W zeszłym roku miejskie rowery w Katowicach można było wypożyczać od początku kwietnia aż do połowy grudnia. W stolicy województwa śląskiego jednoślady cieszą się coraz większą popularnością użytkowników, o czym świadczy rosnąca z roku na rok liczba wypożyczeń i osób zarejestrowanych w systemie.
Rower miejski w Katowicach zadebiutował w 2015 roku. Początkowo mieszkańcy korzystali z trzech stacji, rok później z 11, a w 2017 roku było ich 35. – W tym roku mieliśmy już do dyspozycji 54 wypożyczalnie z 450 rowerami, co oznacza, że to największa taka sieć w województwie śląskim. Cieszy także rosnąca liczba użytkowników – tylko w tym roku do systemu dołączyło ponad 21,5 tysiąca osób, co oznacza, że łącznie jest ich ponad 41 tysięcy - mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Rosnąca popularność roweru miejskiego przełożyła się na dynamiczny wzrost liczby wypożyczeń. Tylko w tym roku z miejskich jednośladów skorzystano 209 tysięcy razy, czyli dwukrotnie więcej niż w ubiegłym roku. To dobra wiadomość, bo w Katowicach rower traktujemy nie tylko jako środek rekreacji, ale też transportu. Wielu katowiczan korzysta z niego dojeżdżając do szkoły, pracy czy na uczelnię – dodaje prezydent.
Jak pokazują statystyki, rower miejski najczęściej wypożyczany był w sierpniu, bo aż 35 tys. razy. Rekordowym dniem był 15 sierpnia, kiedy to z roweru miejskiego w Katowicach skorzystano 1577 razy. Najczęściej rowery wypożyczano ze stacji „Katowice Rynek” (31,1 tys. razy), „Silesia City Center” (9,6 tys. razy) oraz „KTBS – Krasińskiego 14” (9,2 tys. razy). Jeżeli chodzi o najpopularniejsze trasy, to na podium znalazły się kursy pomiędzy stacjami: od „KTBS – Krasińskiego 14” do „Katowice Rynek” (3,4 tys. przejazdów), od „Katowice Rynek” do „KTBS Krasińskiego 14” (3,2 tys. przejazdów) oraz od „Silesia City Center” do „Katowice Rynek” (2,2 tys. przejazdów).
Dla porównania, w 2017 roku rower miejski został wypożyczony 103 tys. razy, a w systemie zarejestrowało się 11 tys. nowych użytkowników. W 2018 roku katowiczanie statystycznie najczęściej wypożyczali rower do 15 minut – wtedy przejazd jest bezpłatny. Natomiast pierwsza godzina korzystania z roweru kosztuje zaledwie złotówkę, dzięki czemu przejazd kilku kilometrów rowerem miejskim jest o wiele tańszy niż np. podróż samochodem czy bilet na tramwaj. Średni czas korzystania z roweru to 30 minuty i 42 sekundy. Poza standardowymi rowerami katowiczanie mieli także od tego roku do dyspozycji 10 pojazdów typu cargo, którymi można przewozić zarówno ładunki do 100 kg, jak i dzieci.
- Statystyki wypożyczeń i najchętniej pokonywanych tras są przez nas analizowane, by w kolejnym roku optymalizować sieć m.in. poprzez zmianę lokalizacji niektórych stacji, z których katowiczanie rzadziej wypożyczali jednoślady. Oczywiście poza liczbami ważne są też głosy mieszkańców, którzy wskazują nam propozycje zmian. Dlatego w tym roku przenieśliśmy wypożyczalnię rowerów na Murckach z parku Murckowskiego na rynek w tej dzielnicy – mówi Maciej Stachura, naczelnik Wydziału Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Katowice. – W przyszłym roku sieć rowerów miejskich rozrośnie się o kolejne 12 stacji wybranych przez mieszkańców w tegorocznym głosowaniu na projekty w ramach budżetu obywatelskiego. Zostaną one zlokalizowane w Załęskiej Hałdzie (3 stacje), Os. Paderewskiego (3), Dębie (2), Wełnowcu (2), Burowcu (1) oraz Zarzeczu (1). Liczymy też na kontynuację współpracy z podmiotami biznesowymi, uczelniami wyższymi i innymi instytucjami, dzięki którym w tym roku, w ramach naszego projektu, działało 15 tzw. „stacji sponsorskich” – dodaje Maciej Stachura. Docelowo sieć rowerów miejskich w Katowicach, zgodnie z zapowiedziami prezydenta Marcina Krupy, będzie liczyć 150 stacji.
Utworzenie systemu wypożyczalni rowerów miejskich zostało w tym roku powierzone Przedsiębiorstwu Komunikacji Miejskiej Katowice Sp. z o.o. Całościowy koszt projektu zawierający dzierżawę urządzeń, rowerów oraz serwis wyniósł 1,2 mln zł. W Katowicach system, podobnie jak w poprzednich latach, utworzyła firma Nextbike. Warto podkreślić, że posiadając konto w systemie Nextbike możemy wypożyczać rowery także w innych miastach, które wybrały tego operatora, zarówno w katowickiej metropolii, jak i całej Polsce.
Poza rozwojem sieci rowerów miejskich w Katowicach duże środki są inwestowane w rozbudowę infrastruktury rowerowej. Na przestrzeni ostatnich czterech lat w Katowicach powstało 15,5 km nowych dróg rowerowych, a 58 km tras zostało zmodernizowanych. Wśród najważniejszych inwestycji planowanych na przyszły rok można wymienić m.in. budowę drogi rowerowej wzdłuż ul. Armii Krajowej – blisko 2 km na odcinku od ul. Bażantów do ul. Marzanny, połączenie ul. Medyków z Centrum Przesiadkowym Ligota (ponad 1,5 km), połączenie ul. Rataja z trasą nr 103 (0,5 km) czy też połączenie ul. Pułaskiego z ul. Francuską wzdłuż ul. Lotnisko (1,1 km).
Źródło: UM Katowice