Mobilność

Już w nieodległej przyszłości samochody będą wyposażone w nowoczesne oprogramowanie poprawiające w znaczny sposób bezpieczeństwo jazdy oraz obsługujące systemy komunikacji audiowizualnej oraz nawigacyjnej. Będzie to jednolite, zintegrowane oprogramowanie komunikujące się z centralnym serwerem, kompleksowo zastępujące obecnie stosowane zestawy wielu różnego typu urządzeń i aplikacji instalowanych w samochodach. Właśnie powstają nowe rozwiązania ICT (information and communications technology) dla samochodów elektrycznych.

W Nagykanizsa, położonym w południowo-wschodniej części Węgier, niedawno otworzono nową trasę rowerową, która połączyła to miasto z europejską siecią dróg rowerowych. Trasa jest efektem programu transgranicznej współpracy Węgier i Chorwacji oraz współdziałającej z nim Słowenii.

W 2008 roku w Utrechcie wprowadzono specjalne upoważnienia do darmowego korzystania ze wszystkich środków komunikacji publicznej. Celem było zmniejszenie natężenia ruchu w godzinach szczytu w ciągu dwóch lat prowadzenia najintensywniejszych prac drogowych w mieście. Pozwolenia wykupywali głównie przedsiębiorcy dla swoich pracowników. Inicjatywa okazała się sukcesem. Tysiące osób korzystało z darmowych przejazdów po mieście, znacząco zmniejszając zatłoczenie na remontowanych drogach.

Badanie dotyczące instalacji w pojazdach osobowych, dostawczych i ciężarowych tzw. czarnych skrzynek, czyli elektronicznych rejestratorów danych (Electronic Data Recorders – EDR), wykazało ich pozytywny wpływ na bezpieczeństwo i niskie koszty takiego rozwiązania.

Wstępne dane dotyczące wypadków drogowych, które miały miejsce w tym roku w trzech krajach europejskich – Wielkiej Brytanii, Francji i Niemczech – wskazują, że dziesięcioletni okres poprawy bezpieczeństwa na drogach może dobiegać końca.

Analiza danych dotyczących sprzedaży samochodów elektrycznych w 2013 roku,  wskazuje, że rynek ten nadal rośnie. Począwszy od 2010 roku sprzedaż elektrycznych samochodów w kolejnych latach wzrasta mniej więcej dwukrotnie. W 2013 roku sprzedano około 50 tys. tych pojazdów, co stanowi około 0,4% wszystkich samochodów. Konsumenci najczęściej wybierali trzy modele: Renault Zoe, Mitsubishi Outlander oraz Volvo V60 Plug-in. Na kolejnych miejscach znalazły się m.in. Nissan Leaf i Toyota Prius Plug-in.

Tymczasem, sprzedaż najczęściej kupowanych w 2012 roku Opla Ampery, Peugeota iON oraz Citroena C-zero, znacząco spadła. To sugeruje, że wprowadzane są modele coraz bardziej atrakcyjne dla klientów.