Śródmieście Katowic będzie sprzątane ciszej i bardziej ekologicznie - pierwsza elektryczna zamiatarka wjechała na ulice miasta.
Ładuje się w niecałe cztery godziny, może pracować osiem i jest całkowicie bezemisyjna. Do pracy na ulicach Katowic ruszyła elektryczna zamiatarka. To pierwszy tego typu pojazd w taborze Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej (MPGK) w Katowicach. W połowie listopada dołączy do niej śmieciarka napędzana gazem ziemnym.
- Zakup elektrycznej zamiatarki związany jest z wymogami, jakie nakłada na nas ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Do roku 2022 co najmniej 10% naszego taboru muszą stanowić pojazdy elektryczne lub napędzane gazem ziemnym, a do roku 2025 musi to być co najmniej 30%. W przypadku Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Katowicach to w sumie około 30 pojazdów. Zaczęliśmy od elektrycznej zamiatarki, a już wkrótce do naszego taboru dołączą kolejne pojazdy – mówi Andrzej Malara, prezes katowickiego MPGK.
Elektryczna zamiatarka Tenax Electra 2.0 Neo rozmiarem zbliżona jest do tych tradycyjnych. Obsługiwać będzie głównie ulice w Śródmieściu Katowic. Pojazdy z silnikiem diesla są dość głośne i każdego roku emitują do atmosfery około 37 ton CO2. Ta elektryczna jest całkowicie bezemisyjna i działa o blisko 20% ciszej. Zamiatarka wyposażona jest w akumulatory litowe, ma specjalny zbiornik na zmiotki ze stali szlachetnej i zbiornik na wodę o pojemności aż 400 litrów. Urządzenie kosztowało 705 tysięcy złotych.
W połowie listopada do spółki ma trafić pierwsza śmieciarka napędzana gazem ziemnym. Będzie mniejsza niż te, które obecnie pracują w Katowicach. Pojazd będzie wykorzystywany głównie do obsługi imprez odbywających się mieście. - Wymiana to konieczność dostosowania się do nowych przepisów, ale trzeba pamiętać też o tym, że pojazdy się zużywają. Każdego roku, ze względu na wiek i przebieg, kilka urządzeń musimy wyłączyć z pracy i zastąpić je nowymi. Dlatego też na początku przyszłego roku ogłosimy przetarg na kolejne śmieciarki napędzane gazem ziemnym – mówi Robert Potucha, wiceprezes katowickiego MPGK. Aktualnie trwa procedura przetargowa, która ma wyłonić dostawcę kolejnych sześciu śmieciarek napędzanych gazem ziemnym.
W Katowicach mocno rozwijana jest elektromobilność także w innych obszarach. Działania na rzecz rozwoju elektromobilności w Katowicach sięgają 2010 roku, kiedy miasto zostało partnerem międzynarodowego projektu Elektryczne Pojazdy w Miejskiej Europie w ramach programu URBACT II. Powstał wówczas Lokalny Plan Działania, którego efektem był zakup elektrycznego samochodu służącego do celów promocyjnych, a także opracowanie karty pojazdu elektrycznego dla mieszkańców Katowic i testowanie autobusów z alternatywnymi napędami.
- W ubiegłym roku postanowiliśmy, jako pierwsze miasto w Polsce, przeprowadzić kompleksowe postępowanie na dzierżawę nieruchomości pod lokalizację 61 punktów ładowania, czyli 30 stacji ładowania. Pierwsze ładowarki dla pojazdów osobowych zamontowane zostały już przy ul. Góreckiego, a do lutego 2020 r. na terenie miasta powstanie łącznie około 115 punktów ładowania – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic, który dodaje, że osobny projekt realizowany jest dla ładowarek dedykowanych autobusom.
Ładowarka dla autobusów już działa w bazie PKM Katowice, który w swojej flocie dysponuje 5 autobusami elektrycznymi, a do końca 2020 roku zakupi kolejnych 15 ekologicznych pojazdów. Ponadto we flocie pojazdów Urzędu Miasta pojawiają się wkrótce dwa nowe samochody osobowe marki Nissan Leaf. Będą wykorzystywane lokalnie przez pracowników samorządowych do poruszania się w obrębie aglomeracji śląskiej.
Źródło: UM Katowice