Rowery Veturilo można wypożyczać jeszcze do 30 listopadaSystem rowerów miejskich Veturilo na obecnych zasadach będzie działać do końca sezonu w 2020 r. Zanim przygotowane zostaną założenia i warunki do przetargu na Veturilo w latach 2021-25, Zarząd Dróg Miejskich chce porozmawiać z mieszkańcami Warszawy i osobami korzystającymi z miejskich rowerów o tym, jak ma wyglądać ten system w przyszłości.

 

ZDM zależy przede wszystkim na opiniach dotyczących: modelu systemu, taryfy, sposobu wypożyczania, rodzajów rowerów, modelu i wyposażenia roweru, wyposażenia stacji, aplikacji mobilnej i terminalu. Na specjalnej mapie można także zaznaczyć propozycje lokalizacji stacji.
Konsultacje trwają do 10 października 2019 r.

Veturilo dziś
Rowery Veturilo jeżdżą po warszawskich ulicach od 2012 roku. System zaczynał od 55 stacji i 1000 rowerów. Z biegiem czasu był systematycznie rozbudowywany, a rowery wpisały się w krajobraz miasta i stały się częścią systemu transportowego. Veturilo w obecnym kształcie to rezultat poprzedzonego konsultacjami społecznymi przetargu, na mocy którego rowery będą działać do końca sezonu w 2020 roku. Podpisana w 2017 roku umowa wprowadziła wiele nowości takich jak m.in.: wzbogacenie systemu o rowery elektryczne, dotykowy terminal obsługujący karty płatnicze czy wygodna aplikacja mobilna.

Obecnie Veturilo to blisko 400 stacji i ponad 5500 rowerów. System wyróżnia się na tle swoich odpowiedników zarówno w Polsce, jak i w całej Europie – jest największy w kraju i piąty co do wielkości w skali europejskiego kontynentu. W szczytowym okresie, system notuje dziesiątki tysięcy wypożyczeń dziennie, co nie dziwi biorąc pod uwagę, że zarejestrowanych jest już ponad 800 tysięcy użytkowników. Według najnowszego badania opinii mieszkańców o mieście, czyli “Barometru Warszawskiego”, zdecydowana większość (67 proc.) z nich pozytywnie ocenia działanie systemu. Co ciekawe, sama marka cieszy się dużą rozpoznawalnością – 100 proc. respondentów odpowiedziało, że wie co to jest Veturilo.

Co dalej?
Do końca obecnej umowy zostało jeszcze półtora roku. W celu zapewnienia ciągłości działania systemu, już myślimy o jego przyszłości. W związku z tym przygotowujemy „Studium koncepcyjne funkcjonowania Warszawskiego Roweru Publicznego po 2020 roku”. Zadaniem wykonawcy wybranego przez ZDM jest przeprowadzenie wielokryterialnej analizy, która będzie podstawą do rozpisania przetargu na kolejne lata działalności Veturilo (2021-2025).

Analiza odpowie na pytanie co do optymalnego sposobu rozwoju Veturilo w zakresie m.in. liczby i rozlokowania punktów wypożyczeń, taryfy, modelu wypożyczeń (stacje, ich brak, albo model pośredni), rodzaju oferowanych rowerów oraz ich szczegółowej specyfikacji technicznej. W tym celu wykonawca sprawdza funkcjonowanie różnych systemów roweru publicznego w Polsce i na świecie oraz analizuje statystyki wypożyczeń Veturilo. Zasadność wprowadzenia konkretnych rozwiązań w Warszawie będzie oceniania pod kątem m.in. kosztu funkcjonowania, awaryjności, lokalizacji, odporności na warunki atmosferyczne czy też akty wandalizmu. Analizę uzupełnią opinie mieszkańców Warszawy i użytkowników rowerów Veturilo.

Źródło: ZDM w Warszawie

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.