Największe polskie miasta po raz kolejny zostały ocenione pod względem „przyjazności” dla kierowców. Ranking został stworzony przez Oponeo.pl przy współpracy z portalem Yanosik.
Dziewiętnaście największych miejscowości w Polsce zostało prześwietlonych pod kątem siedmiu elementów: liczby kolizji, prędkości jazdy, kosztów parkowania, infrastruktury dla samochodów elektrycznych oraz cen: paliwa, wymiany opon i ubezpieczenia OC.
Miasta, ze względu na liczbę mieszkańców, podzielono na dwie grupy – powyżej i poniżej 300 tysięcy mieszkańców. Wyłoniono zatem aż dwóch zwycięzców, a tegoroczne wyniki mogą się dla niektórych okazać zaskakujące. W kategorii mniejszych ośrodków najprzyjaźniejsze kierowcom okazały się Kielce, natomiast wśród większych miejscowości wygrał Lublin. Jak rozkładały się wyniki w kategoriach związanych z infrastrukturą drogową?
Gdzie najtaniej, gdzie najszybciej?
Parkowanie i korki to dwie kwestie, które spędzają sen z powiek kierowcom we wszystkich większych miastach. To od nich zależy codzienny komfort zmotoryzowanych mieszkańców, zwłaszcza tych, którym często przychodzi poruszać się po centrum.
Dane opracowane przez Oponeo.pl wykazują, że w grupie miast powyżej 300 tysięcy mieszkańców najszybciej jeździ się po Łodzi, Gdańsku i Lublinie, natomiast wśród miejscowości mniejszych z największą prędkością da się podróżować po województwie śląskim, na podium znaleźli się bowiem trzej reprezentanci tego regionu: Katowice, Gliwice oraz Częstochowa.
Na kilka ciepłych słów z pewnością zasługuje Łódź, w której kierowcy z roku na rok poruszają się po centrum coraz szybciej. W 2016 roku było to średnio 28 km/h, w 2017 r. już 29 km/h, a w najnowszych wynikach osiągnięto świetny wynik 32 km/h.
Szczecin okazał się najprzyjaźniejszy dla kierowców pod względem parkowania. Wysoka punktacja w rankingu jest efektem niskich opłat godzinowych oraz atrakcyjnych udogodnień, takich jak korzystne abonamenty dla mieszkańców, czy rozwiązania typu Park N Go.
Wśród mniejszych miast najlepszy pod tym względem okazał się Sosnowiec, w którym w ogóle nie istnieją strefy płatnego parkowania.
Stłuczki, wypadki, kolizje…
Co do zasady najwięcej incydentów drogowych zarejestrowano w dużych ośrodkach. W 2018 roku najbezpieczniejsza okazała się jazda po Kielcach, gdzie zgłoszono zaledwie 6,7 wypadku w przeliczeniu na 1000 mieszkańców. W kategorii powyżej 300 000 mieszkańców najlepszy współczynnik kolizji stwierdzono w Szczecinie i Wrocławiu, w obu nadodrzańskich miejscowościach wynosił on 8,6. Zdecydowanie najmniej bezpieczne były Warszawa i Katowice, gdzie zanotowano 19 wypadków w przeliczeniu na tysiąc mieszkańców.
Metodologię rankingu oraz szersze omówienie wyników można znaleźć na: https://www.oponeo.pl/artykul/ranking-miast-przyjaznych-kierowcom