Ponad 2/3 obywateli Unii Europejskiej jest zadowolonych z miejskiego transportu publicznego, jednak nie na tyle, aby z niego regularnie korzystać. Komisja Europejska opublikowała w ubiegłym tygodniu (11 czerwca br.) wyniki sondażu Eurobarometru na temat transportu miejskiego. Wynika z niego, że prawie 70 proc. Europejczyków jest zadowolonych z transportu publicznego, choć liczby różnią się w całej UE od 31 do 88 proc. Ponadto, tylko 32 proc. obywateli korzysta z transportu publicznego co najmniej raz w tygodniu. Prawie 25 proc. nigdy tego nie robi.
Badanie pokazuje również, że Europejczycy mają dobry dostęp do miejskiej komunikacji publicznej: 77 proc. ma mniej niż 10 minut spacerem do najbliższej stacji lub przystanku. Ze względu na różnice w ofercie, ludzie w dużych miastach są bardziej skłonni do regularnego korzystania z transportu publicznego (51 proc.) niż w małych i średnich miastach (27 proc.) i na wsi (20 proc.). Ceny biletów wydają się być kluczowe - tylko 39 proc. obywateli jest z nich zadowolona.
- Cieszę się, że większość obywateli jest zadowolona z tej ważnej usługi publicznej, ale nadal jest jeszcze wiele do zrobienia – powiedział wiceprzewodniczący KE Siim Kallas. – Musimy zrozumieć, dlaczego z transportu publicznego nie korzysta się regularnie, jak poprawić usługę w mniejszych miejscowościach oraz dowiedzieć się, jak sprostać wymaganiom klientów w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby mobilności miejskiej. Myślę tu o wysokiej jakości i efektywnych usługach, ofercie atrakcyjnej finansowo i przyjaznej dla środowiska.
Przepisy unijne określają podstawowe, wspólne ramy prawne dotyczące organizowania i finansowania usług transportu publicznego, wykonywanych przez autobusy, tramwaje, metro oraz kolej w państwach członkowskich, w celu stworzenia sprawnie funkcjonującego rynku wewnętrznego. Zadaniem władz państw członkowskich i operatorów transportu publicznego jest zapewnienie w tych ramach wysokiego poziomu wydajności operacyjnej i finansowej, jak również jakości usług.
Wyniki badania:
- co najmniej połowa respondentów we wszystkich krajach europejskich uważa, że kupowanie biletów jest proste. Średnio 73 proc. Europejczyków jest zadowolona; najbardziej na Łotwie (86 proc.), w Finlandii (84 proc.) i Hiszpanii (83 proc.), a najmniej w Holandii (50 proc.), na Cyprze (55 proc.) i Szwecji (59 proc.),
- poziom zadowolenia z usług świadczonych na stacjach i przystankach jest dobra. Około 60 proc. Europejczyków jest z nich zadowolona; najbardziej w Luksemburgu (76 proc.), Finlandii (74 proc.), na Litwie (73 proc.) i w Wielkiej Brytanii (73 proc.), a najmniej na Malcie (31 proc.), we Włoszech (42 proc.) i Rumunii (50 proc.),
- Europejczycy są też w większości zadowoleni z częstotliwości usług transportu publicznego (69 proc.); najbardziej w Luksemburgu (83 proc.), Wielkiej Brytanii (79 proc.) i Francji (77 proc.), a najmniej na Malcie (34 proc.), Cyprze (49 proc.) i Słowenii (55 proc.),
- zdecydowana większość respondentów z państw członkowskich UE jest zadowolonych z punktualności i niezawodności miejskiego transportu publicznego (70 proc.), najbardziej w Finlandii (84 proc.), Czechach (83 proc.) i Luksemburgu (82 proc.), a najmniej na Malcie (22 proc.), Cyprze (54 proc.) i we Włoszech (58 proc.),
- ceny biletów są problemem dla wielu Europejczyków: średnio tylko 39 proc. było z nich zadowolonych. Najbardziej pozytywnie o cenach biletów wypowiadali się na respondenci na Malcie (61 proc.), w Luksemburgu (64 proc.) i na Cyprze (48 proc.), a najbardziej negatywnie na Węgrzech (27 proc. osób było usatysfakcjonowanych), w Portugalii (31 proc.) i Hiszpanii (34 proc.).
***
Badanie na szczeblu unijnym zostało przeprowadzone w tej sprawie po raz pierwszy, na grupie 28 tys. obywateli UE. Analiza uzupełniła niedawne badanie na temat postaw Europejczyków wobec mobilności w mieście, towarzyszące propozycjom KE dotyczącym pakietu mobilności w mieście, przyjętego 17 grudnia 2013 roku.
RAPORT: European’s satisfaction with urban transport
Źródło: KE