Wzrost liczby sprzedanych biletów, więcej pasażerów i coraz więcej biletów sprzedanych przez biletomaty i aplikacje mobilne. Tak wygląda podsumowanie 2019 roku w łódzkiej komunikacji miejskiej.
Według badań przeprowadzonych w zeszłym roku, wśród pasażerów komunikacji miejskiej 70% z nich, ocenia komunikację miejską jako dobrą lub raczej dobrą. Natomiast 74% badanych poleciłoby innym korzystanie z transportu zbiorowego.
- Taka opinia wśród pasażerów odzwierciedla również wzrost liczby sprzedanych biletów. Wskaźniki wzrostu notowane są od 2017 r. Wpływ ma na to również, przeprowadzona w 2017 roku, reforma w komunikacji miejskiej – wyjaśnia Marcin Hencz, radny miasta.
Zestawienie sprzedaży pokazuje coroczny wzrost zarówno osób kasujących bilety, jak również pasażerów, którzy korzystają z komunikacji miejskiej na stałe zakupując bilety okresowe. Średnio według wyliczeń, dziennie podróżuje ok. 750 tys. pasażerów, a rocznie ponad 300 mln. Szacujemy, że w 2017 r. było ok. 313 mln pasażerów, a w 2018 r. 326 mln pasażerów.
- Na wzrost liczby sprzedanych biletów wpływ ma również ich dostępność – informuje Maciej Sobieraj, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Transportu. - Łodzianie coraz chętniej korzystają z mobilnych form zakupu biletów. Porównując 2018 r. z 2019 r. sprzedaż migawek przez Internet wzrosła o 2% i stanowi 9% wszystkich zakupionych biletów okresowych. Dużym zyskiem może pochwalić się również aplikacja umożliwiająca posiadanie migawki w smartfonie, którą wprowadziliśmy rok temu. Przez rok zyskała 3% sprzedaży wszystkich migawek. Migawki najchętniej kupowane są za pomocą terminali, co stanowi 58%, ale tutaj notujemy spadek o kilka procent na rzecz biletomatów, Internetu i aplikacji mobilnych.
Podobne tendencje są również wśród biletów czasowych, które najczęściej kupowane są za pomocą biletomatów. To aż 44% wszystkich biletów kasowanych. Zakup biletów czasowych staje się też coraz bardziej popularna za pomocą telefonów, notując w 2019 r. 7% udział ze wzrostem 3% w porównaniu z 2018 r.
Wśród biletów czasowych najbardziej popularne są bilety 20-minutowe, obecnie ważne 40 minut. W 2019 r. sprzedane zostało 13 893 803 takich biletów. W 2018 r. było to 11 144 775, a w 2017 r. 9 327 983.
- Wśród migawek największą popularnością cieszą się bilety 30-dniowe. W 2017 r. sprzedanych zostało 292 542 miesięcznych migawek. W 2018 r. już 424 919, a w 2019 r. 422 701. Jednak w całości sprzedaży biletów okresowych panuje tendencja zwyżkowa, dlatego, że część pasażerów skorzystała z Wspólnych Biletów Aglomeracyjnych, na których zanotowaliśmy wzrost – wyjaśnia Marcin Hencz.
Źródło: UM Łódź