W ubiegłym roku życie na drogach UE straciło 26 tys. osób, czyli o 5,5 tys. mniej niż w roku 2010. Nie odnotowano jednak poprawy na poziomie UE w stosunku do 2014 r. Komisja Europejska szacuje, że na unijnych drogach 135 tys. osób odniosło poważne obrażenia. Koszty społeczne (rehabilitacja, opieka zdrowotna, szkody materialne itp.) rannych i ofiar śmiertelnych na drogach wynoszą co najmniej 100 mld euro.
- Każda śmierć lub poważne obrażenie to o jedną ofiarę za dużo - stwierdziła komisarz UE ds. transportu, Violeta Bulc. - W ciągu ostatnich dziesięcioleci osiągnęliśmy już imponujące wyniki w ograniczaniu liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych, jednak obecna stagnacja jest alarmująca. Jeżeli Europa ma osiągnąć swój cel, jakim jest zmniejszenie o połowę liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych do 2020 r., wiele pozostaje jeszcze do zrobienia. Zachęcam państwa członkowskie do wzmożenia wysiłków w egzekwowaniu prawa i prowadzeniu kampanii informacyjnych. Ma to może swój koszt, lecz jest on nieznaczny w porównaniu z 100 mld euro kosztów społecznych związanych z wypadkami śmiertelnymi i obrażeniami.
- Technologia i innowacja mają coraz większy wpływ na przyszłość bezpieczeństwa drogowego - dodała Violeta Bulc. - Zautomatyzowane i inteligentne pojazdy mogą na przykład w znacznym stopniu przyczyniać się do zapobiegania wypadkom w perspektywie średnio- i długoterminowej. Dokładamy wszelkich starań, aby wprowadzić w tym zakresie odpowiednie ramy prawne.
Średni współczynnik śmiertelności UE w 2015 r. wynosił 51,5 ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych na 1 mln mieszkańców i nie zmienił się przez ostatnie dwa lata. Do tego spowolnienia, które następuje po znacznym spadku wynoszącym 8 proc. w latach 2012 i 2013, przyczyniło się kilka czynników, takich jak np. większa liczba wypadków z udziałem niechronionych i zmotoryzowanych użytkowników dróg w miastach.
Ze statystyk dla poszczególnych krajów wynika, że liczba śmiertelnych ofiar wypadków drogowych jest nadal bardzo zróżnicowana w całej UE, chociaż różnica ta zmniejsza się co roku.
Liczba śmiertelnych ofiar wypadków drogowych na milion mieszkańców – wstępne dane statystyczne dla poszczególnych państw członkowskich za 2015 r.
2010 | 2014 | 2015 | 2014 - 2015 | 2010 - 2015 | |
Belgia | 77 | 65 | 67 | 4 % | -10 % |
Bułgaria | 105 | 91 | 95 | 4 % | -12 % |
Czechy | 77 | 65 | 70 | 7 % | -8 % |
Dania | 46 | 32 | 30 | -8 % | -35 % |
Niemcy | 45 | 42 | 43 | 3 % | -5 % |
Estonia | 59 | 59 | 50 | -15 % | -16 % |
Irlandia | 47 | 42 | 36 | -15 % | -22 % |
Grecja | 112 | 73 | 74 | 2 % | -36 % |
Hiszpania | 53 | 36 | 36 | 0 % | -32 % |
Francja | 64 | 53 | 54 | 2 % | -13 % |
Chorwacja | 99 | 73 | 82 | 13 % | -18 % |
Włochy | 70 | 56 | 56 | 1 % | -17 % |
Cypr | 73 | 52 | 66 | 27 % | -5 % |
Łotwa | 103 | 106 | 94 | -11 % | -14 % |
Litwa | 95 | 91 | 82 | -10 % | -19 % |
Luksemburg | 64 | 64 | 58 | -9 % | 0 % |
Węgry | 74 | 63 | 66 | 3 % | -13 % |
Malta | 36 | 24 | 26 | 10 % | -27 % |
Holandia | 32 | 28 | 28 | 0 % | -12 % |
Austria | 66 | 51 | 56 | 10 % | -14 % |
Polska | 102 | 84 | 77 | -8 % | -25 % |
Portugalia | 80 | 61 | 60 | -2 % | -33 % |
Rumunia | 117 | 91 | 95 | 4 % | -21 % |
Słowenia | 67 | 52 | 58 | 11 % | -13 % |
Słowacja | 65 | 48 | 51 | 6 % | -22 % |
Finlandia | 51 | 42 | 48 | 15 % | -3 % |
Szwecja | 28 | 28 | 27 | -2 % | 0 % |
Wielka Brytania | 30 | 29 | 29 | -1 % | -4 % |
UE | 63 | 51 | 51,5 | 1 % | -17 % |
W Polsce, choć spadek liczby ofiar jest widoczny (-8 pkt proc. w latach 2014-2015 i -25 pkt proc. w latach 2010-2015), wciąż jest to jedna z najwyższych wartości w Europie. Więcej ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców w 2015 roku odnotowano tylko w Bułgarii, Chorwacji, Łotwie, Litwie i Rumunii.
Aby osiągnąć strategiczny cel UE, jakim jest obniżenie o połowę liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych w okresie od 2010 do 2020 r., konieczne jest podjęcie dodatkowych działań. Większość codziennych działań jest realizowana na szczeblu krajowym i lokalnym: egzekwowanie przepisów ruchu drogowego, rozwój i utrzymanie infrastruktury, ale także kampanie edukacyjne i informacyjne. Komisja Europejska włącza się np. poprzez przyjmowanie przepisów umożliwiających transgraniczne egzekwowanie wykroczeń drogowych lub poprzez określanie technicznych norm bezpieczeństwa dla infrastruktury i pojazdów. Komisja aktywnie monitoruje sytuację, zachęca państwa członkowskie do poprawy sytuacji i pomaga im w tym poprzez poprzez wymianę danych, wiedzy i doświadczeń, a także dzielenie się najlepszymi praktykami.
Przełom technologiczny, jaki dokonał się w ostatnim dziesięcioleciu, znacznie poprawił bezpieczeństwo pojazdów. Aby utorować drogę do automatyzacji i lepszego zarządzania ruchem, Komisja zamierza w drugiej połowie 2016 r. opracować centralny plan wdrażania współpracujących inteligentnych systemów transportowych (ITS), umożliwiających dwukierunkową komunikację między pojazdami oraz między pojazdami a infrastrukturą drogową. Systemy takie pozwalają pojazdom wzajemnie się ostrzegać bezpośrednio (np. w przypadku nagłego hamowania) lub za pośrednictwem infrastruktury (np. planowane roboty drogowe).
Źródło: KE