edroga236Na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zebrano dane o stosowaniu kasków ochronnych dotyczące 699 osób podróżujących motocyklami, 329 motorowerami i 1024 rowerami.

Badanie przeprowadzono od 15 września do 7 listopada 2014 roku, w całej Polsce, w 86 punktach pomiarowych. Wśród motocyklistów i motorowerzystów kaski ochronne stosował niemal każdy badany: kaski stosowało 99% motocyklistów (w tym 99% kierujących i 97% pasażerów motocykli) i 96% motorowerzystów (w tym 96% kierujących i 100% pasażerów motorowerów). Wśród rowerzystów kaski ochronne stosowało znacznie mniej użytkowników – 12%.

W grupie przebadanych rowerzystów zaobserwowano wyraźną dysproporcję między najmłodszą i najstarszą grupą wiekową. O ile co piąty rowerzysta w wieku do 17 lat (20%) stosował kask ochronny, o tyle w grupie osób powyżej 60 roku życia czynił to już jedynie co dwudziesty (5%). Pod względem płci nie dostrzeżono znaczących różnic w stosowaniu kasków ochronnych. Zwraca uwagę fakt, iż w badanej grupie rowerzystów było ponad dwukrotnie więcej mężczyzn (707) niż kobiet (317).

Ze względu na rodzaj drogi, największe różnice zaobserwowano między użytkownikami rowerów na drogach powiatowych, gdzie zaledwie 7% badanej grupy stosowało kaski ochronne, a rowerzystami na drogach wojewódzkich, gdzie stosował je niemal trzykrotnie większy procent badanych (19%).
Zaobserwowano niewielką różnicę między poziomem stosowania kasków ochronnych przez rowerzystów w terenie zabudowanym i niezabudowanym. Różnica ta wynosi 4% (11% stosujących kaski w terenie zabudowanym i 15% stosujących kaski w terenie niezabudowanym).

Porównanie z 2013 rokiem

Porównanie danych ogólnych dla Polski w latach 2013 i 2014 prowadzi do wniosku, że poziom stosowania kasków ochronnych przez motocyklistów i motorowerzystów nie zmienił się i w dalszym ciągu utrzymuje się na wysokim poziomie. Wśród rowerzystów można dostrzec pozytywną zmianę, ponieważ liczba rowerzystów stosujących kaski ochronne w ciągu roku wzrosła o 3%.

Z porównania grup wiekowych wynika, że w ciągu roku o 7% wzrosła liczba dzieci stosujących kaski ochronne, podczas gdy zmalała czyniąca to liczba dorosłych (o 3%) i osób starszych (o 2%). Jeśli chodzi o poziom stosowania kasków ochronnych przez młodzież (10%), nie dostrzeżono żadnych zmian.

Dużą zmianę dostrzeżono natomiast porównując stosowanie kasków ochronnych przez rowerzystów z podziałem na płeć. Po pierwsze, wzrósł procent kobiet (o 9%) i mężczyzn (1%) stosujących kaski ochronne. Po drugie, o ile w roku 2013 kaski ochronne stosowało o 7% mniej kobiet od mężczyzn, o tyle w roku 2014 sytuacja się odwróciła. W 2014 roku stosowało je o 1% więcej kobiet od mężczyzn.

***

Choć stosowanie kasku ochronnego na rowerze nie jest nakazane przez polskie prawo, należy uświadamiać rowerzystom, jak poważne mogą być skutki urazów głowy odniesionych przez nich w wypadkach drogowych. Działania edukacyjne powinny być skierowane do wszystkich grup wiekowych, ze szczególnym uwzględnieniem osób starszych.

„Stosowanie kasków ochronnych przez użytkowników motocykli, motorowerów i rowerów w Polsce w 2014 r.”

Źródło: KRBRD

Komentarze  
user1
+1 #31 user1 2015-04-23 18:58
No widzisz, ja taki "dziwny" jestem, że zamiast walić w coś głową osłoniętą cienką warstwą styropianu, wolę jechać z na tyle bezpieczną prędkością, żeby nie tylko przeżyć, ale też np. się nie połamać i nie spędzić reszty życia na wózku. Ale to już jak kto woli.
Cytować | Zgłoś administratorowi
Andrzej
-1 #32 Andrzej 2015-04-28 15:16
Znow dobor argumentow do teorii czyli zawracanie Wisly kijem.Nie wiem.Moze masz fobie na punkcie kasku.Moze np.trzeba isc do psuchologa i sprobowac to wyleczyc? A tak powazniej: teoria ze ludzie beda jezdzic szybciej bo Maja kask to kolejny wyssany z palca argument.Ludzie beda jezdzic z predkoscia V bez wzgledu na to czy Maja kask czy og nie Maja.To nie kask wplywa na decyzje o predkosc rowerzysty .Uwazsz ze ci z zapietymi pasami jezdza szybciej od tych bez zapieych pasow? Taka sama bzdura.Wiec zamiast tworzyc jakies bzdurne teorie poparte bzdurna argumentacja zastanow sie nad problemem: dlaczego nie mozna upiec dwoch kaszanek na jednym grilu i propagujac ruch rowerowy (jestem absolutnie za) nie propagowac jednoczesnie jazdy w kasku jako cos co poprawie bezpieczenstwo rowerzysty? Czyzby tego nie dalo sie pogodzic? Bo dla mnie cala argumentacja jakiej uzywasz sprowadza sie do zaleznosci: kask zabija ruch rowerowy. Niestety moje doswiadczenia wyniesione z krajow gdzie ludzie mysla praktycznie i dbaja o zycie sa nastepujace: zaden kask nie zabija ruchu rowerowego.Jak ktos chce jezdzic na rowerze to kask og przed tym nie wstrzyma.I na konicec: widzialem wczoraj na sciezce row, dwoch chlopcow wracajacych ze szkoly.Jeden jechal w kasku na rowerze a drugi na hulajnodze.I tez w kasku.I jakos nie znalazlem cierpienia w ich oczach.Radze sie nad tym problemem powazniej zastanowic.Jesli jest szansa ocalic 1/3 potencjalnie zabitych to trzeba to zrobic i kwita.A jak tego nie obejmujesz to ja juz wiecej nic nie moge.Mozesz uwazac sie za eksperta od cyklistow.Pewnie masz wiedze ale jesli chodzi o wiedze BRD to jednak masz sporo brakow i warto je uzupelnic.Kieruj sie haslem ze zycie ludzie ponad wszystko.Tutaj tzw w krajach gdzie obowiazuje WZ i jest obowiazujacym rzadowym dokumentem ktory jest przestrzagany ze swoimi pogladami wzbudzil bys spore zazenowanie.Oglednie mowiac.
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.