image007Podstawą dobrze funkcjonującego miasta to sprawna i przyjazna mieszkańcom komunikacja miejska. Dzięki unijnym funduszom linie tramwajowe są doprowadzane w kolejne punkty na mapie Krakowa, a już wkrótce miasto będzie się mogło pochwalić w pełni ekologicznym taborem.

 

Stare, wyeksploatowane i emitujące mnóstwo spalin autobusy? W Krakowie to przeszłość. Co więcej, już za kilka miesięcy po Krakowie będzie jeździć wyłącznie ekologiczny tabor komunikacji miejskiej. Wszystko dzięki wielkim inwestycjom w nowe, spełniające wysokie normy autobusy, które nie tylko nie zanieczyszczają środowiska, ale i znacznie zwiększają komfort podróżowania.

Na tak duże zakupy miasto może sobie pozwolić przede wszystkim dzięki unijnym środkom. Dofinansowanie przyznane w Regionalnym Programie Operacyjnym w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych zaledwie w ciągu ostatnich dwóch lat (2016-2017) umożliwiło inwestycję w aż 107 nowych autobusów: 75 z silnikami Euro 6, 20 autobusów elektrycznych i 12 pojazdów hybrydowych.

Podróż ekologiczna i komfortowa
Nowe pojazdy zastąpiły najstarszy i najbardziej wyeksploatowany tabor i, co najważniejsze, spełniają najwyższe normy emisji spalin w przypadku autobusów zasilanych olejem napędowym i hybrydowych lub są całkowicie bezemisyjne (autobusy elektryczne). To znacznie ograniczy emisję spalin pochodzących z transportu zbiorowego i poprawi się jakość powietrza na obszarze całej krakowskiej aglomeracji.

Wszystkie pojazdy są nowoczesne, niskopodłogowe i mają zapewnić jak najwyższy komfort podróży. Z uwagi na znaczącą liczbę autobusów i ich optymalne wykorzystanie przewidziano także budowę infrastruktury ładowania tych pojazdów, która obok stanowisk typu plug-in dla każdego autobusu obejmuje również pięć stacji szybkiego ładowania pantografowego, zlokalizowanych na terenie Krakowa.

Ułatwieniem codziennych podróży pasażerów mają z kolei być automaty do sprzedaży biletów i ładowania Krakowskiej Karty Miejskiej. W ramach tej samej inwestycji na terenie Krakowa stanęło 12 nowych urządzeń.

Kolejne autobusy w tym roku
To jednak wcale nie koniec - dzięki kolejnej transzy unijnych funduszy do Krakowa ma w tym roku trafić jeszcze 78 ekologicznych autobusów. Dostawa nowoczesnych pojazdów znów będzie realizowana w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, a krakowski przewoźnik otrzyma dofinansowanie w wysokości 61,5 milionów zł przy wartości projektu wartej ponad 107 mln zł.

Przetarg na dostawę rozstrzygnięto w styczniu tego roku. I tak w Krakowie pojawi się 56 autobusów Mercedes-Benz Citaro o długości ok. 12 metrów wyposażonych w silniki Euro 6, 12 autobusów hybrydowych Volvo, a także 10 autobusów midi marki Autosan. Wszystkie pojazdy będą wyposażone w klimatyzację, automaty biletowe, monitoring, nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz porty USB do ładowania smartfonów.

Nie zabraknie też udogodnień dla niepełnosprawnych: platformy wjazdowej dla osób na wózkach inwalidzkich, czy przycisków oznakowanych brajlem oraz wypukłymi piktogramami.

Łączna wartość środków unijnych pozyskanych na zakup 185 autobusów w obu projektach w ramach ZIT wyniosła aż 177,21 mln zł, przy łącznej wartości inwestycji 283,28 mln zł.

Szybciej przez centrum
Jednocześnie realizowane są również przedsięwzięcia z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, tzw. komplementarne do ZIT, z których części można korzystać już teraz. Tak jest choćby w przypadku przebudowanej ulicy Basztowej, gdzie w zeszłym roku wprowadzono ruch jednokierunkowy i całkowicie przebudowano torowisko. Ma to zwiększyć szybkość przejazdu komunikacji zbiorowej przez centrum, zminimalizować ryzyko awarii torowiska, a docelowo ograniczyć ruch samochodowy w centrum miasta a tym samym zmniejszyć poziom hałasu i poprawić jakość powietrza. To także komfort dla pasażerów, którzy od kilku miesięcy mogą cieszyć się nowymi, dużymi i bezpiecznymi wiatami przystankowymi oraz udogodnieniami dla pieszych. Zadowoleni będą też rowerzyści, dla których wyznaczono nową ścieżkę.

W ramach tego samego projektu zakończono też prace w węźle rozjazdów Ronda Kocmyrzowskiego wraz z przebudową podstacji trakcyjnej „Bieńczycka”, a przebudowę przejdą także inne torowiska w mieście. Zmiany przeprowadzane będą w ul. Zwierzynieckiej i Kościuszki, ul. Krakowskiej, al. Solidarności, ul. Starowiślnej, Królewskiej, Podchorążych oraz Bronowickiej. Realizowane w ramach projektu modernizacje torowisk i infrastruktury towarzyszącej kosztują niemal 140 mln zł, z czego unijne dofinansowanie pokrywa ok. 76,45 mln zł.

Inwestycja na północy
To jednak nie koniec dobrych wiadomości dla pasażerów komunikacji miejskiej. Z kolejnego projektu, realizowanego w ramach inwestycji komplementarnych do ZIT, cieszyć się powinni szczególnie mieszkańcy północy Krakowa, którzy już niedługo będą mogli tramwajem dojechać na Górkę Narodową. Projekt budowlany nowej linii tramwajowej jest już gotowy, a wykonawca zapowiada, że sama budowa rozpocznie się w czwartym kwartale tego roku.

Blisko 5,5-kilometrowa trasa będzie prowadzić od istniejącej pętli Krowodrza Górka na północ, przekroczy ul. Opolską w tunelu, a dalej pobiegnie przez Prądnik Biały i ul. Pachońskiego do al. 29 Listopada, gdzie zaplanowano nową pętlę z terminalem autobusowym i parkingiem Park+Ride. Takie parkingi na nowej trasie będą trzy - w sumie na ok. 400 samochodów. Przewidziano też budowę estakady nad potokiem Sudół i ul. Nad Sudołem, most nad Białuchą oraz wiadukt nad linią kolejową w rejonie ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej. W ramach inwestycji w ciągu ulicy Opolskiej ma też zostać zbudowane dwupoziomowe skrzyżowanie.

Koszt całej inwestycji to niemal 379 mln zł, z czego ponad 151 mln pokryje unijne dofinansowanie. Nowe torowisko ma być przygotowane na ponad 500 kursów tramwajów na dobę, a składy mają nim jeździć już w 2020 r.

Źródło: UM Kraków

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.