skoda fabia 04Samochód miejski nie powinien być zbyt duży, bo to oznaczałoby kłopoty na ciasnych, zakorkowanych ulicach. Z drugiej strony, musi zapewniać minimum komfortu i bezpieczeństwa, a ponadto mieć rozsądnie skalkulowaną cenę. Przestańmy na chwilę liczyć się z pieniędzmi i zobaczmy, czym wyróżnia się najdroższa dostępna wersja miejskiej Skody.

Fabia w najwyżej pozycjonowanej odmianie 1.2 TSI DSG Style ma wszystko, o czym można marzyć, myśląc o aucie tego segmentu. Standard obejmuje czujniki cofania, system stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji, aluminiowe obręcze kół, klimatyzację, komplet poduszek powietrznych, elektrycznie sterowane szyby i lusterka oraz kombajn multimedialny z ekranem dotykowym, rozbudowanym komputerem pokładowym i sterowaniem w kole kierownicy. Centralny zamek jest "inteligentny”, tzn. auto można otworzyć i zamknąć, w ogóle nie biorąc do ręki kluczyka, ponieważ sterownik rozpoznaje kluczyk schowany w kieszeni. Gdy kierowca chwyci za klamkę drzwi lub dotknie przycisku otwierania pokrywy bagażnika, samochód zostanie automatycznie odryglowany. Uruchomienie samochodu odbywa się przez naciśnięcie przycisku, a nie przez przekręcenie kluczyka w stacyjce, gdyż jej po prostu nie ma. Aby zamknąć samochód, wystarczy dotknąć czujnika na klamce drzwi kierowcy.

skoda fabia 01skoda fabia 02skoda fabia 03skoda fabia 05
Reszty dopełnia automatyczna 7-stopniowa skrzynia biegów DSG, tak naprawdę zbudowana z dwóch przekładni - odpowiednio dla biegów nieparzystych (1,3, 5 i 7) i parzystych (2,4 oraz 6). Każda z nich ma własne sprzęgło, a gdy na jednym wałku włączony jest któryś bieg, na drugim przygotowany jest już kolejny. Błyskawiczne przejście jednego na drugi realizowane jest za pomocą przełączenia sprzęgieł bez odczuwalnego przerywania przenoszenia momentu napędowego. Podstawową zaletą takiego rozwiązania jest szybkość zmiany przełożeń trwająca zaledwie 300-400 milisekund oraz niskie opory wewnętrzne, a co za tym idzie, oszczędność paliwa (realnie średnio 6 litrów benzyny na każde 100 przejechanych kilometrów).

Niewiele do życzenia pozostawia także hałaśliwość oraz ogólna kultura pracy 110-konnego silnika wspomaganego turbodoładowaniem. Jego brzmienie nigdy nie jest natarczywe, na niskim poziomie udało się też utrzymać poziom wibracji. Układ kierowniczy jest zaskakująco precyzyjny, na polecenia reaguje bardzo posłusznie. Zawieszenie nastawiono na komfort, co pasażerom wychodzi zdecydowanie na dobre. Całość pracuje bez stuków i sprężyście tłumi niedoskonałości nawierzchni, do wnętrza przenosi jedynie drgania pochodzące od krótkich poprzecznych uskoków (warto pozostać przy seryjnym ogumieniu 15-calowym i nie zamawiać opcjonalnych felg o średnicy 16”). Generalnie, walka z dziurami i wybojami kończy się zwycięstwem.

skoda fabia 06skoda fabia 11skoda fabia 12
Bez dopłaty oferowane są również projekcyjne bi-halogenowe reflektory, które działają podobnie jak bi-ksenony, tzn. światła mijania i drogowe obsługuje jedna żarówka kryjąca się za przesłoną. W rezultacie ich zasięgowi nie można wiele zarzucić, chociaż ze względów technicznych barwa światła nie dorównuje lampom ksenonowym czy diodowym.

