Mobilność

Zakończyła się akcja edukacyjno-informacyjna „Zmierz się z prędkością”, prowadzona na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju - Sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Pozostaje zaledwie kilka minut do odprawy na lotnisku czy do odjazdu pociągu, a tymczasem na parkingu jest ciasno i cenne sekundy upływają na „polowaniu” wolnego miejsca postojowego. Ten problem będzie można rozwiązać. Coraz bliżej spełnienia jawi się wizja, kiedy kierowca wysiądzie z auta przed halą odpraw czy dworcem, a następnie „kliknięciem” na smartfonie poleci mu wykonanie manewru parkowania. Podobnie wyda mu komendę kiedy powróci. Przywołany samochód sam podjedzie na miejsce odebrania swojego właściciela. Naukowcy z Niemiec, Włoch, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii pracują nad automatycznym systemem parkowania. W opracowanie tego systemu UE inwestuje 5,6 mln euro.

W 2013 roku na drogach w całej Unii Europejskiej zginęło ponad 26 tysięcy osób, a prawie 200 tysięcy zostało poważnie rannych. Niestety liczba poważnych urazów nie spada w tym samym tempie co liczba zgonów. Według analiz Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu (ETSC), Słowacja poczyniła największe postępy w ograniczaniu liczby ofiar wypadków drogowych. Dane za lata 2010-2013 wskazują, że w tym kraju liczba zgonów użytkowników dróg spadła aż o 37 proc.

W połowie sierpnia mija termin składania opinii dotyczących  dyrektywy Rady 92/106/EWG  o transporcie kombinowanym.* Konsultacje tego dokumentu Komisja Europejska wszczęła z końcem maja br. W unijnej polityce transportowej szczególną uwagę przykłada się do alternatywnych form przewozów towarów, a więc łączących transport drogowy z kolejowym i wodnym. To ma się przyczynić do ograniczenia podróży drogami. W trybie konsultacji publicznych Komisja chce zebrać informacje i oceny, aby móc podjąć decyzje w sprawie koniecznych zmian przepisów i ich udoskonalenia.

Produkty, rozwiązania techniczne czy systemy muszą być dostosowane do właściwych standardów, uregulowań i przepisów ustawowych. Ten proces dostosowywania również może przebiegać odwrotnie. Chodzi w tym przypadku o aktualizację prawa, a więc ustaw czy rozporządzeń, istniejących regulacji czy funkcjonujących już standardów, odpowiednio do zmieniających się uwarunkowań gospodarczych i oczekiwań społecznych. – W tym procesie też chodzi o dostosowywanie standardów i prawa do rozwijających się technik i technologii. W tej kwestii mamy do czynienia z największymi opóźnieniami – taką opinię w odniesieniu do wdrożeń z zakresu inteligentnych systemów transportowych sformułowała dr inż. Ewa Wolniewicz-Warska z firmy Kapsch.

Systemy zarządzania ruchem drogowym i komunikacją są najefektywniejszymi rozwiązaniami usprawniającymi transport zarówno w miastach, jak też pomiędzy ośrodkami gospodarczymi i regionami kraju. Niestety, w politykach inwestycyjnych bywają pomijane. Obecnie szczególny niepokój budzi podejście do inteligentnych systemów transportowych przyjęte w finansowaniu projektów w perspektywie budżetowej 2014-2020. Obawa o zmarginalizowanie tych wdrożeń w przedsięwzięciach inwestycyjnych została wyrażona we wnioskach uchwalonych przez VII Kongres ITS. Uczestnicy kongresu zwrócili też uwagę na potrzebę tworzenia właściwych uwarunkowań, w tym prawnych, do rozwoju i upowszechnienia wdrożeń z zakresu ITS.