60 nowych autobusow 13Jeszcze przed rozpoczęciem Światowych Dni Młodzieży, do Krakowa dotarło 60 nowych 12-metrowych autobusów wyposażonych w silniki Euro 6, spełniające najwyższe europejskie normy ochrony środowiska.  

W porównaniu ze znanymi dotychczas w Krakowie autobusami Urbino, produkowanymi przez firmę Solaris Bus & Coach SA, nowa generacja oferuje pasażerom między innymi więcej miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi oraz bardziej przestronne wnętrze. Do dyspozycji kierowców oddana została bardziej ergonomiczna kabina, która zapewnia kierowcy lepszą widoczność. Miła niespodzianka czeka na użytkowników urządzeń mobilnych korzystających z komunikacji miejskiej. Na pokładzie każdego z autobusów zamontowane zostaną trzy porty/ładowarki USB, dzięki którym będzie można uzupełnić baterie smartfonów lub tabletów.

Autobusy są wyposażone w klimatyzację, monitoring i nowoczesny system informacji pasażerskiej złożony z tablic wyświetlających trasę przejazdu wraz z mapą Krakowa oraz z głosowego zapowiadania przystanków. Nie zapomniano także o automatach biletowych. Pasażerowie zapłacą w nich za bilet nie tylko monetami, ale także kartą płatniczą.

Pojazdy będą napędzane ekologicznymi silnikami firmy DAF spełniającymi restrykcyjne normy emisji spalin Euro 6. Dodatkową nowością będzie system rekuperacji energii. Odzyskiwana w procesie hamowania energia kinetyczna po przekształceniu na elektryczną jest gromadzona w specjalnych superkondensatorach. Następnie można ją wykorzystać do zasilania instalacji elektrycznej autobusu, czyli np. do oświetlenia czy do automatu biletowego. To rozwiązanie pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa.

- Wielokrotnie podkreślałem, że zamawiając autobusy chcemy poprawić komfort i bezpieczeństwo naszych pasażerów, mieszkańców Krakowa i turystów. Jednocześnie jednak chcemy mieć tabor przyjazny dla środowiska. Dostawa 60 nowych autobusów zbliża nas do celu jakim jest kierowanie do obsługi linii w centrum miasta w rejonie drugiej obwodnicy wyłącznie takich pojazdów, które są wyposażone w silniki spełniające normę powyżej Euro 5 – mówi Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie.

W drzwiach wszystkich 60 autobusów zostały zamontowane specjalne bramki, które zliczą wsiadających i wysiadających pasażerów uwzględniając lokalizację przystanków na trasie. Dane będą wykorzystywane w aktywnym zarządzaniu komunikacją, np. potwierdzając potrzebę zwiększenia częstotliwości kursowania pojazdów na danej linii.

Zakup tych autobusów to część dużego unijnego projektu, dzięki któremu krakowski przewoźnik kupuje 107 autobusów (oprócz dostarczonych 60 autobusów 12-metrowych, jest to jeszcze zakup 20 autobusów elektrycznych, 12 autobusów hybrydowych, 15 autobusów midi z silnikami Euro 6 oraz dostawa 12 automatów biletowych Krakowskiej Karty Miejskiej).

- Dzięki unijnemu wsparciu z nowego regionalnego programu operacyjnego Małopolski mieszkańcy zyskają autobusy, które są nie tylko wygodne i nowoczesne, ale przede wszystkim bardziej ekologiczne. W kontekście walki o czyste powietrze w Krakowie i Małopolsce to korzyść nie do przecenienia – podkreśla wicemarszałek Stanisław Sorys.

Zakup jest realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. MPK SA w Krakowie otrzyma na ten cel z tego nowego programu ponad 115,7 mln zł, co stanowi 85 proc. kwalifikowanych kosztów inwestycji. Wartość całego projektu wynosi bowiem ponad 167,4 mln zł. Umowa na dofinansowanie zakupu 107 autobusów i 12 automatów biletowych została podpisana 21 kwietnia 2016 roku.

Podobnych projektów w Małopolsce może być więcej. Jak informuje wicemarszałek Stanisław Sorys, całkowita pula na tzw. transport niskoemisyjny w małopolskim RPO wynosi aż 583 mln zł. Z pieniędzy będzie można skorzystać do 2020 roku.

Umowa z firmą Solaris Bus&Coach SA została podpisana przez MPK SA w Krakowie 4 lutego 2016 roku. Wartość kontraktu to ponad 71 milionów złotych.

Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.