Mobilność

Ustawienie białej tablicy z napisem „Strefa ruchu” na drodze wewnętrznej czy osiedlowym parkingu sprawi, że będzie można dostać mandat za każde wykroczenie drogowe.

Na parkingach pod hipermarketami czy niektórych drogach przy osiedlach mieszkaniowych pojawi się możliwość ustanowienia stref ruchu, poinformował Dziennik Gazeta Prawna. Dzięki temu policja i straż miejska będą mogły wystawiać tam mandaty za wykroczenia tak jak na drogach publicznych. Wynika to z projektów nowelizacji dwóch rozporządzeń, które przygotowało Ministerstwo Infrastruktury. Jedna zmiana określi wzór znaku drogowego oznaczającego wjazd do strefy ruchu i wyjazd z niej. Projekt drugiego rozporządzenia przewiduje zasady stawiania takich znaków na drogach wewnętrznych. Propozycje tych zmian trafiły właśnie do konsultacji społecznych, które potrwają do 15 października.

Na Euro zabraknie 200 km autostradDziennik Gazeta Prawna informuje, że w czwartek rząd  podpisze kontrakt na budowę ostatniego odcinka autostrad na Euro. Jednak z wieloma trasami do 2012 roku nie zdąży.

Jak dowiedział się „DGP”, GDDKiA nie ma jeszcze kompletu pozwoleń na ponad 40 obiektów inżynieryjnych położonych wzdłuż trasy A4 z Rzeszowa do Jarosławia. Rozpoczęcie prac mogą opóźnić też samorządowcy, którzy nie chcą udostępniać budowlańcom lokalnych dróg. Z tego powodu np. prace na autostradzie A4 z Krakowa do Tarnowa do dzisiaj nie rozpoczęły się na całym odcinku.

Zdaniem Wojciecha Malusiego, prezesa Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, do Euro 2012 na pewno nie powstanie 91 km autostrady A2 z Łodzi do Warszawy oraz blisko 90 km A4 z Rzeszowa do granicy z Ukrainą. Pod znakiem zapytania stoi też ukończenie niektórych fragmentów 140-km autostrady A1 z Torunia do Łodzi.

Wagi dla inspektorów transportu drogowegoKontrole przeładowanych samochodów ciężarowych będą skuteczniejsze. Inspekcja Transportu Drogowego na własność otrzyma wagi, które obecnie należą do wojewodów.

Pieniądze na utrzymanie i naprawę stacjonarnych wag do kontroli pojazdów będą pochodziły z budżetu państwa z części podlegającej ministrowi do spraw transportu. Takie zmiany wprowadza nowelizacja ustawy o transporcie drogowym, która wejdzie w życie 22 września.

Stacjonarne wagi wykorzystywane są przy kontroli przewozów po drogach krajowych. Za ich pomocą wykrywane są na przykład przeładowane ciężarówki, których nacisk osi na jezdnię niszczy jej nawierzchnię.

Pieniądze, prawo i roweryBranża drogowa ma wiele powodów do satysfakcji, jak też i uzasadnionych obaw o możliwości sprawnego przygotowania i realizacji inwestycji drogowych. Na pewno przyczynkiem do zadowolenia może być stan wykorzystania środków unijnych na drogi. Zarówno zarządcy samorządowi, jak też administracja sieci krajowej, dokładają wysiłków, by nie stracić żadnego euro. I mimo perturbacji powodziowych na razie nie widać większego zagrożenia i opóźnień w absorpcji europejskich funduszy.

Od jutra mandaty za złe parkowanie na osiedlowych uliczkachOd jutra policja i straż miejska mogą karać za wykroczenia popełniane w strefach ruchu, które obejmą większość dróg wewnętrznych. Kończy się zatem bezprawie pod blokami czy hipermarketami, gdzie kierowcy notorycznie parkują gdzie popadnie czy zajmują miejsca niepełnosprawnym. W miejscu, gdzie będzie droga wewnętrzna oznaczona jako strefa ruchu będą obowiązywały te same przepisy co na drogach publicznych.

Przewiduje to nowelizacja ustawy - Prawo o ruchu drogowym, która jutro (4 września) wchodzi w życie. W konsekwencji na drodze wewnętrznej kierowcę może spotkać kara nie tylko za złe parkowanie, ale i przekroczenie prędkości, jazdę pod wpływem alkoholu czy brak dokumentów.

- Od paru lat wnioskowaliśmy o wprowadzenie takich przepisów, bo nie mogliśmy interweniować na drogach wewnętrznych - mówi Robert Kania, starszy aspirant z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji. Tłumaczy, że dotychczasowy brak takich przepisów był poważnym problemem. Policja mogła interweniować na drogach wewnętrznych dopiero jak doszło np. do kolizji.

Bezpieczna droga, szczęśliwa podróż, sprawny transportWyznaczone  przez Komisję Europejską w 2001 r.  zmniejszenie o połowę liczby ofiar wypadków drogowych do roku 2010 nie powiodło się. Ale na pewno nie można tego traktować jako porażki państw Unii Europejskiej. Realizowany w ostatniej dekadzie program brd  przyniósł bowiem takie doświadczenia i wnioski, które posłużyły do stworzenia kolejnego planu. Tym razem program KE sięga 2020 roku i opierając się na bardziej realnych przesłankach równocześnie stawia kolejne ambitne wyzwania w osiągnięciu bezpieczeństwa na drogach. Cele nowego programu, sformułowane w siedmiu punktach, przedstawia publikacja z 2 sierpnia  („Nowy program bezpieczeństwa na drogach na lata 2011-2020: środki szczegółowe”).