edroga238Rower jest szybkim, tanim i zdrowym środkiem transportu. Poprawia kondycję, pozwala zaoszczędzić pieniądze i czas tracony w korkach, zajmuje dużo mniej miejsca na jezdni i przestrzeni potrzebnej do zaparkowania. Nie emituje zanieczyszczeń i hałasu. Nic więc dziwnego, że miasta stawiają na rowery. W większości z nich rozpoczął się już sezon rowerów miejskich.

W Polsce funkcjonuje obecnie kilkanaście wypożyczalni, głównie w stolicach województw. Pierwszy, w 2008 roku, był Kraków, później Rzeszów i Wrocław. Niektóre dopiero w tym roku rozpoczynają działalność.

Bydgoszcz: ponad 2700 wypożyczeń jednego dnia

BRA bydgoski rower aglomeracyjnyDopiero od dwóch tygodni z systemu mogą korzystać mieszkańcy Bydgoszczy. Ale już 8 kwietnia Bydgoski Rower Aglomeracyjny (BRA) odnotował 2710 wypożyczeń. W pierwszym tygodniu działania w systemie zarejestrowało się około 8 tysięcy użytkowników, co oznacza tysiąc osób każdego dnia.

Zestawienie godzin wypożyczeń z siecią stacji wskazuje, że rower aglomeracyjny sprawdził się jako środek transportu w drodze do szkoły czy do pracy. Rano najwięcej wypożyczeń odnotowywanych jest na osiedlach, po czym rowery tam wypożyczone mieszkańcy oddają głównie w stacjach w centrum miasta. Popołudniu najpopularniejsze są natomiast trasy centrum miasta - osiedla.
W Bydgoszczy powstało 31 stacji, w których do dyspozycji mieszkańców jest 310 jednośladów. Stacje zlokalizowano w miejscach mocno uczęszczanych przez mieszkańców oraz objętych monitoringiem miejskim. Są plany, aby w przyszłości w systemie BRA wykorzystać Bydgoską Kartę Miejską.

- Chcemy zobaczyć jak bydgoszczanie zareagują na tą możliwość komunikacji i  w jaki sposób będą chcieli z niej korzystać – mówił prezydent Rafał Bruski.

- Mamy nadzieję, że system roweru miejskiego będzie się rozwijał. Doświadczenia z innych miast pokazują, że taki system musi być rozbudowany – powiedział Wojciech Bulanda, prezes Stowarzyszenia Bydgoska Masa Krytyczna.

Lublin: 2 razy więcej rowerów w 2015 roku

System Lubelskiego Roweru Miejskiego został uruchomiony 21 marca. Do dyspozycji mieszkańców jest 400 rowerów rozlokowanych w 40 bezobsługowych stacjach. System zostanie w tym sezonie rozbudowany i będzie liczył aż 80 stacji i 800 rowerów.

Lokalizacje stacji zostaną wybrane w oparciu o ponad 350 propozycji, jakie wskazali mieszkańcy. O wyborze miejsca zdecyduje m.in. liczba osób zamieszkałych w pobliżu zgłoszonej lokalizacji, odległość do najbliższej stacji, popularność tras. Nowe stacje najprawdopodobniej pojawią się: na osiedlach, gdzie do tej pory ich nie było, w dzielnicach, gdzie jest dość duża odległość do już istniejących i w okolicach lubelskich uczelni. Dodatkowo zagęszczone zostaną stacje w centrum miasta. Rozbudowa nastąpi najprawdopodobniej w czerwcu.

Warszawa: prawie 2 mln wypożyczeń w 2014 roku

W stolicy wypożyczalnie rowerów Veturilo działają już od 1 marca.

veturilo waw pl- W bieżącym, czwartym sezonie warszawiacy będą mogli korzystać ze 196 stacji i blisko 3 tys. rowerów. I mam nadzieję, że nasza rodzina Veturilo, licząca już 292 163 rowerzystów, znów się znacząco powiększy – mówiła prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz.

W ubiegłym, rekordowym sezonie rowery Veturilo wypożyczano 1,9 mln razy (4 miliony wypożyczeń od czasu inauguracji w 2012 r.). Najczęściej w maju - 272 105 razy, a rekord sezonu padł 25 kwietnia – kiedy odnotowano aż 14 142 wypożyczeń. Najaktywniejszy warszawski rowerzysta skorzystał z rowerów 1304 razy. Otworzono 30 nowych stacji, a w systemie zarezerwowało się kolejnych 90 192 osób.

