contentmap_plugin

porto 601455 960 720Chodzenie pieszo jest korzystne z wielu powodów: jest zdrowe, oszczędne i ekologiczne. Jednak w wielu miastach mieszkańcy przenieśli się z centrum do przedmieść, a to zmieniło ich nawyki komunikacyjne. Kiedyś piesi byli ważnym elementem miasta, teraz wsiedli do samochodów. Należy próbować odwrócić ten trend i sprawić, że z nich wysiądą. Portugalskie Porto chce zwiększać liczbę pieszych, zapobiec rozrostowi miasta i tworzyć przyjazną pieszym przestrzeń publiczną.

Porto to drugie co do wielkości, po Lizbonie, miasto leżące w północnej części Portugalii, nad Atlantykiem. Jest to jedno z najstarszych europejskich miast, zawierających ślady cywilizacji z końca epoki brązu. W 2014 roku w zespole miejskim mieszkało prawie 1,5 mln mieszkańców, a w całej metropolii – ponad 1,75 mln.

W 2015 roku w Porto został opracowany model do identyfikacji, analizy i poprawy istniejącej infrastruktury dla pieszych, nazwany Smart Pedestrian Network (SPN). SPN jest częścią strategicznego planu, którego celem jest zachęcenie do przemieszczania się pieszo, zapobieganie rozrostowi miasta i tworzenie bardziej przyjaznych dla pieszych miejsc.

Model SPN ma pomóc w stworzeniu sieci dla pieszych w przestrzeni miejskiej. Oparto go na analizie wielokryterialnej oraz systemie informacji geograficznej GIS i zastosowano do zabytkowego centrum Porto. Wykorzystano też teorię Space Syntax do analizy połączeń między ulicami. Główne kryteria zastosowane w analizie to: funkcje miejskie, obszary zabudowane, dostępność i środowisko miejskie, a podkryteria to m.in. liczba ludności i gęstość zaludnienia, transport publiczny i usługi komunikacyjne, tereny zielone i warunki mikroklimatyczne. Model został dostosowany do zabytkowego centrum i okolicznych dzielnic, ale może zostać zastosowany w większej części miasta.

Modelowanie jest dobrym narzędziem do badania złożonego środowiska miejskiego. Dzięki SPN można poznać optymalne ścieżki, zgodne z ruchem pieszych, konfigurację oraz spójność sieci.

Mona Jabbari, główny badacz z Uniwersytetu Minho i współtwórczyni modelu, powiedziała, że głównym problemem wskazanym w obecnej strukturze Porto jest brak łączności między chodnikami i brak prawdziwej sieci komunikacyjnej dla pieszych. Jest to poważny problem, który ma bezpośredni wpływ na poziom aktywności i satysfakcji pieszych. Model SPN przydziela priorytet ulicom: im wyższy priorytet, tym ważniejsza jest ulica w umacnianiu sieci dla pieszych.

- Priorytetyzacja ukierunkowuje planowanie i wspomaga podejmowanie decyzji przez władze miasta – stwierdziła Jabbari. – Jest to również bardzo użyteczne narzędzie dla polityków, jeśli chodzi o podejmowanie decyzji inwestycyjnych. Wszystkie te ulepszenia są potrzebne do wzmacniania sieci oraz wzrostu udziału pieszych w ruchu drogowym. To z kolei przyczynia się do zrównoważonej mobilności miejskiej.

W 2015 roku model SPN zdobył nagrodę CIVITAS dla najbardziej innowacyjnej i zrównoważonej inicjatywy dotyczącej mobilności miejskiej.

***
Model może być z powodzeniem powielany i używany przez gminy w całej Europie jako narzędzie do wykrywania i analizowania sieci komunikacyjnych dla pieszych, które umożliwia podejmowanie optymalnych decyzji w tworzeniu zrównoważonej przestrzeni miejskiej. Pokazuje, jakie elementy infrastruktury mają największą wartość i dostarcza wskazówek, jak poprawić spójność sieci i zapewnić wzrost podróży pieszych w miastach.

Tł. IH
Źródło: Mona Jabbari, Eltis

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.