9-kilometrowa trasa stanie się atrakcją turystyczną oraz pozwoli na dotarcie przez mieszkańców i turystów w wiele urokliwych zakątków gminy Stare Czarnowo, a także do pracy czy szkół. Inwestycja otrzyma zastrzyk unijnej gotówki z RPO WZ 2014-2020.
Gmina Stare Czarnowo od wielu lat czeka na trasę rowerową z prawdziwego zdarzenia. Dziś oczekiwania mają szansę na realizację w praktyce. 9 km nowej ścieżki połączy Stare Czarnowo i Kołbacz ze stolicą regionu - Szczecinem.
- Konsekwentnie we współpracy z zachodniopomorskimi samorządami wdrażamy w życie założony plan budowy spójnej sieci tras rowerowych na Pomorzu Zachodnim. Mają one służyć turystom i mieszkańcom. Moda na rower nie słabnie, dlatego każdy nowy odcinek infrastruktury dla cyklistów cieszy. W tym miejscu regionu cieszy podwójnie, bo to Szczeciński Obszar Metropolitalny, gdzie połączenia drogowe i trasy rowerowe mają szczególnie znaczenie dla codziennego życia - przekonywał marszałek województwa Olgierd Geblewicz.
Przedsięwzięcie jest największym turystyczno-rekreacyjnym projektem infrastrukturalnym w historii Starego Czarnowa. Zebranie pozwoleń i opracowanie dokumentacji projektowej dość skomplikowanej i wymagającej współpracy z innymi samorządami zajęło dwa lata.
- Nowa infrastruktura rowerowa dla mieszkańców i turystów staje się właśnie faktem. Wielu twierdziło,
że budowa ścieżki rowerowej ze Starego Czarnowa przez Kołbacz do Szczecina nie ma szans powodzenia, a nam się to uda. To dobra wiadomość, bo rower stał się dziś zarówno sposobem na atrakcyjne spędzanie wolnego czasu, ale również sposobem docierania do pracy czy szkoły. Rozpoczęcie prac związanych z budową drogi dla cyklistów planujemy na wiosnę 2019 roku. Trasa powinna być gotowa do końca przyszłego roku - podkreśliła wójt gminy Marzena Grzywińska.
Inwestycja realizowana będzie wspólnie ze Szczecinem, który partycypuje w kosztach przedsięwzięcia. Najpierw droga dla cyklistów o długości 250 metrów powstanie w stolicy Pomorza Zachodniego, w ciągu ulicy Pyrzyckiej, tj. od ulicy Topolowej do pętli autobusowej „Śmierdnica”. Tam też ulokowany zostanie parking typu Bike & Ride z wiatą i z co najmniej 20 miejscami postojowymi. Dalej trasa przebiegnie na odcinku 9 km przez gminę Stare Czarnowo, po śladzie nieczynnej od 1949 roku i rozebranej w 1992 roku linii kolejowej. Połączy Szczecin z Kołbaczem i zakończy się w Starym Czarnowie przy skrzyżowaniu z ulicami Szczecińską i Szkolną.
Projekt dofinansowany zostanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2014-2020, w ramach Strategii ZIT dla Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego. Planowany koszt inwestycji to prawie 5,5 mln zł. Unijne wsparcie z Urzędu Marszałkowskiego wyniesie ponad 4,6 mln zł.
Źródło: UMWZ