Tegoroczne plany prac utrzymaniowych na torowiskach w Krakowie zostały zrewidowane. Największy od lat budżet na naprawy może być jeszcze powiększony, ale tylko jeśli nie przeszkodzi w utrzymaniu możliwości przewozowych komunikacji zbiorowej.
Przygotowany w 2015 roku program modernizacji krakowskich torowisk tramwajowych zakłada przeprowadzenie sześciu wielkich inwestycji w torowiska w ulicach: Basztowej (wykonane), Kościuszki, Starowiślnej, Krakowskiej, Królewskiej i Podchorążych (te dwie inwestycje mają się rozpocząć w tym roku) oraz al. Solidarności i dodatkowo ronda Kocmyrzowskiego (zakończone).
Harmonogram inwestycji uległ jednak zmianie, m.in. ze względu na kłopoty wykonawcy, który miał zająć się ul. Kościuszki. Jednocześnie dopiero wiosną tego roku można było przewidzieć, w jakich okresach będą prowadzone modernizacje ulicy Krakowskiej i ciągu torowisk do Bronowic. - Po wiosennych analizach, dokonaliśmy więc szacunków i przygotowaliśmy nowy harmonogram prac utrzymaniowych na torowiskach - wyjaśnia Andrzej Olewicz, wicedyrektor ZIKiT odpowiedzialny m.in. za infrastrukturę tramwajową.
W tym roku będzie dysponował większą niż w poprzednich latach kwotą na naprawy i mniejsze remonty. To 35 mln zł. Jeśli będą szanse na przeprowadzenie większej liczby remontów, kwota ta może ulec powiększeniu. Zależy to jednak m.in. od możliwości organizacyjnych wykonawców, dostępności szyn i rozjazdów, a także od konieczności utrzymania możliwości przewozowych komunikacji miejskiej na odpowiednim poziomie.
Prace naprawcze i utrzymaniowe będą więc w tym roku prowadzone z pewnością na ul. Bieńczyckiej - przy okazji przebudowy ulicy pod kątem nowego wjazdu na teren inwestycji dewelopera, który sfinansuje część prac na torowisku. Kontynuowane będą także prace w rejonie pętli w Łagiewnikach, gdzie potrzebna jest wymiana zwrotnic i krzyżownic. Prawdopodobnie uda się także przeprowadzić prace na torowisku biegnącym wzdłuż ul. Zakopiańskiej.
Nie ma natomiast wciąż decyzji, kiedy mogłaby się rozpocząć naprawa torowiska w al. Solidarności - sprawdzamy, jakie prace są niezbędne, by torowisko umożliwiało jazdę z pełną prędkością na całym odcinku. Wszystko musi uwzględniać jednocześnie plany całkowitej modernizacji torów w al. Solidarności, które będą prowadzona w ramach wspomnianego programu.
Przewidywane jest także wzmocnienie torowiska w al. Pokoju - torowisko będzie podbijane, a szyny szlifowane, zwłaszcza na odcinku w rejonie Dąbia. Na łukach zamontowane będą nowe szyny. W planach są także dalsze remonty rozjazdów i krzyżownic na najważniejszych skrzyżowaniach w Starym Mieście (pod Bagatelą, przy Colegium Novum, na skrzyżowaniu Dominikańskiej i Gertrudy czy pod Koroną).
Większość prac będzie prowadzona w okresach najmniej uciążliwych dla pasażerów, co będzie szczególnie ważne po wyłączeniu torowisk do Bronowic i na ul. Krakowskiej. Te nietypowe warunki sprawiają, że planowanie kolejnych prac naprawczych może okazać się niemożliwe do pogodzenia z koniecznością przewożenia miliona pasażerów dziennie.
Źródło: ZIKiT Kraków