Przez kolejne cztery lata za obsługę systemu Veturilo będzie odpowiadała spółka Nexbike Polska. 25 sierpnia podpisano umowę w tej sprawie. Z nowych rowerów i terminali będzie można korzystać już od 1 marca 2017 roku.
- Cieszę się z tego, że przez cztery kolejne lata znów będziemy współpracowali z naszym sprawdzonym partnerem Nextbike Polska. W przyszłym roku Veturilo czekają poważne zmiany. Pojawi się 100 nowych wypożyczalni, w tym 10 z rowerami elektrycznymi i na ulice wyjedzie aż o 1500 rowerów więcej. Co ważne będą to zupełnie nowe rowery i terminale – mówił Jacek Wojciechowicz, wiceprezydent Warszawy.
Obecnie z rowerów miejskich korzysta już ponad 410 tys. osób, a rowery są wypożyczane średnio co 10 sekund. W ciągu 4 lat użytkownicy skorzystali z niego blisko 8 milionów razy. Aż dwie trzecie warszawiaków wysoko ocenia Veturilo. System działa od 2012 r. – dotychczasowa umowa z operatorem wygasa z końcem 2016 r.
- Czas, jaki upłynął od momentu uruchomienia Veturilo, to lata świetlne na płaszczyźnie rozwoju technologii. Warszawski Rower Publiczny był flagowym projektem i wzorem do naśladowania dla polskich i zagranicznych systemów: wizytowali go choćby goście z Barcelony, Budapesztu czy Madrytu. Ostatnie lata zapewniły nam niezbędne doświadczenie, które jest bezcennym kapitałem w kontekście zarządzania tak zaawansowanym projektem. W przyszłym roku w Warszawie wykonamy prawdziwy skok technologiczny. Nowe Veturilo będzie w ścisłej czołówce największych i najnowocześniejszych sieci wypożyczalni w Europie - dodaje Tomasz Wojtkiewicz, prezes Nextbike Polska, operatora Veturilo.
100 nowych stacji
Nowa umowa będzie obowiązywała na lata 2017-2020. Użytkowników czekają zmiany. Liczba stacji wzrośnie do 300, a rowerów do 4455.
Nowe wypożyczalnie staną przede wszystkim w Śródmieściu, Pradze i na Woli. Stacje będą tutaj rozmieszczone gęściej, średnio co ok. 200 metrów. Więcej stacji pojawi się również na Mokotowie, Pradze-Południe czy Targówku, odległość między nimi będzie wynosiła średnio ok. 500 metrów. Kilka nowych stacji trafi do dzielnic położonych dalej od centrum - m.in. na Białołękę, Bielany i Bemowo.
System będzie mógł zostać rozbudowany o kolejne stacje, oczywiście w miarę dostępnych środków (w tym z budżetów dzielnicowych).
Nowa aplikacja i rowery elektryczne
Nowinką będą rowery elektryczne. Pojawią w 10 dedykowanych stacjach w rejonie Powiśla i Traktu Królewskiego. Rozwijana będzie sieć rowerków dziecięcych - 6 specjalnych stacji, na których będzie można wypożyczyć mniejszy rower dla swojego dziecka, pojawi się w pobliżu parków. Do 45 zwiększy się liczba dostępnych tandemów.
Rowery zostaną wyposażone w dodatkowy hamulec ręczny, wyższą i wygodniejszą kierownicę dopasowaną do osób o większym wzroście, dzwonek obrotowy wsuwany na kierownicę, bagażnik przedni i szerokie siodełko. Sztyca siodełka będzie wyposażona w podziałkę, pozwalającą dopasować wysokość do wzrostu. Na rowerze zostanie umieszczony również kod QR umożliwiający szybkie wypożyczenie bez korzystania z terminali.
Nowy system będzie znacznie wygodniejszy dla użytkowników. Terminale będą wyposażone w nowoczesne, kolorowe wyświetlacze z ekranem dotykowym i obsługą płatności zbliżeniowych oraz w uniwersalną pompkę rowerową. Wprowadzona zostanie możliwość wypożyczania i zwrotu rowerów za pomocą aplikacji mobilnej. Każdy stojak będzie miał diodę, sygnalizującą czy dany rower jest sprawny i można go wypożyczyć.
Z nowych rowerów i stacji warszawiacy będą mogli korzystać już od 1 marca 2017 r. Koszt funkcjonowania systemu w latach 2017-2020 to 44,8 mln zł brutto.
Źródło: UM Warszawa