W nowym sezonie użytkowników systemu czeka kilka zmian. W związku z zakończeniem prac przy budowie II linii metra i otwarciem ul. Świętokrzyskiej część wypożyczalni zostanie przeniesiona w okolice nowych stacji: Nowy Świat – Uniwersytet, Świętokrzyska i Rondo ONZ.

System roweru miejskiego stał się już pełnoprawnym elementem komunikacji miejskiej w Warszawie. Liczba rowerzystów w ciągu ostatnich pięciu lat wzrosła ponad trzykrotnie, a rower stał się popularnym środkiem transportu. Obecnie ruch rowerowy to już niemal 3 proc. wszystkich podróży po mieście.

Wrocław: nowy operator, nowe stacje i rowery

W tym roku inauguracja Wrocławskiego Roweru Miejskiego opóźnia się. Spowodował to przetarg na nowego operatora (poprzednia, 4-letnia umowa zakończyła się w listopadzie ub.r.). Nowa umowa będzie obowiązywała do końca 2018. Zapisano w niej, że sieć miejskich wypożyczalni powiększy się kilkukrotnie: z 17 stacji i 140 rowerów do 70 stacji i 700 rowerów. Użytkownicy systemu po raz pierwszy skorzystają z elektrozamków i nowego serwisu internetowego, gdzie, oprócz systemu rejestracji i logowania, znajdą informacje na temat korzystania z rowerów miejskich, instrukcję wypożyczania i zwrotu, interaktywną mapę z listą stacji, cennik oraz regulamin.

Białystok: zainteresowanie BiKeRem rośnie

BiKeR to Białostocka Komunikacja Rowerowa, czyli uzupełnienie komunikacji miejskiej w Białymstoku. Rowerzyści mają do dyspozycji 30 stacji i 300 rowerów, ale jeszcze w tym roku sieć wypożyczalni rozwinie się co najmniej o 15 nowych punktów, a liczba rowerów wzrośnie przynajmniej do 450.

Plebiscyt na nowe stacje rowerowe pokazał jak wielkim zainteresowaniem cieszy się rower miejski w Białymstoku. W ciągu niewiele ponad 2 tygodni, swoje głosy prawie 16 tys. osób, podczas gdy w ubiegłym roku, w konsultacjach dotyczących roweru miejskiego wzięło udział tylko 2 tysiące internautów.

BiKeR działa od 1 kwietnia, a jedną z nowości, jakie w bieżącym sezonie czekają na białostoczan, jest nowa metoda płatności.

Poznań: co rok to… rozbudowa

W Poznaniu, podobnie jak we Wrocławiu, trwa procedura wyłonienia nowego operatora miejskich rowerów. W tym roku, oprócz 16 stacji w dotychczasowych lokalizacjach, zostanie uruchomionych kilkanaście kolejnych. W sumie w 30 stacjach dostępne będą 352 rowery. Zarezerwowano na to 3 mln zł.

To już drugie powiększenie systemu. W 2014 roku, dwa lata po inauguracji, rozbudowano Poznański Rower Miejski z 7 do 16 stacji i z 80 do 170 jednośladów.  W systemie odnotowano niemal 57 tys. wypożyczeń, a liczba rowerzystów zwiększyła się o ponad 6 tys., do blisko 19 tys. zarejestrowanych użytkowników. Grono osób korzystających z PRM w stosunku do poprzednich lat zwiększyło się o 49 proc.

W tym roku sezon rozpocznie się na przełomie kwietnia i maja, natomiast nowe stacje mają zostać otwarte w wakacje. Dodatkowo zostaną zmodernizowane stojaki rowerowe, a manualne zamki zabezpieczające zostaną zastąpione elektrozamkami.

***

W Polsce działa kilku operatorów rowerów miejskich, korzystają z różnego sprzętu i oprogramowania, jednak zasada funkcjonowania systemu jest podobna. Stacje to automatyczne parkingi, na których zarejestrowani użytkownicy mogą wypożyczać i zwracać rowery. System szczegółowo rozlicza kto i jak długo korzystał z roweru i zgodnie z cennikiem nalicza opłaty. Najczęściej pierwsze 20-30 minut jest darmowe, później płaci się po kilka złotych za każdą godzinę wypożyczenia (im dłużej tym drożej). Rowery miejskie z założenia nie mają służyć do całodziennych rowerowych wycieczek, a uzupełniać transport publiczny, dlatego wiele miast dąży do integracji systemu z kartami komunikacji miejskiej. Wypożyczalnie rowerów w miastach raczej będą się rozwijać, bo im większy jest ich zasięg, liczba stacji i rowerów, tym więcej użytkowników.

Ilona Hałucha

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.