A wyposażenie dodatkowe? W pierwszej kolejności warto zainwestować w reflektory przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów (450 zł) oraz inteligentny tempomat (1600 zł), który nazwę taką nosi naprawdę nieprzypadkowo. Odciąża on kierowcę poprzez aktywne hamowanie i przyspieszanie w pełnym zakresie prędkości 0-160 km/h. Głównym elementem jest niewielki radar ukryty w przedniej części nadwozia pojazdu (zwykle w obrębie osłony chłodnicy, reflektorów lub bezpośrednio w zderzaku), monitorujący obszar do kilkuset metrów przed nim. Gdy rozpozna inne pojazdy, ingeruje w układ napędowy i hamulcowy w taki sposób, aby utrzymać określony, zadany przez kierowcę odstęp, który zwykle zwiększa się w miarę wzrostu prędkości jazdy. Ponieważ z oczywistych względów zachowanie właściwego odstępu od poprzedzającego pojazdu stanowi fundamentalny warunek bezkolizyjnej jazdy, wkład aktywnego tempomatu w poprawę bezpieczeństwa jest niepodważalny.

skoda fabia 13skoda fabia 14skoda fabia 15skoda fabia 16skoda fabia 17skoda fabia 18skoda fabia 19skoda fabia 20
Warto również dopłacić 1400 zł za układ Climatronic, który pracuje wyraźnie skuteczniej od standardowej klimatyzacji. Climatronic automatycznie reguluje nie tylko temperaturę nawiewanego powietrza, lecz także intensywność i kierunek nadmuchu. Elektroniczne sterowanie uwzględnia wszystkie ważne czynniki, jak np. intensywność nasłonecznienia i temperaturę zewnętrzną, i automatycznie chłodzi odpowiednio mniej lub bardziej. Warunki klimatyczne we wnętrzu są oceniane przy tym nie tylko przez czujniki nasłonecznienia i temperatury, ale po raz pierwszy także przez specjalny czujnik wilgotności umieszczony w stopce lusterka wstecznego. Zapewnia on utrzymanie optymalnej wilgotności względnej w kabinie, co między innymi wyraźnie zmniejsza zaparowywanie szyb lub wręcz mu zapobiega. Czujnik wilgotności wpływa na sposób pracy sprężarki klimatyzacji. Zależnie od jego sygnału Climatronic automatycznie wyłącza sprężarkę, co oszczędza paliwo.

Generalnie, biorąc pod uwagę niewielkie rozmiary nadwozia, wnętrze tego samochodu zaskakuje przestronnością. Konstruktorzy na długości zaledwie 3,9 m wygospodarowali mnóstwo wolnego miejsca. Cztery dorosłe osoby mogą tu podróżować całkiem swobodnie, a pojemność bagażnika wynosi 330 litrów. Fabia właściwie od zawsze zajmuje bardzo mocną pozycję na rynku. Zawdzięcza ją niewątpliwym atutom swojej konstrukcji, przede wszystkim wysokiej funkcjonalności wnętrza przy zachowaniu niewielkich wymiarów zewnętrznych. Skoda postawiła po prostu na użyteczność, starając się zdobyć klientów tą właśnie cechą.

skoda fabia 07skoda fabia 08skoda fabia 09skoda fabia 10
Wersja Style to najlepiej „uzbrojona” Fabia, a szczodre wyposażenie, jak zresztą nietrudno się domyślić, swoje kosztuje. Kto pragnie nabyć taką właśnie Skodę z automatyczną przekładnią, nie ma wielkiego wyboru – musi przygotować kwotę 61 830 zł. Co ważne, w cenę wliczono pakiet przeglądów przez pierwsze 4 lata lub do osiągnięcia przebiegu 60 000 km.

Tekst i zdjęcia: Jakub Sandecki

Komentarze  
Gdański Potwór
0 #1 Gdański Potwór 2017-03-04 19:55
Czy to jest artykuł sponsorowany czy subiektywna opinia autora?
Cytować | Zgłoś administratorowi
Jakub Sandecki
+1 #2 Jakub Sandecki 2017-03-06 23:41
Jest to subiektywna opinia autora.
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.