edroga127W Warszawie otwarto w ubiegły weekend centralną część drugiej linii metra. W tym roku zostanie rozstrzygnięty przetarg na kontynuację tej linii w kierunku zachodnim i północno-wschodnim. A jakie są szanse na budowę metra w Krakowie?

Naukowcy i specjaliści transportu miejskiego od dawna zajmują się tym tematem. Już prawie 30 lat temu odbyła się konferencja „Metro w Krakowie”, a problem pozostał nadal aktualny. W marcu br. na Politechnice Krakowskiej odbyła się II Konferencja Naukowo-Techniczna „Problemy Podziemnej Komunikacji Miejskiej w Krakowie”.

W pierwszej edycji tego wydarzenia próbowano odpowiedzieć na pytania, czy metro w Krakowie jest potrzebne i czy powinno się je budować. W ubiegłym roku mieszkańcy miasta podczas referendum opowiedzieli się za budową, więc tym razem naukowcy zastanawiali się nie czy, ale jakie metro w Krakowie jest potrzebne, jakie działania rozpocząć, jak i kiedy i przede wszystkim za co je budować. Przewodniczący Komitetu Naukowego i Organizacyjnego Konferencji prof. dr hab. inż. Krzysztof Stypuła nie pozostawia wątpliwości: jeśli prace nad przygotowaniem koncepcji komunikacji podziemnej już się nie rozpoczną, to w najbliższym czasie ona nie powstanie, a to byłoby zmarnowanie szansy na rozwiązanie problemów transportowych miasta.

metro1 baner malyMgr inż. Stanisław Albricht oraz mgr inż. Maciej Górnikiewicz z Pracowni Planowania i Projektowania Systemów Transportu Altrans stwierdzili, że przepustowość istniejącej sieci tramwajowej jest na wyczerpaniu, a realizacja kolejnych tras sytuacji nie poprawi. Stąd konieczność wdrożenia nowego środka transportu, niezależnego od sieci naziemnej – metra. Zaletami tego rozwiązania są m.in. pozytywny wpływ na środowisko, zwłaszcza poziom zanieczyszczeń i hałasu, odzyskanie przestrzeni miejskiej, dostępność i efektywność. Zdaniem prelegentów, podstawowymi środkami transportu w Krakowie, oprócz tramwajów, powinno być metro i szybka kolej aglomeracyjna.  Zaproponowano już nawet, że powinny to być trzy linie: A (20 km, Nowa Huta – Bronowice), B (10 km, Bieżanów dworzec – AGH) i C (8 km, Kliny – Rondo Matecznego).

Naukowcy z Akademii Górniczo-Hutniczej, prof. dr hab. inż. Antoni Tajduś oraz dr hab. inż. Marek Cała, prof. AGH, zwrócili natomiast uwagę, że minęło już 50 lat od pierwszych prac związanych z budową metra w Krakowie i od tego czasu pojawiło się wiele nieuzasadnionych opinii o tym, że miasto jest za małe na metro, budowa jest zbyt kosztowna i niebezpieczna dla zabytkowej zabudowy. Naukowcy obalają te mity i dodają, że możliwa jest przecież  budowa  tzw. premetra, w którym kursuje lekka, w pełni zautomatyzowana kolej, połączona z siecią tramwajową, zaprojektowana dla miast zabytkowych i o gęstej zabudowie. Argumentują, że metro warszawskie budowane było w trudniejszych warunkach geologicznych niż występują w Krakowie, a odpowiednie drążenie tuneli nie zagraża aż tak bardzo zabytkowej zabudowie, choć trzeba oczywiście zachować wszelkie środki ostrożności, gdyż nośność fundamentów budynków Starego Miasta nie jest wystarczająca. Prelegenci dodali na koniec, że koszt budowy metra w Krakowie też nie musiałby być tak wysoki jak wcześniej szacowano. Obecnie prace koncepcyjne nie są jednak na tyle zaawansowane, żeby możliwe było podanie dokładnych kwot. Koszt uzależniony będzie przecież m.in. od wyboru trasy i technologii.  

Metro jest uważane za najlepszy środek transportu w dużym mieście, ponieważ jest szybkie i pojemne, bezkolizyjne  i zazwyczaj komfortowe. Oszczędza też kosztowną 

metro1 baner maly

powierzchnię miejskich terenów, którą można wykorzystać w inny sposób. Podjęcie decyzji o jego budowie musi być jednak poprzedzona analizą wydolności naziemnych środków transportu oraz finansową, nie tylko na etapie budowy, ale również późniejszej eksploatacji.

Dlaczego metro? Z reguły przejmuje około 1/3 pasażerów komunikacji publicznej, miasto zyskuje przestrzeń i oszczędza na naprawach dróg, zmniejsza się hałas i emisja zanieczyszczeń. Dlaczego nie? Ponieważ jest dość kosztowne i nawet, jeśli udałoby się znaleźć środki na budowę, miasto ponosiłoby niemałe wydatki również na jego utrzymanie. Kilka lat temu ta inwestycja nie była rozważana przez krakowskich urzędników, teraz powoli do niej wracają i planują zarezerwowanie środków na ten cel. Naukowcy z kolei nigdy tej koncepcji nie porzucili, stąd pomysł na zorganizowanie konferencji poświęconej podziemnej komunikacji miejskiej w Krakowie.  Patronem medialnym wydarzenia był portal edroga.pl.

 

 

 

 

 123


Ilona Hałucha 

 

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.