Najważniejszymi europejskimi źródłami środków są Fundusz Spójności oraz fundusze strukturalne, a więc Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) i Europejski Fundusz Społeczny (EFS). W latach 2007-2013 na europejskie projekty związane z miejską mobilnością wydatkowano około 8 mld euro. W nowej perspektywie budżetowej 2014-2020 te wydatki będą kontynuowane. Środki na te zadania znajdą się w funduszu nazywanym ESI-Funds (European Structural and Investment Funds). Przygotowywane narodowe programy operacyjne państw członkowskich mają zapewnić ich najefektywniejsze wydatkowanie.
Również ze środków przeznaczonych na projekty TEN-T (Trans-European Transport Network) z Connecting Europe Facility (CEF) część będzie skierowana m.in. na połączenia tej sieci z węzłami miejskimi. Fundusze UE wesprą też działania służące rozwojowi infrastruktury alternatywnych paliw oraz promujące pojazdy zasilane czystymi paliwami.
Państwa unijne realizujące projekty z zakresu miejskiej mobilności będą mogły pondato skorzystać z innych źródeł, takich jak EIB (European Investment Bank – Europejski Bank Inwestycyjny). Oprócz tego dostęp do środków zapewnią programy INTERREG (środki na regionalne projekty zrównoważonego rozwoju) i LIFE+ (środki na projekty zrównoważonego rozwoju).
Fundusze na badania i innowacyjne wdrożenia w zakresie mobilności miejskiej obecna unijna perspektywa budżetowa (2014-2020) uwzględniła w programie Horizon 2020 i kieruje je na takie inicjatywy jak: Mobilność dla wzrostu - Miasta (CIVITAS 2020 - 100 mln euro 2014/2015), Mobilność dla wzrostu - Infrastruktura (35 mln euro 2014/2015), Zielone pojazdy (160 mln euro 2014/2015).
Mobilność dla wzrostu - Miasta (CIVITAS 2020) to inicjatywa, której celem jest doprowadzenie do wyeliminowania pojazdów napędzanych konwencjonalnie. W ramach jej prac między innymi zostanie dokonane porównanie praw i narzędzi oddziaływujących na zmianę nawyków komunikacyjnych i służących wprowadzaniu alternatywnych środków mobilności. Dopracowane zostaną polityki i środki promocji alternatywnie napędzanych pojazdów, np. poprzez wprowadzenie infrastruktury paliw alternatywnych lub ulepszenie elektrycznego transportu publicznego. Będzie też wykonana analiza środków i narzędzi służących redukcji przeciążenia dróg miejskich oraz badanie służące odnalezieniu rozwiązania dla rozwoju transportu publicznego w sytuacji ograniczonych nakładów. Ocenie poddany zostanie również udział ruchu pieszego i rowerowego w miejskim podziale zadań przewozowych i możliwości jego zwiększenia. W ramach inicjatywy Mobilność dla wzrostu - Miasta (CIVITAS 2020) od 2015 roku m.in. kładziony będzie nacisk na poszerzenie wiedzy władz lokalnych, na promocję SUMP i wdrożenia innowacyjnych rozwiązań czystszego i lepszego transportu i mobilności.
Mobilność dla wzrostu – Infrastruktura to inicjatywa, która służy wprowadzeniu konkretnych rozwiązań infrastrukturalnych w celu ulepszenia międzymodalnego, wewnętrznego połączenia oraz aktywnego zarządzania ruchem w UE. Postawi ona na rozwój Europejskiego Systemu Nawigacji Satelitarnej, który umożliwi zbieranie danych o lokalizacji w czasie bieżącym i zapewni optymalne reagowanie na zmiany warunków ruchu na sieci dróg. Inicjatywa ta stworzy warunki do wprowadzania innowacyjnych koncepcji i metod w zakresie infrastruktury alternatywnych paliw oraz infrastruktury pozyskiwania energii, a także metod zapobiegania zakłóceniom funkcjonowania infrastruktury krytycznej w wyniku działań i sytuacji kryzysowych.
Natomiast inicjatywa Zielone pojazdy obejmie takie zagadnienia jak: nowa generacja konkurencyjnych baterii litowo-jonowych mających odpowiadać potrzebom klientów, zoptymalizowane i systematyczne zarządzanie energią w pojazdach elektrycznych, napędy na gaz naturalny oraz komponenty samochodów i pojazdów dostawczych, hybryda lekka przystosowana do ciężkiej eksploatacji, elektryczne jednoślady i nowe koncepcje lekkich pojazdów, napędy na gaz naturalny oraz komponenty pojazdów przemysłowych, ulepszona wydajność elektrycznych pojazdów oraz wdrożenie ich do system transportowego i sieci.
AS
Materiał oparty na referacie Isabelle Maës z Komisji Europejskiej, prezentowanym podczas VIII Konferencji Naukowo-Technicznej „Miasto i Transport. Mobilność w miastach” (Politechnika Warszawska, 27 marca 2014 r.).