Wiedeń od lat korzysta z systemu rowerów miejskich Citybike. Obecnie dostępnych jest 1500 rowerów. W godzinach szczytu może się jednak zdarzyć, że wszystkie są wypożyczone. Dlatego od niedawna na ekranach reklamowych w środkach transportu publicznego pojawia się aktualna informacja o dostępności rowerów na najbliższym przystanku.
Sieć rowerów miejskich, Citybike Wien, w ostatnich latach bardzo się rozrosła. Obecnie rower miejski można wypożyczyć przy jednej ze 121 stacji rowerowych. Nadeszła pora, aby zintegrować ten system z systemem transportu publicznego w Wiedniu. Od września br. wykorzystywane są do tego ekrany reklamowe w tramwajach czy autobusach, które dzięki specjalnemu oprogramowaniu i połączeniu z serwerem systemu Citybike, dostarczają informacji o dostępności rowerów miejskich przy najbliższych i kolejnych przystankach.
Podróżni nie muszą się już zatem martwić, czy przesiadając się np. z autobusu na rower miejski będzie on do ich dyspozycji. - Kombinacja różnych środków transportu cieszy się coraz większą popularnością - mówi Eduard Winter, dyrektor wiedeńskiego przędsiębiorstwa komunikacyjnego "Wiener Linien". Dlatego oprócz informacji o możliwości przesiadki i czasu oczekiwania na inny środek transportu, dodano informację o ilości wolnych rowerów miejskich i to uaktualnianą na bieżąco.
W roku ubiegłym system Citybike zarejestrował ponad milion wypożyczeń. Nie każdy jednak jeździ rowerem i tym większy skutek uboczny wyświetlanych informacji. Jak przekonuje Franz Solta, dyrektor Infoscreen, to sposób na pokazanie pasażerom autobusów i tramwajów, że istnieje również publiczny transport indywidulany, który jest tani, przyjazny dla środowiska i korzystny dla zdrowia.
Wiedeński projekt to przykład na możliwości wykorzystania mediów dla rozwoju smart cities. Media w środkach komunikacji publicznej powinny dostarczać informacji, których konsument potrzebuje najbardziej. Oprócz pogody, kultury czy sportu mogą to być informacje o godzinach otwarcia urzędów czy muzeów itp.
Źródło informacji: Eurocomm-PR