Mobilność

solarisNa przestrzeni lat zmieniało się podejście i postrzeganie transportu publicznego. Kiedyś Margaret Thatcher twierdziła, że „osoba, która w wieku 26 lat jeździ autobusem może mieć poczucie życiowej porażki”. Później Gustavo Petro jako prezydent Bogoty, mówił, że „rozwinięty kraj to nie taki, w którym biedni mają samochody, ale taki, gdzie bogaci korzystają z transportu miejskiego”. Chodzi zarówno o zużycie energii, jak i zajęcie coraz cenniejszej przestrzeni publicznej.

IMG 0360Minął kolejny długi weekend, podczas którego nad bezpieczeństwem podróżujących czuwało kilka tysięcy funkcjonariuszy. Niestety, mimo starań i apeli, od 11 do 15 sierpnia br. doszło do 467 wypadków, w których zginęło 30 osób, a 610 zostało rannych. Ponadto policjanci zatrzymali 1540 nietrzeźwych kierujących.

elektrZ pomocą unijnych środków kilkadziesiąt polskich gmin i samorządów zainwestuje w proekologiczny transport miejski. Według założeń resortu rozwoju, do 2021 roku po polskich drogach ma jeździć około tysiąca elektrycznych autobusów. Miasta widzą w tym korzyść, bo dzięki wymianie floty na autobusy hybrydowe i elektryczne obniżają koszty transportu miejskiego, a także poziom hałasu i emisji.

edroga127Mieszkańcy stolicy już po raz trzynasty ocenili funkcjonowanie warszawskiego metra. Aż 96 proc. osób, które wzięło udział w badaniu oceniło funkcjonowanie metra jako dobre i bardzo dobre.

Elektryczna autostrada w Niemczech 1Władze Hesji zleciły firmie Siemens budowę napowietrznej linii zasilającej dla zelektryfikowanego transportu towarowego na 10 kilometrowym odcinku autostrady. Linia będzie dostarczała prąd hybrydowym ciężarówkom. W 2018 roku będzie to pierwszy test koncepcji elektrycznej autostrady (eHighway) w warunkach drogowych w Niemczech. System zostanie zainstalowany na autostradzie A5 na odcinku między węzłem Zeppelinheim/Cargo City Süd przy porcie lotniczym Frankfurt a węzłem Darmstadt/Weiterstadt.

list intencyjnyW Jaworznie podjęto nowe pola współpracy, które mają rozwinąć krajowy rynek e-mobility. Zaangażowanie miasta w utworzenie specjalnej strefy prawnej umożliwiającej w przyszłości poruszanie się w ruchu miejskim pojazdów autonomicznych nabiera konkretnych kształtów. Prezydent Jaworzna Paweł Silbert, prof. nzw. dr hab. inż. Marcin Ślęzak - dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego w Warszawie oraz Piotr Jelski - prezes zarządu Comtegra S.A., podpisali porozumienie, które pozwoli na kontynuowanie prac przy wdrażaniu autonomizacji pojazdów.