Przebudowany węzeł Wyścigi pochylnia dla rowerówW najbliższych miesiącach zakończy się budowa kolejnych odcinków tras rowerowych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. W ciągu trzech lat w stolicy, dzięki środkom unijnym, powstanie 70 km wysokiej jakości infrastruktury dla jednośladów.

 

- Tegoroczny sezon rowerowy jest rekordowy. Od początku roku oddano do użytku kilkanaście kilometrów tras, zaś w budowie i remoncie jest obecnie aż 100 km infrastruktury dla rowerów. Ruch rowerowy na nowych trasach sięga nawet 8-11 tys. jednośladów na dobę a w maju rowery Veturilo były wypożyczane ponad milion razy – mówi Renata Kaznowska, zastępca prezydenta m.st. Warszawy.

Skala inwestycji jest rekordowa. Duży w tym udział mają trasy powstające w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) metropolii warszawskiej. Warszawski projekt realizowany od 2016 r. obejmuje 19 odcinków kluczowych dla spójnej sieci rowerowej. Łącznie dzięki unijnemu wsparciu powstaje ok. 70 km tras wzdłuż najbardziej uczęszczanych arterii, a skrajnie nieprzyjazne rowerom ulice zmieniają się nie do poznania.

Dodatkowo samorządy metropolii budują ponad 300 km dróg rowerowych, w ramach partnerstw międzygminnych. Największe projekty: Legionowo, Czosnów, Jabłonna, Łomianki, Nieporęt, Nowy Dwór Mazowiecki, Radzymin, Wieliszew (74 km), Józefów, Halinów, Sulejówek, Wiązowna, Otwock, Karczew (49 km), Piaseczno, Konstancin-Jeziorna (17 km), Grodzisk Mazowiecki, Michałowice, Żyrardów, Podkowa Leśna, Pruszków, Milanówek (33 km).

- Dzięki ZIT udało się już wybudować lub wyremontować w Warszawie ponad 30 kilometrów tras wzdłuż takich ulic jak: Powsińska, Ostrobramska, al. Stanów Zjednoczonych, Żwirki i Wigury oraz wiele innych. Powstała też sieć tras rowerowych na Polu Mokotowskim oraz ciesząca się coraz większą popularnością kładka pieszo-rowerowa pod mostem Łazienkowskim. Wciąż toczą się prace wzdłuż ulic Połczyńskiej, Wiertniczej, Okopowej, Towarowej, Radzymińskiej, Szaserów czy Jagiellońskiej. W budowie bądź remoncie jest ponad 22 kilometrów tras a w przygotowaniu kolejne inwestycje o łącznej długości 14 kilometrów – dodaje Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich.

Najbardziej spektakularną spośród tych inwestycji jest przebudowa węzła Wyścigi. Miejsce leży na styku ważnych szlaków komunikacyjnych, lecz do tej pory stanowiło barierę praktycznie nie do pokonania – nie tylko rowerem, ale także pieszo, zwłaszcza dla osób z ograniczoną mobilnością. Za 5,8 mln zł powstały tu:
• pochylnia dla rowerów prowadząca do kładki nad ul. Gintrowskiego (d. Rzymowskiego),
• obustronne, łagodnie nachylone rampy dla pieszych i rowerów do przejścia podziemnego pod ul. Puławską,
• przejazd rowerowy i chodnik pod ul. Puławską wzdłuż Potoku Służewieckiego wraz z pochylniami.

Węzeł można już wygodnie pokonać rowerem i pieszo. W ten sposób powstało szybkie i komfortowe połączenie Ursynowa ze Służewcem, Mokotowem oraz z centrum. A dzięki trwającej obecnie budowie drogi dla rowerów wzdłuż ul. Puławskiej (po obu stronach ulicy do granicy miasta) rowerzyści zyskają połączenie sięgające aż do Piaseczna.

Ruch rowerowy rośnie
Nowe odcinki tworzą coraz bardziej spójną sieć tras i zachęcają kolejne osoby do przesiadki na rower. Ruch rowerowy w stolicy stale rośnie - nawet o 20-30% rocznie. Z „rowerostrady” wzdłuż al. Stanów Zjednoczonych w ciągu 2,5 roku skorzystało 800 tys. rowerów, zaś wyremontowaną trasą wzdłuż Belwederskiej przejechało w tym czasie 730 tys. jednośladów. Jeszcze więcej rowerów jest na ul. Żwirki i Wigury – przez 2 lata odnotowano ponad milion przejazdów.

Dużą popularnością cieszy się też trasa wzdłuż ul. Czerniakowskiej i Powsińskiej – od początku roku jechało tędy blisko 300 tys. rowerów, a ten wynik z pewnością jeszcze się poprawi po przedłużeniu trasy do Wilanowa. Wówczas będzie to najdłuższy korytarz rowerowy w Warszawie, liczący niemal 30 km.

Inwestycje w ramach ZIT służą nie tylko rowerzystom. Zarząd Dróg Miejskich korzysta z tej okazji, aby zmodernizować kompleksowo infrastrukturę drogową. W ten sposób powstało kilkadziesiąt kilometrów nowych chodników, wymieniono oświetlenie uliczne (nie tylko jezdni, ale też chodników i dróg rowerowych), a modernizacja sygnalizacji świetlnej pozwoliła na wprowadzenie „zielonej fali” m.in. na ul. Żwirki i Wigury czy Powsińskiej. ZDM wyznacza również nowe przejścia dla pieszych, uzupełnia zieleń uliczną i małą architekturę. W sumie w ramach projektu “Rozwój sieci tras rowerowych Warszawy w ramach ZIT WOF – etap I” realizowanych jest 19 zadań o wartości sięgającej 180 mln zł. Unia Europejska przyznała na ten cel dofinansowanie w wysokości ponad 71 mln zł.

100 km w budowie
Ale to nie wszystko. Równocześnie powstaje też wiele innych odcinków infrastruktury rowerowej. Obecny sezon budowlany jest pod tym względem rekordowy – w trakcie realizacji jest aż 100 km nowych i remontowanych tras, w tym 70 km dróg dla rowerów. To m.in. realizowane przez Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych trasy wzdłuż ul. Żołnierskiej, Łodygowej i Głębockiej czy projekty w ramach budżetu partycypacyjnego (ok. 7 km w budowie). Do końca roku sieć tras wydłuży się o ponad 50 km.

Obecnie sieć rowerowa w stolicy liczy już 544 km (w tym 406 km dróg dla rowerów, 70 km ciągów pieszo-rowerowych oraz 68 km pasów i kontrapasów). 2/3 z nich ma nawierzchnię asfaltową.

Zintegrowane Inwestycje Terytorialne pozwalają jednostkom samorządu terytorialnego - Warszawie oraz 39 podwarszawskim gminom - na wyjście poza sztywne granice administracyjne i realizację wspólnych przedsięwzięć finansowanych z funduszy UE w ramach perspektywy finansowej na lata 2014-2020. Ideą Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych jest współpraca samorządów, maksymalne wykorzystanie wspólnych atutów i rozwiązywanie problemów, dotyczących całego obszaru metropolitalnego. Projekty realizowane w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych nie mogą być oderwanymi od siebie, punktowymi inwestycjami, muszą być wzajemnie powiązane.

Źródło: UM Warszawa

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.