Mobilność

Rowerzysta legalnie ominie korkiZgodnie z projektem nowelizacji ustawy prawo o ruchu drogowym rowerzyści będą mogli prawą stroną ominąć samochody stojące w korku, a podczas deszczu lub śnieżycy wjechać na chodnik.

Projekt przewiduje także stworzenie pasa ruchu dla rowerów na jezdniach i śluz rowerowych. Śluzy będą wyznaczoną częścią na jezdni przed skrzyżowaniem, z której skorzystają rowerzyści, aby zająć lewy pas ruchu przed samochodami.

Rowerzyści będą mogli skorzystać z chodnika w razie złych warunków pogodowych - ulewy, mgły, śnieżycy. Natomiast w zimie będą mogli używać opon z trwale w nich umieszczonymi elementami przeciwpoślizgowymi, np. kolcami.

Wśród propozycji znalazły się także takie, jak możliwość przewożenia dzieci w specjalnej przyczepce, dostosowanej do przewozu osób.

Bezprawne urządzenie i karna odpowiedzialnośćZastosowanie wyświetlaczy nie poprawia bezpieczeństwa ruchu. Wręcz przeciwnie - bezpieczeństwo może zostać pogorszone. Informowanie przed czasem o okresie pozostającym do załączenia światła zielonego nie jest więc w żaden sposób korzystne. Dlaczego? Poniżej publikujemy opinię nawiązującą do komentarzy w cyklu artykułów poświeconych temu urządzeniu i jego funkcjom: Czy odliczać czas na skrzyżowaniach – I. TAK, Czy odliczać czas na skrzyżowaniach – II. NIE, Czy odliczać czas na skrzyżowaniach – III. TAK, ALE….

Policja będzie już mogła karać osiedlowych piratówSkończy się samowola kierowców w parkowaniu na osiedlowych uliczkach czy lekceważenie praw inwalidów na parkingach pod sklepami. Przepisy kodeksu drogowego zostaną rozszerzone także na drogi wewnętrzne – przewiduje przyjęty wczoraj przez rząd projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym, który przygotowało Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Nowe propozycje sprawią, że policja i straż miejska będą mogły karać mandatami kierowców, którzy zbyt szybko jeżdżą po osiedlach czy parkują, nie zważając na znaki drogowe. Pod supermarketami zostaną ukarani ci kierowcy, którzy blokują miejsca przeznaczone dla niepełnosprawnych. Jednak w takiej sytuacji nie tylko zapłacą 500 zł mandatu. Policja lub straż miejska będą mogły zlecić również odholowanie takiego pojazdu na parking depozytowy.

ITS w bezpieczeństwie transportuSpośród wielu czynników znacząco zwiększających ryzyko powstania wypadku drogowego szczególne znaczenie ma prędkość. Wpływ prędkości na prawdopodobieństwo powstania wypadku badało już wielu; zacytujemy tu jedynie dwie prace: starszą (Finch, 1994) z TRL oraz nowszą (Elvik, 2004) z TOI w Oslo. Prędkość jako jedyny czynnik sprawczy występuje najczęściej w wypadkach pojedynczych pojazdów wypadających z drogi, na przykład na łukach. Ponieważ straty powstałe w wyniku wypadku spowodowanego przez nadmierną prędkość są proporcjonalne do kwadratu prędkości, jej wpływ na skutki wypadków są znacznie większe niż w przypadku innych czynników.

ITS w bezpieczeństwie transportuW okresie pojawiania się pierwszych publikacji na temat inteligentnych rozwiązań w systemach transportu, bezpieczeństwo ruchu drogowego (brd) raczej nie należało do najważniejszych problemów do rozwiązania przez zastosowanie ITS. Można nawet zaryzykować twierdzenie, że brd było jakby produktem ubocznym we wstępnym etapie rozwoju ITS, który wynikał z naturalnego dążenia człowieka do tworzenia kolejnych wynalazków w technologii. W przypadku transportu, a zwłaszcza jego infrastruktury, myślano raczej o wzroście jej przepustowości jako sposobie na spowolnienie procesu pokrywania Ziemi betonem i asfaltem.