Zasadniczym zadaniem projektu GSP - Galileo Signal Priority* było opracowanie i przetestowanie urządzenia RPP (Robust Positioing Prototype), a więc urządzenia umożliwiającego precyzyjne lokalizowanie pojazdów komunikacji publicznej w ruchu. W ramach tego projektu wykonano też ocenę szans wdrożenia takiego urządzenia do stosowania oraz analizę efektywności jego wykorzystania.

 

Opracowany w projekcie prototyp urządzenia lokalizacyjnego ma standardowe możliwości połączenia go z różnymi urządzeniami pracującymi w pojeździe tramwajowym. RPP z założenia miało bazować na systemie Galileo. Ten system jednak ma opóźnienia w jego pełnym uruchomieniu. Dlatego opracowane urządzenie bazuje na GNSS, czyli na systemie GPS wspomaganym przez EGNOS. Ma też wbudowany akcelerometr i żyroskop, które pozwalają uzyskać większą dokładność pozycjonowania. Wykorzystywane są także standardowe interfejsy, w tym sygnalizacji świetlnej R09 16-Telegram.

Testowane urządzenie RPP zamontowano w pojedzie tramwajowym, który wykonywał jazdy dla potrzeb badań, ale również wyjeżdżał wykonując liniowe kursy. Dodatkowo pojazd tramwajowy wyposażono w sprzęt sprawdzający dokładność pomiarów RPP, aby porównać uzyskane wyniki. W badaniu wykazano, że odchylenia odczytów RPP są znacznie mniejsze niż z GPS. RPP na bieżąco kontroluje i niweluje błąd popełniany w odbiorze sygnału z GPS. Wady takiego odczytu są rekompensowane przez wskazania żyroskopu czy akcelerometru, bądź punktów systemu EGNOS. RPP sprawdzano też według standardów niemieckich w zakresie wymagań wobec dokładności i jakości odczytów.

- Uzyskaliśmy więc pewną możliwość lokalizacji tramwajów. Następnie należało sprawdzić i ocenić na ile urządzenie jest przydatne w sterowaniu czy priorytetowaniu pojazdów komunikacji zbiorowej. Problemem było to, że nie mogliśmy go sprawdzać w rzeczywistych warunkach. Tu przeszkodę stanowiły uwarunkowania finansowe i prawne – wyjaśnia dr inż. Tomasz Kulpa z Politechniki Krakowskiej. Dlatego dla potrzeb badań postanowiono stworzyć modele symulacyjne dwóch skrzyżowań: Kijowskiej z Królewską w Krakowie oraz ulic w Halle, siedzibie niemieckiego partnera projektu GSP - Galileo Signal Priority.

Uzyskanie wiarygodnych wyników wymagało pokonania szeregu skomplikowanych problemów technicznych. Niemniej udało się w efekcie uzyskać ocenę RPP pod kątem redukcji kosztów czasu użytkowników, kosztów operacyjnych oraz inwestycyjnych i utrzymaniowych. – W kosztach systemu jakie oszacowaliśmy porównując wykorzystanie jednego urządzenia w pojeździe do pętli indukcyjnych, osiąga się 20 procent oszczędności – podsumowuje Tomasz Kulpa. To porównanie wykonano dla podobnego standardu, jaki jest uzyskiwany z użyciem pętli indukcyjnej. Tomasz Kulpa podkreśla jednak, że w przypadku RPP osiąga się większą elastyczność i dokładność w stosunku do dostępnych obecnie systemów nawigacyjnych.

AS

*GSP – Galileo Signal Priority jest projektem 7. Programu Ramowego Unii Europejskiej. Realizacja jego ruszyła w styczniu 2012 roku. Termin zakończenia prac przypada na marzec tego roku. Projektem kierowała European GNSS Agency (GSA). Europejski projekt realizowało czterech partnerów: PWP Systems GmbH (Niemcy, Halle), Telematix services a.s. (Czechy, Praga), Sz chenyi István Egyetem (University w Györ, Węgry), a ze strony Polski Politechnika Krakowska. Podsumowanie efektów prac projektu GSP – Galileo Signal Priority miało miejsce podczas konferencji, która odbyła się na Politechnice Krakowskiej 20 lutego br.

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.