edroga661Realizacja Programu Rozwój Polski Wschodniej dobiega końca. Ostatni rok wdrażania był wyjątkowo wymagający, zarówno dla beneficjentów, jak i instytucji zaangażowanych w realizację programu. Aby w pełni wykorzystać alokację należało intensywnie monitorować realizację projektów oraz racjonalnie i sprawnie zagospodarować pojawiające się oszczędności.

- Rozliczenia jeszcze trwają, ale już dziś możemy powiedzieć, że zakończyliśmy wszystkie projekty i wykorzystaliśmy blisko 10 mld zł na rozwój Polski Wschodniej - powiedział wiceminister rozwoju Adam Hamryszczak.

Fundusze programu dobrze wykorzystały m.in. miasta wojewódzkie, przeznaczając je na komunikację publiczną. Stała się ona bardziej dostępna i przyjazna dla podróżujących dzięki rozbudowie infrastruktury, zakupowi nowoczesnych autobusów, trolejbusów i tramwajów (łącznie 423 sztuk taboru) oraz wdrożeniu inteligentnych systemów transportu miejskiego (m.in. monitoring ruchu miejskiego, informacja, e-bilety).

Poprawiająca się mobilność mieszkańców to także zasługa inwestycji drogowych współfinansowanych z PO RPW. Wybudowano i przebudowano łącznie 353 km dróg oraz 23 obwodnice. Zbudowano dwa mosty na Wiśle - w Kamieniu (łączy województwa lubelskie i mazowieckie), w Połańcu (województwa świętokrzyskie i podkarpackie) oraz na Wisłoku w Rzeszowie. Powstała infrastruktura drogowa to nie tylko oszczędność czasu w przewozach, łatwiejsza podróż i odciążone od nadmiernego ruchu samochodowego centra miast. Poprawa połączeń transportowych przekłada się także na wzrost atrakcyjności gospodarczej.

Efektem PO RPW jest również utworzenie Wschodniego Szlaku Rowerowego Green Velo, liczącego 2 tys. km. To nie tylko odpowiednio przygotowane i oznakowane trasy rowerowe, Miejsca Obsługi Rowerzystów, łańcuch atrakcji przyrodniczych i kulturalnych, ale i szereg możliwości dla przedsiębiorców, którzy mogą rozwijać swoją działalność wokół szlaku.

W nowym Programie Polska Wschodnia zarezerwowano 2 mld euro. Środki przeznaczone będą m.in. na realizację kluczowych (z punktu widzenia dostępności terytorialnej Polski Wschodniej) inwestycji w transport miejski, drogi i kolej.

Źródło: MR

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.