mitsu 01Już od 40 lat ten japoński pick-up funkcjonuje jako swego rodzaju synonim auta wielozadaniowego. Jego ostatnia generacja ma, jak zwykle, napęd 4x4 i może przewozić nie tylko ludzi, ale także ciężkie ładunki.

 

Maksymalna dopuszczalna ładowność wynosi w tym przypadku 1035 kg. Nadwozie oparto na przestrzennej ramie. Zwiększa ona wprawdzie masę pojazdu, ale ma też niezaprzeczalne zalety, które okazują się nie do przecenienia podczas eksploatacji w trudnych warunkach, tzn. wysoką wytrzymałość na skręcanie, zginanie i uderzenia. Znakiem rozpoznawczym każdego pick-upa jest oczywiście skrzynia ładunkowa, tutaj dodatkowo zabezpieczona przed porysowaniem solidnym wykończeniem z tworzywa sztucznego (152 cm długości, 147 cm szerokości, wysokość burt 47 cm).

Auto jest ogromne, ale aby zająć miejsce za kierownicą nie trzeba się specjalnie gimnastykować, chociaż niższe osoby z pewnością docenią obecność dodatkowych stopni umocowanych do progów nadwozia. Kiedy kierowca dostanie się już do środka, okaże się, że siedzi wysoko i na innych uczestników ruchu spogląda z góry. Ma dzięki temu dobrą widoczność we wszystkich kierunkach, pomocne okazują się także duże lusterka i asystent cofania z kamerą. We wnętrzu dominują materiały i tworzywa wysokiej jakości oraz ciekawe wzornictwo, a szeroka kabina wykazuje zalety zwykłego, rodzinnego samochodu. Przewidziano odrębny nawiew dla pasażerów siedzących z tyłu, dzięki czemu wydajny, w pełni automatyczny dwustrefowy układ klimatyzacji w mroźne dni nie musi pracować na najwyższych obrotach, aby równomiernie rozprowadzić cieplejsze powietrze.

mitsu 02mitsu 03mitsu 04mitsu 05mitsu 06mitsu 07

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pod maską kryje się wysokoprężny silnik z turbo o pojemności 2.4-litra, legitymujący się mocą 181 KM i momentem obrotowym o wartości 430 Nm. Parametry te pozwalają bez trudu dotrzymywać tempa autom osobowym. Pomimo zastosowania z tyłu bębnów, hamulce okazują się - jak na tak ciężkie auto - wystarczająco skuteczne. Średnie zużycie paliwa oscyluje wokół 9 l/100 km. Pokaźnej pojemności, 75-litrowy zbiornik paliwa gwarantuje spory zasięg.

Napęd przekazywany jest na oś tylną, w razie potrzeby dołączyć można również przednią i dodatkowo wspomóc się reduktorem. Takie rozwiązanie pozwala bardzo sprawnie pokonywać różnego rodzaju wertepy nawet na oponach o szosowym bieżniku. Ponadto, Mitsubishi ma centralny mechanizm różnicowy, a to rzadkość wśród pick-upów. W praktyce oznacza to, że można poruszać się nim (z załączonym napędem 4×4) podczas normalnej jazdy po asfalcie, bez obaw o narażanie wewnętrznych mechanizmów na przedwczesne zużycie. To ogromna zaleta, z której warto robić użytek na zwykłych drogach utwardzonych, bo chociaż kierowca może liczyć na pomoc ze strony systemu kontroli trakcji, to jednak jazda bez ładunku sprzyja utracie kontaktu tylnych kół z nawierzchnią. Jeżeli dodamy do tego, że auto ma wysoko położony środek ciężkości i ogumienie o wysokim profilu (przez co na szybciej pokonywanych łukach jego nadwozie nieco się pochyla), to dołączenie przedniej osi jest jak najbardziej zasadne.

mitsu 08mitsu 10mitsu 11mitsu 12mitsu 13mitsu 14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

W terenie z kolei docenimy 23-centymetrowy prześwit oraz spore kąty natarcia, zejścia i rampowy (odpowiednio 29, 22 i 24 stopni). Zawieszenie dobrze izoluje pasażerów od nierówności nawierzchni, a mimo sporej powierzchni czołowej nadwozia, nawet podczas jazdy z typowymi dla autostrad prędkościami rzędu 120-140 km/h we wnętrzu wciąż pozostaje cicho. Oczywiście jazda pick-upem w mieście znacząco różni się od jazdy typowym samochodem osobowym. Przede wszystkim nieodłącznie wiąże się z intensywniejszym kręceniem kierownicą, gdyż przełożenie układu kierowniczego jest bardzo duże. Wizerunek samochodu do zwykłej, codziennej eksploatacji zakłóca ponadto problem manewrowania. Pokaźne gabaryty (5,3 m długości i 1,8 m szerokości z lusterkami) powodują, że poruszanie się po zatłoczonych ulicach i parkingach wymaga wprawy i opanowania. Z drugiej strony, niestraszne mu najwyższe nawet krawężniki, zapadnięte studzienki kanalizacyjne, torowiska, wyrwy i dziury w nawierzchni.

Do standardu topowej wersji Instyle (cena 148 000 zł) należy m.in. skórzana tapicerka, podgrzewane i elektrycznie regulowane fotele, zaawansowany system multimedialny z nawigacją i asystentem parkowania oraz system kontroli trakcji i stabilizacji toru jazdy, dostęp bezkluczykowy, 5-stopniowy „automat”, reflektory biksenonowe. Ceny podstawowych wersji rozpoczynają się natomiast od 109 900 zł. Na tyle właśnie wyceniono samochód, który podczas codziennej eksploatacji sprawia wrażenie niezniszczalnego. Przewieziemy nim pięć osób wraz ze sporym ładunkiem, bez obawy choćby o uszkodzenie tapicerki, które mogłoby mieć miejsce w klasycznym kombi. Jeżeli trzeba, L200 wjedzie w prawdziwy teren lub pociągnie przyczepę o masie 2700 kg.

Tekst i zdjęcia: Jakub Sandecki

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.