10 grudnia, wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy kolei, udostępniona do ruchu została łącznica kolejowa Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki, która ma kluczowe znaczenie dla usprawnienia komunikacji w stolicy Małopolski oraz skrócenia czasu przejazdów do Skawiny, Oświęcimia i Zakopanego.
- Budowa łącznicy stanowi jeden z istotnych elementów modernizacji Krakowskiego Węzła Kolejowego. Wierzę, że inwestycja ta przyczyni się do wzbogacenia i rozszerzenia oferty transportowej Krakowa oraz wzrostu konkurencyjności transportu kolejowego, co pozwoli na ograniczenie ruchu samochodowego w mieście - stwierdził minister Andrzej Adamczyk.
Nowa inwestycja pozwoli na znaczne zwiększenie liczby pociągów kursujących w obrębie aglomeracji krakowskiej. Dzięki wyeliminowaniu konieczności zmiany lokomotyw w Krakowie-Płaszowie skróci się też czas podróży na południe Polski, w tym do zimowej stolicy, Zakopanego.
Łącznica Zabłocie - Krzemionki, o długości ponad 1100 m, jest największym nowym obiektem kolejowym w Polsce. Jej budowa trwała dwa lata. Umowę z konsorcjum firm Budimex i Ferrovial Agroman podpisano we wrześniu 2015 r., a we wrześniu 2017 r. zakończono prace budowlane i rozpoczęto odbiory techniczne. Koszt inwestycji wyniósł 348 mln zł.
W jej ramach w centrum Krakowa powstały 3 estakady i 2 wiadukty, które są podtrzymywane przez 30 filarów. Przebudowano też ok. 9 km torów i 6,5 km sieci trakcyjnej. Do budowy wykorzystano prawie 10 tys. ton stali oraz 25,5 tys. ton betonu.
Powstały dwa nowe przystanki kolejowe Kraków Zabłocie i Kraków Podgórze, które dzięki zadaszeniu i nowoczesnemu wyposażeniu umożliwiają podróż w komfortowych warunkach i są w pełni dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej sprawności.
Łącznicę zaprojektowano też z myślą o komforcie mieszkańców Krakowa. Na całej długości estakad zastosowano nowoczesne maty antywibracyjne, które minimalizują poziom drgań związany z przejazdem pociągów. Lokalizacja przystanków umożliwia ich łatwą integrację z komunikacją miejską.
Dla regularnego ruchu kolejowego łącznica Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki została udostępniona 2017 r., wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy kolei.
Źródło: MIB