Mobilność
Brest opracował kompleksowy plan redukcji emisji gazów cieplarnianych. Oprócz Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP – Sustainable Urban Mobility Plan) będzie on zawierał wskazówki dotyczące użytkowania gruntów, mieszkalnictwa oraz klimatu i energii. To kompleksowe i zintegrowane podejście powinno zwiększyć spójność w określaniu środków zrównoważonego rozwoju. Ponadto, doprowadziło ono do zmian jakościowych w SUMP, a także lepszego zrozumienia przez społeczeństwo i wszystkie zaangażowane strony strategicznych priorytetów rozwoju miasta.
- Szczegóły
- Ilona Hałucha
Najważniejszymi europejskimi źródłami środków są Fundusz Spójności oraz fundusze strukturalne, a więc Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) i Europejski Fundusz Społeczny (EFS). W latach 2007-2013 na europejskie projekty związane z miejską mobilnością wydatkowano około 8 mld euro. W nowej perspektywie budżetowej 2014-2020 te wydatki będą kontynuowane. Środki na te zadania znajdą się w funduszu nazywanym ESI-Funds (European Structural and Investment Funds). Przygotowywane narodowe programy operacyjne państw członkowskich mają zapewnić ich najefektywniejsze wydatkowanie.
- Szczegóły
- Agnieszka Serbeńska
Obecnie miejska mobilność oparta jest na samochodach osobowych zasilanych paliwami kopalnianymi. Niesie to określone konsekwencje. Między innymi przestrzeń miast jest anektowana przez samochody, a sieć ulic przeciążona ruchem aut. W miastach narasta zanieczyszczenie powietrza; w tej chwili mobilność miejska odpowiada za 23% emisji CO2 w transporcie. To z kolei niesie nieodwracalne skutki w postaci globalnych zmian klimatycznych.
- Szczegóły
- Agnieszka Serbeńska
W latach 2001-2012 w wyniku kolizji drogowych w UE zginęło około 240 tysięcy pasażerów. W tym czasie nastąpił spadek liczby tych zgonów o około 55 proc. (z 27700 w 2001 roku do 12345 w 2012). W ciągu ostatniej dekady pasażerowie samochodów bardziej niż inni użytkownicy dróg skorzystali z wdrażanych środków bezpieczeństwa.
- Szczegóły
- Ilona Hałucha
Sygnał przypominający o zapięciu pasów na wszystkich siedzeniach w samochodzie może uratować nawet do 900 osób rocznie. Działacze na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego wzywają Unię Europejską do przyspieszenia prac mających na celu zmniejszenie liczby zgonów wśród pasażerów samochodów (statystyki z 2012 roku wskazują, że zginęło w tym czasie w pojazdach ponad 12 tysięcy osób).
- Szczegóły
- Ilona Hałucha
Samochód posiadany na własność jest w ruchu przeciętnie dwa razy dziennie przez 2-3 godziny. Samochód w carsharingu jest w ruchu cały czas. Na podstawie zgromadzonych danych i analiz funkcjonujących systemów oszacowano, że jeden samochód systemu carsharing może zastąpić 7-10 prywatnych. O tyle więc mniej aut będzie na ulicach miasta i o tyle mniejsze będzie zatłoczenie miejskiej przestrzeni. Mało tego, carsharing wykorzystujący samochody elektryczne przyczynia się do eliminacji emisji zanieczyszczeń.
- Szczegóły
- Agnieszka Serbeńska