image007Europejski Bank Inwestycyjny udzielił Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu SA w Krakowie kredytu – na łączną sumę 376 mln zł (ok. 87 mln euro) – na zakup 90 nowoczesnych, niskopodłogowych i energooszczędnych tramwajów oraz modernizację istniejących. Dzięki atrakcyjnym warunkom umowy, krakowski przewoźnik skorzysta z niższych kosztów finansowania oraz długiego okresu spłaty kredytu.

 

Podpisana umowa kredytowa to pierwszy krok do tego, aby MPK SA mogło dodatkowo zamówić 15 wagonów w ramach podpisanej w styczniu 2018 roku umowy ramowej na dostawę 50 tramwajów. Zawarta została z konsorcjum firm Stadler Polska oraz Solaris Bus & Coach SA. Umowa z EBI umożliwi także ogłoszenie przetargu na zakup kolejnych 40 niskopodłogowych tramwajów – w ramach projektu współfinansowanego przez EBI – z opcją zamówienia dodatkowych 20 wagonów.

‒ MPK SA w Krakowie, po dopełnieniu niezbędnych warunków przewidzianych w umowie kredytowej z EBI planuje, że w grudniu podpisze umowę na dostawę 15 tramwajów. Cały czas trwają także przygotowania do ogłoszenia w 2019 roku przetargu na zakup 40 nowoczesnych wagonów, z opcją zamówienia kolejnych 20 – powiedział Mariusz Szałkowski, wiceprezes zarządu MPK SA w Krakowie.

‒ Jest to już trzeci kredyt EBI w ciągu ostatnich 10 lat udzielony Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu SA w Krakowie na zakup lub modernizację taboru. Oprócz tego, Bank brał udział we współfinansowaniu rozbudowy infrastruktury tramwajowej. Rozwój efektywnego miejskiego transportu publicznego jest jednym z najlepszych sposobów walki z zanieczyszczeniem powietrza i przeciwdziałania skutkom zmian klimatu – stwierdził Vazil Hudak, wiceprezes Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

Nowy kredyt, w wysokości 376 mln zł, jest najwyższym do tej pory finansowaniem udzielonym MPK przez EBI od rozpoczęcia współpracy. Od 2010 roku MPK otrzymało z EBI wsparcie rzędu 618 mln zł, wliczając w to nowy kredyt.

Obecnie przeprowadzany jest dialog techniczny w sprawie zamówienia nowych niskopodłogowych, przegubowych wagonów tramwajowych. Został ogłoszony 28 września 2018 roku. To efekt rozbudowanych planów miasta, dotyczących wymiany taboru tramwajowego. W ciągu kilku najbliższych lat Kraków chce bowiem przeznaczyć na ten cel ok. 1 mld zł, aby z krakowskich ulic zniknęły wszystkie wagony bez niskiej podłogi.

Zamawiane niskopodłogowe tramwaje będą mieć od 30 do 35 metrów długości. Zostaną wyposażone w klimatyzację, automat biletowy, system informacji pasażerskiej, monitoring i system liczenia pasażerów. Tramwaje będą mieć minimum 7 par drzwi i przewiozą co najmniej 220 pasażerów, z czego 35% na miejscach siedzących. Wagony będą także przystosowane do jazdy bez sieci trakcyjnej.

Źródło: UM Kraków

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.