Od 1 czerwca katowiczanie będą mogli korzystać z 12 kolejnych stacji roweru miejskiego. Zostaną one uruchomione dzięki zaangażowaniu samych mieszkańców, którzy wybrali te projekty do realizacji w ramach zeszłorocznego głosowania do budżetu obywatelskiego. Tym samym z początkiem czerwca w systemie będzie działać już 65 stacji rowerów miejskich.
- Podjąłem także decyzję, by od lipca uruchomić 9 dodatkowych stacji, by coraz większa grupa mieszkańców mogła korzystać z tego środka transportu. Tym samym w tym roku łącznie będzie można wypożyczyć rower z 75 punktów rozsianych po całym mieście. Sieć co roku będziemy powiększać, aż docelowo będzie ona liczyć 150 stacji – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Mieszkańcy Katowic pokochali rowery miejskie. W zeszłym roku jednoślady wypożyczano ponad 200 tysięcy razy, a w systemie zarejestrowanych było 40 tysięcy katowiczan. Natomiast tylko w tym roku rowery wypożyczono już 51 tys. razy, a prawie 7 tys. mieszkańców dołączyło do systemu – dodaje prezydent Marcin Krupa.
Nowe stacje powstaną w sześciu dzielnicach: po trzy w Załęskiej Hałdzie-Brynowie i na Os. Paderewskiego, po dwie w Dębie i Wełnowcu-Józefowcu oraz po jednej w Szopienicach-Burowcu i Zarzeczu. - Łączny koszt powiększenia systemu wyniósł ponad 600 tysięcy złotych. Warto zwrócić uwagę, że wnioski „rowerowe" uzyskują z reguły w budżecie obywatelskim bardzo dużo poparcie mieszkańców. W przypadku Osiedla Paderewskiego początkowo wpłynęły trzy osobne projekty – ale wnioskodawcy postanowili połączyć siły i złożyć finalnie jeden wspólny wniosek, który ostatecznie zdobył prawie 900 głosów. Ta sytuacja doskonale pokazuje, że w Katowicach mamy społeczeństwo obywatelskie, a mieszkańcy chętnie angażują się we wspólne działania na rzecz dzielnicy i miasta – mówi Maciej Stachura, naczelnik wydziału komunikacji społecznej Urzędu Miasta Katowice.
Warto przypomnieć, że od tego roku istnieje możliwość podróżowania pomiędzy miastami, które posiadają system Nextbike. Oznacza to, że wypożyczając rower w Katowicach można go oddać np. w Tychach, Sosnowcu, Chorzowie czy Gliwicach. Zmiana ta została wprowadzona dzięki dobrej współpracy miast w ramach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, która pokrywa koszty relokacji rowerów pomiędzy gminami.
W Katowicach duży udział w tworzeniu systemu rowerów miejskich odgrywają także sponsorzy, którzy opłacają funkcjonowanie poszczególnych stacji. W tym roku funkcjonuje 14 stacji sponsorskich: Silesia City Center, Silesia Business Park, Osiedle Franciszkańskie, GPP Business Park, Politechnika Śląska przy ul. Krasińskiego, Katowickie Towarzystwo Budownictwa Społecznego przy ul. Krasińskiego 14, Saint Etienne 1, Osiedlu Sławika, Osiedlu pod Kasztanami, Galeria 3 Stawy, Green Park, ING Sokolska i ING Roździeńskiego, Supersam. Warto dodać, że w Katowicach udział podmiotów prywatnych w organizacji i finansowaniu systemu roweru miejskiego jest jednym z największych w Polsce.
10 mln zł na drogi rowerowe
Bardzo ważną informacją dla rowerzystów są tegoroczne plany rozbudowy sieci dróg rowerowych. – Traktujemy rower zarówno jako środek rekreacji, jak i transportu. Dlatego decyzją prezydenta Katowic inwestujemy znaczne środki w rozbudowę infrastruktury dla cyklistów. Przykładowo w 2017 roku zrealizowaliśmy projekty warte ponad 7 mln zł, w ubiegłym roku wykonaliśmy szereg działań koncepcyjnych i projektowych, dzięki którym w tym roku będzie można wykonać prace w terenie. W 2019 roku powstanie ok. 14 km tras rowerowych, na co przeznaczymy ponad 10 mln zł – mówi Bogusław Lowak, naczelnik wydziału transportu.
Jedną z największych inwestycji rowerowych, które będą zrealizowane w tym roku jest połączenie w ciągu ulicy Armii Krajowej na odcinku od ulicy Bażantów do ul. Marzanny. Koszt budowy tego odcinka o długości 1890 metrów wyniesie 4,8 mln zł. Rowerowe połączenia pojawią się także w okolicy centrów przesiadkowych. Kosztem 650 tys. zł powstanie droga rowerowa pomiędzy Centrum Przesiadkowym „Ligota, a Centrum Przesiadkowym „Brynów" o długości 670 metrów. Z kolei ul. Medyków i Centrum Przesiadkowym „Ligota" połączy droga rowerowa o długości 1540 metrów – wartość tej inwestycji wyniesie 1,05 mln zł. Dodatkowo ulica Medyków zostanie połączona z rondem Huchrackiego drogą rowerową o długości 2,7 km. Z kolei na Osiedlu Witosa realizowana będzie inwestycja o wartości ponad 850 tys. zł - ul. Rataja zostanie połączona z trasą rowerową nr 103. Nowa droga rowerowa powstanie także wzdłuż ul. Lotniska. Ponad kilometr trasy rowerowej połączy ulicę Francuską z ul. Pułaskiego.
Poza budową nowych dróg rowerowych w tym roku będą też wykonywane prace koncepcyjne i projektowe, które umożliwią realizowanie inwestycji w następnych latach. Najważniejsze plany dotyczą m.in. sporządzenia projektu na następujące połączenia: Giszowca i Nikiszowca (o długości 2400 metrów), ul. Radockiego i ul. Braci Wiechułów (820 m), ul. Gospodarczej z ul. Graniczną / Pułaskiego (ok. 4000 m).
Źródło: UM Katowice