Już wkrótce, od 1 marca, będzie można wypożyczać w Warszawie rowery miejskie Veturilo. Sezon potrwa do końca listopada. W tym roku będzie można korzystać z 204 stacji i ponad 3 tys. jednośladów.
W ubiegłym sezonie rowery Veturilo były wypożyczane prawie 2 miliony razy, a do grona użytkowników dołączyło ponad 82,6 tys. osób. Łącznie od startu systemu w 2012 r. miejskie rowery wypożyczano ponad 6 milionów, a w systemie zarejestrowało się około 374,8 tys. użytkowników. Statystycznie rowery były wypożyczane co 10 sekund, a co 4 minuty w systemie rejestrował się kolejny nowy użytkownik.
Oprócz systemu rowerów miejskich w stolicy można będzie korzystać także z ponad tysiąca parkingów rowerowych, 40 stacji samoobsługowej naprawy rowerów, 4 bezpłatnych wypożyczalni rowerów towarowych i wypożyczalni rowerów trójkołowych dla seniorów.
Sieć rowerowa w stolicy ma już 463 kilometrów - w tym 371 km dróg dla rowerów, 57 km ciągów pieszo-rowerowych i 35 km pasów i kontrapasów rowerowych. Ale miasto ciągle rozbudowuje infrastrukturę. Plany na ten rok zakładają budowę i remont 80 km tras rowerowych, z czego ponad 40 km będą stanowiły projekty z budżetu partycypacyjnego. Powstaną m.in. drogi dla rowerów na ul. Połczyńskiej, Wolskiej i Kasprzaka (5,3 km), ul. Żwirki i Wigury (4,2 km) i ul. Jagiellońskiej (2,5 km). Remont przejdą uczęszczane trasy na al. KEN, ul. Ciszewskiego, ul. Słomińskiego i Podzamczu. Powstanie też kilkadziesiąt kilometrów nowych pasów dla rowerów. Natomiast w 2017 roku zaplanowano budowę kolejnych 55 km tras rowerowych, w tym kładki rowerowej pod mostem Łazienkowskim oraz drogi wzdłuż ul. Puławskiej (od granic miasta do ul. Domaniewskiej), dróg na al. Waszyngtona, ul. Okopowej i Towarowej oraz al. Jana Pawła II.
76 proc. respondentów ostatniego Barometru Warszawskiego uznało, że miasto sprzyja i rozwija komunikację rowerową, a 62 proc. dobrze i bardzo dobrze oceniło funkcjonowanie wypożyczalni rowerów Veturilo. Ruch rowerowy w stolicy, według Warszawskiego Badania Ruchu, stanowi już 3,8 proc. podróży niepieszych w ciągu doby.
To jednak tylko podkręca urzędników do dalszego rozwijania systemu. W stolicy wzrośnie liczba wypożyczalni rowerowych, będzie można szybciej i łatwiej wypożyczać jednoślady, a na ulicach pojawią się rowery elektryczne. Te wszystkie zmiany zostaną wprowadzone już za rok - po rozstrzygnięciu przetargu na operatora Veturilo w latach 2017-2020. System ma się powiększyć do minimum 300 stacji i ponad 4 tys. rowerów.
17 marca samorządowcy zdecydują o przyznaniu środków finansowych na ten cel, a już pod koniec miesiąca zostanie ogłoszony przetarg, który wyłoni operatora systemu na kolejne cztery lata.
Do dyspozycji użytkowników będzie wtedy 300 stacji, w tym aż 10 stacji ze 100 rowerami elektrycznymi (Powiśle, Nowy Świat, Krakowskie Przedmieście) i 6 stacji z rowerkami dziecięcymi (w okolicach parków, po 3 stacje na prawym i lewym brzegu Wisły). Zwiększy się także liczba dostępnych tandemów (do ok. 40). Terminale zostaną wyposażone w kolorowe wyświetlacze, a na stacjach pojawią się pompki do rowerów.
Co ważne jednoślady będzie można łatwo i szybko wypożyczać za pomocą aplikacji, bez konieczności podchodzenia do terminala.
Źródło: UM Warszawa