talisman 02Topowa wersja Initiale jest w pewnym sensie nietypowa. To samochód z pogranicza dwóch segmentów, łączący cechy klasycznych limuzyn klasy średniej i wyższej.

 

Ten blisko 5-metrowy sedan ma reprezentacyjny wygląd, jest charakterystyczny i z całą pewnością może się podobać, choć to oczywiście kwestia gustu (uwagę zwraca przede wszystkim oświetlenie). W charakter samochodu trafnie wpisuje się także wnętrze. Materiały tapicerskie, tworzywa i generalnie jakość wykończenia należy ocenić wysoko. Korzystne wrażenie sprawia spasowanie wszystkich elementów, rozmieszczenie przełączników, a nawet sposób, w jaki są podświetlane i wygaszane. Do dyspozycji jest też świetny sterownik audio, który nie obraca się wraz z kołem kierownicy, dzięki czemu zawsze pozostaje pod ręką.

talisman 01talisman 03talisman 05

Elektrycznie regulowane fotele z aktywnymi zagłówkami zapobiegającymi urazom kręgów szyjnych wykończono skórą i zaopatrzono w system podgrzewania, wentylacji i masażu. Pojemność przestrzeni bagażowej to rozsądne 608 litrów. O tym, że zawiasy klapy nie wnikają do środka, nie trzeba nawet wspominać. Nie ma tradycyjnego gniazda zapłonu. Silnik jest włączany (i wyłączany) przyciskiem, przy czym kartę spełniającą rolę pilota wystarczy mieć przy sobie, choćby w kieszeni marynarki, aby móc bezdotykowo otwierać i zamykać samochód. To bardzo wygodne rozwiązanie, które nietrudno docenić podczas codziennej eksploatacji.

Warto zwrócić uwagę na sposób pracy dwustrefowej, automatycznej klimatyzacji. W trybie soft strumień powietrza wytwarzany przez dmuchawy nawiewów jest delikatny i subtelny. Pasażerowie nie odczuwają "przeciągów", maleje więc ryzyko przeziębień i różnego rodzaju infekcji górnych dróg oddechowych. Z kolei wybranie trybu fast ma na celu możliwie najszybsze osiągnięcie żądanej temperatury we wnętrzu auta i niemal zawsze skutkuje wprowadzeniem dmuchawy na wysokie obroty. Nie brakuje praktycznej funkcji mono, pozwalającej na szybkie ustawienie identycznej temperatury zarówno dla kierowcy, jak i siedzącego obok pasażera. Włączenie ogrzewania tylnej szyby skutkuje równoczesnym uruchomieniem nawiewu na przednią, sterownik wychodzi bowiem z założenia (całkiem słusznie zresztą), że jest to niezbędne do zapewnienia prawidłowej widoczności.

talisman 04talisman 06talisman 07talisman 08talisman 09talisman 10talisman 11talisman 12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jedną z najbardziej wyróżniających się cech największego Renault jest układ jezdny, który - jak nietrudno się domyślić - stawia przede wszystkim na zapewnienie odpowiedniego komfortu resorowania. Zawieszenie za wszelką cenę próbuje zamaskować przed pasażerami niedoskonałości nawierzchni, ale bynajmniej nie kosztem precyzji prowadzenia. Auto posłusznie utrzymuje zadany tor jazdy nie tylko przy wysokich prędkościach, ale również przy próbach gwałtownego ominięcia przeszkody. Podkreślić trzeba przy tym, że skuteczne hamulce to istotny plus tego samochodu. Jak na dużego sedana, Talisman prowadzi się fenomenalnie.

To zasługa systemu 4CONTROL, który za pośrednictwem elektrycznych siłowników pozwala na skręty tylnych kół – w tym segmencie rynku to wielka rzadkość. Kierowca odczuwa to w taki sposób, jakby samochód był o numer mniejszy, w celu polepszenia zwrotności podczas manewrów np. na parkingu, natomiast powyżej 80km/h efekt jest odwrotny, tzn. porównywalny z wydłużeniem rozstawu osi, a tym samym zwiększający stabilność podczas szybkiej jazdy. Układ elektronicznie sterowanych amortyzatorów dostosowuje sposób ich reakcji (nawet 100 razy/sekundę) do stanu nawierzchni, parametrów dynamicznych auta oraz działań kierowcy (skręcanie, zmiana pasa ruchu, przyspieszanie i hamowanie).

Pod maską pracuje mocny, 200-konny silnik benzynowy o pojemności 1.6-litra, wyposażony w rozwiązanie będące standardem współczesnych czasów, a mianowicie turbosprężarkę. To dzięki niej moment obrotowy o wartości 260 Nm wytwarza na tyle dużą siłę napędową, że pod prawą stopą nigdy nie brakuje "pary". Wibracje generowane przez zespół napędowy zostały doskonale wytłumione, usłyszymy jedynie przytłumiony, basowy pomruk dochodzący spod maski. Dobre wygłuszenie wnętrza owocuje spokojem w kabinie. Nie przedzierają się do niej ani hałasy powietrza opływającego nadwozie, ani szum toczenia opon, ani żadne irytujące odgłosy mechaniczne.

Talisman Initiale kosztuje 148 330 zł (dopłata do silnika diesla 1.6 dCi o mocy 160 KM wynosi 3000 zł). Jest to najbardziej komfortowa i najlepiej wyposażona limuzyna, jaką obecnie firma Renault oferuje w Polsce. Podobać może się nie tylko zawieszenie, które pozostawia pasażerów w spokoju, ale także kultura pracy obu silników oraz sposób, w jaki współpracują z 6 i 7-stopniową, automatyczną skrzynią biegów. Do kompletu dostajemy ponadto pierwszorzędny układ wentylacji i ogrzewania wnętrza, nagłośnienie Bose, nawigację, rozbudowany zestaw czujników asystujących przy parkowaniu, kamerę pokazującą przewidywany tor jazdy podczas cofania, a także wiele innych elementów, za które konkurencja każe dopłacać – skórzaną tapicerkę, wyświetlacz przezierny (tzw. HUD), w pełni LED-owe lampy przednie i tylne, podgrzewane i wentylowane fotele z masażem, aktywne zawieszenie z systemem 4 skrętnych kół, 5-letnią gwarancję…

Wady? Są, a jakże… Przede wszystkim zbyt mały zbiornik paliwa, pojemność zaledwie 50 litrów sprawdza się w wyraźnie mniejszej klasie kompaktów, natomiast tutaj oznacza, że realny zasięg nie przekracza 400 km. We znaki daje się też brak radaru bliskiego zasięgu, co w konsekwencji powoduje, że tempomat wyłącza się poniżej prędkości 40 km/h, a tym samym nie wspomaga jazdy w korkach (ta przydatna funkcja występuje u wszystkich europejskich konkurentów Talismana). Przydałyby się też reflektory z selektywną korekcją wiązki świateł drogowych (dostępny jest jedynie prosty asystent przełączający światła na zasadzie „krótkie-długie” i odwrotnie). Z pewnością dłuższy (5-letni) okres gwarancyjny to dodatkowy atut, który może przyciągać klientów, ale czy w perspektywie okaże się czynnikiem decydującym, pokaże czas.

Tekst i zdjęcia: Jakub Sandecki

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.