie przyległego terenu pod parking samochodowy | 230 tys. zł | 186 |
Wykonanie nowego chodnika przy budynkach ul. Idzikowskiego 6 | 45 tys. zł | 121 |
Budowa ul. Winogronowej | 386 tys. zł | 411 |
Toruń wyda więc na projekty drogowo-rowerowe w sumie ponad 2,2 mln zł.
ŁÓDŹ
W Łodzi w ubiegłym roku zgłoszono aż 871 propozycji zadań ogólnomiejskich i lokalnych, a w głosowaniu wzięło udział blisko 175 tys. osób, które złożyły prawie 268 tys. kart do głosowania. Na ich realizację miasto przeznaczyło 40 mln zł - 10 mln na projekty ogólnomiejskie oraz po 6 mln na każdą dzielnicę. Wybrano 65 projektów.
Spośród 167 zadań ogólnomiejskich zrealizowanych będzie siedem, w tym aż cztery drogowo-rowerowe:
projekt | koszt | liczba głosów |
Free Wifi in Łódź - bezpłatny miejski internet w autobusach i tramwajach MPK-Łódź | 1,12 mln zł | 8861 |
Ulice przyjazne rowerom | 55,5 tys. zł | 7429 |
Przystanek Nawrot-Sienkiewicza | 1 tys. zł | 229 |
Parking rowerowy przy Zajezdni Brus | 2 tys. zł | 184 |
Celem projektu „Ulice przyjazne rowerom” jest umożliwienie na 29 ulicach w Łodzi jazdy rowerom w obu kierunkach Projekt zakłada dopuszczenie na wybranych 29 ulicach w Łodzi możliwości jazdy rowerem w obu kierunkach. Wszystkie te ulice są o niewielkim ruchu pojazdów silnikowych, są drogami gminnymi, gdzie jazda rowerem w obu kierunkach nie będzie stanowiła żadnego niebezpieczeństwa. |
Dzielnice zgłosiły natomiast 704 projekty, z których zrealizowanych zostanie 51, w tym 10 drogowo-rowerowych:
projekt | koszt | liczba głosów |
Przebudowa ul. Rydzowej na Teofilowie | 3,7 mln zł | 4380 |
Przebudowa chodników i ciągów komunikacji pieszej przy Przychodni Zdrowia nr 9 przy ul. Libelta 16 | 50 tys. zł | 1502 |
Zakup i montaż lustra drogowego na skrzyżowaniu ul. Dąbrowskiego i ul. Gojawiczyńskiej | 2 tys. zł | 610 |
Budowa chodnika, ścieżki rowerowej, miejsc postojowych, przejścia dla pieszych oraz rekultywacja zieleńców wzdłuż ul. Armii Krajowej | 600 tys. zł | 1487 |
"Pora na …rowery" - utworzenie wiaty rowerowej przy SP Nr 91 im. L. Teligi | 13,5 tys. zł | 1154 |
Budowa przejścia dla pieszych na ul. Retkińskiej | 17 tys. zł | 835 |
Modernizacja ul. Piramowicza, tj. przekształcenie jej w tzw. woonerf, czyli ulicę-podwórzec na wzór ulic w Holandii, Skandynawii i Niemczech | 2,2 mln zł | 2049 |
Przebudowa ul. Traugutta między ul. Piotrkowską, a ul. Sienkiewicza, tj. przekształcenie jej w tzw. woonerf | 2,25 mln zł | 1857 |
Wymiana nawierzchni chodników na kostkę brukową oraz wymiana nawierzchni miejsc postojowych na kostkę betonową MEBA | 4,2 mln zł | 4267 |
Budowa przejazdu rowerowego na skrzyżowaniu Przybyszewskiego / Piwnika ,Ponurego" | 4,5 tys. zł | 347 |
Łódź jest zatem rekordzistą i na projekty dla kierowców, rowerzystów i pieszych przeznaczy ponad 14 mln zł.
Nie trzeba przeprowadzać skomplikowanych obliczeń, żeby zauważyć, że projekty dla rowerzystów i pieszych stanowią naprawdę dużą część wybranych przez mieszkańców zadań. W Poznaniu i Wrocławiu to na nowe ścieżki rowerowe oddano najwięcej głosów. I choć w Toruniu, wśród projektów dzielnicowych, dało się zauważyć przewagę tych edukacyjnych, a w Łodzi związanych z ochroną zdrowia, to i tak sporo pieniędzy trafi właśnie na drogi, ścieżki i chodniki.
Ilona Hałucha