edroga166Centrum przesiadkowe to miejsce, które umożliwia swobodne przesiadanie się między różnymi środkami transportu – własnym samochodem, rowerem, pociągiem, komunikacją miejską czy pojazdami współdzielonymi. Obecność takich obiektów w miastach może ułatwić zmianę podziału modalnego w miastach, a co za tym idzie – pozytywnie wpłynąć na stan środowiska naturalnego oraz jakość życia mieszkańców.

 

Miejsca przesiadkowe w polskich miastach

Ponad połowa (58%) mieszkańców polskich miast potwierdza, że w okolicy ma dostęp do węzła przesiadkowego. Większość tych osób (65%) korzysta z tego rodzaju udogodnień. Częściej znajdują się one w większych miastach – zwłaszcza tych powyżej 500 tys. mieszkańców. Jednocześnie wśród najważniejszych działań na rzecz transportu zrównoważonego aż 54% mieszkańców miast wskazuje tworzenie centrów przesiadkowych.

W centrach przesiadkowych prawie zawsze dostępne są autobusy. Ponad połowa ankietowanych potwierdza również obecność tramwajów (63%), a także wypożyczalni rowerów (58%). Mniej niż co trzeci badany wskazuje dostępność w pobliskim węźle przesiadkowym parkingu umożliwiającego pozostawienie prywatnego samochodu (29%)*.

Nowoczesny węzeł komunikacyjny w Lublinie

W Polsce zaczynają pojawiać się nowoczesne, wielofunkcyjne miejsca przesiadkowe – niedługo takiego obiektu doczeka się Lublin. Obecnie główny dworzec autobusowy w tym mieście znajduje się w sporej odległości od dworca kolejowego. W dodatku stary dworzec autobusowy wraz z pobliskim targowiskiem tworzy raczej nieatrakcyjny wizualnie obszar w bezpośrednim sąsiedztwie najbardziej reprezentacyjnej części miasta – zamku i starówki.

Wkrótce ma się to jednak zmienić. Powstał już kompleksowy projekt Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego. Nowoczesny dworzec autobusowy zostanie wybudowany w pobliżu Dworca Głównego PKP, dzięki czemu miasto zyska węzeł komunikacyjny integrujący w jednym miejscu linie regionalne, dalekobieżne, podmiejskie, aglomeracyjne i mikrobusowe. Projekt oprócz samego obiektu z zajezdnią autobusową obejmuje także zagospodarowanie pobliskiej przestrzeni publicznej i dostosowanie istniejącej infrastruktury komunikacyjnej. Projektanci uwzględnili również potrzebę przyrodniczej odnowy Lublina oraz stworzenia publicznego miejsca zachowującego wartość kulturową regionu.

Źródło: informacja prasowa

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.