IMG 4030Od poniedziałku (10 lutego) na ulicach Elbląga pojawią się nowe tramwaje. Mowa o wagonach Moderus Beta MF 09 AC, które elbląski samorząd zakupił dzięki pozyskaniu środków unijnych. Koszt zakupu nowych tramwajów wyniósł 13,2 mln zł, w tym dofinansowanie UE to 8,3 mln zł. Cztery fabrycznie nowe wagony tramwajowe przechodzą ostatnie odbiory techniczne. Piąty nowoczesny tramwaj gotowy będzie w przyszłym roku.

 

Ze względu na konieczność prowadzenia dalszych szkoleń motorniczych, od poniedziałku do dyspozycji pasażerów zostaną oddane trzy z czterech wagonów, które zgodnie z założeniami początkowo pojawią się na liniach nr 1 i 4. Docelowo, jeżeli pozwolą na to warunki techniczne, nowoczesne wagony będą obsługiwać pasażerów m.in. na liniach nr 1, 2 i 4.

Nowe wagony są częściowo niskopodłogowe – niska podłoga znajduje się w środkowej części tramwaju i stanowi ponad 40% powierzchni podłogowej w stosunku do udziału powierzchni podłogi dla osób stojących. Człon niskopodłogowy tramwaju ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pojazdu przede wszystkim osobom niepełnosprawnym, seniorom oraz poruszającym się z wózkami. Tramwaje te w części środkowej posiadają także rozkładaną rampę oraz specjalny przycisk, dzięki któremu można zasygnalizować motorniczemu np. potrzebę rozłożenia rampy i udzielenia pomocy przy wsiadaniu lub wysiadaniu z pojazdu.

Drzwi tramwaju, tak jak w innych elbląskich wagonach, otwierane są na przystankach za pomocą przycisków umieszczonych wewnątrz i na zewnątrz wagonu. Po ok. 5 sekundach od momentu otwarcia, drzwi będą samoczynnie się zamykały – wyjątkiem od tej reguły będzie aktywowanie przycisku dla osób niepełnosprawnych w środkowej części wagonu – w takim przypadku drzwi będzie mógł zamknąć jedynie motorniczy.

Na poprawę komfortu i bezpieczeństwa podróżowania będą miały wpływ: znacznie większa liczba miejsc siedzących – 26 (dla porównania, w podobnej wielkości tramwaju starszego typu, jest ich zaledwie 16) oraz cichsza praca nowoczesnego układu napędowego wraz z systemem piasecznic wspomagających eliminacje poślizgów. Wagony posiadają system EKM wraz z dwufunkcyjni kasownikami obsługiwanymi za pomocą ekranu dotykowego, głosowymi zapowiedziami przystanków, nowoczesne i czytelne tablice elektroniczne oraz gniazda usb, umożliwiające podładowanie urządzeń mobilnych.

Rozbudowany system monitoringu wizyjnego z całą pewnością poprawi bezpieczeństwo pasażerów.

Oprócz zakupu taboru realizowana jest budowa hali na terenie zajezdni oraz węzła przesiadkowego w obrębie Placu Dworcowego. Zadania realizowane są w ramach Projektu „Poprawa zrównoważonej mobilności mieszkańców Elbląga”. Łączny koszt inwestycji w infrastrukturę tramwajową wynosi około 26 mln zł.

Źródło: UM Elbląg

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.