skuterScooter-sharing działa w Poznaniu już ponad roku i bardzo dynamicznie się tu rozwija. Strefy parkowania objęły już swym zasięgiem prawie 70 procent powierzchni miasta, po którym będzie jeździło sto tych elektrycznych pojazdów. W połowie września na ulicach Poznania będzie już jeździć 100 elektrycznych jednośladów.

 

- Kluczem do rozwiązania problemów komunikacyjnych w mieście jest łączenie różnych form transportu. Najważniejszy jest oczywiście transport publiczny, ale car-sharing i skutery są jego dobrym uzupełnieniem. Zakładam, że zwiększenie liczby skuterów będzie miało taki sam skutek, jak w przypadku rowerów miejskich, czyli duży wzrost wypożyczeń - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.

Latem zeszłego roku, kiedy Blinkee startowało w Poznaniu z wypożyczaniem skuterów, dostępnych było tylko piętnaście takich pojazdów. Od razu znalazły jednak sobie wielu zwolenników. Obecnie można korzystać z prawie siedemdziesięciu, a w połowie września na ulicach Poznania będzie ich już jeździć setka elektrycznych jednośladów.

- Statystyki Blinkee rosną w sposób niesamowity. Do dnia dzisiejszego zarejestrowało się w usłudze ponad 10 tysięcy poznaniaków, a miesięcznie nasze skutery w Poznaniu przejeżdżają dystans porównywalny z dwukrotnym okrążeniem ziemi, czyli 80 tysięcy kilometrów - mówi Konrad Sierzputowski z Blinkee.pl.

Od kilku tygodni na ulicach Poznania nie znajdziemy już starych beżowych skuterów. Wszystkie to nowe Blinkee 2.0. Skutery, które w tym roku są dostępne, ulepszono w porównaniu z zeszłorocznymi modelami. Pojazdy w wersji Blinkee 2.0 są większe, lepsze i mocniejsze. Nowe skutery mają większe 12-calowe koła, które gwarantują wyższy komfort jazdy, ale także bezpieczeństwo. Blinkee 2.0 wyposażono również w silnik o mocy 3 KW, dzięki niemu wyprzedzanie jest bezpieczniejsze i bardziej dynamicznie. Bezpieczeństwo zapewniają również przednie i tylne hamulce tarczowe, które w porównaniu z bębnowymi są bardziej niezawodne. Lepszą widoczność i niższe zużycie energii zagwarantują światła i kierunkowskazy w technologii LED. Nowe skutery wyposażono w dłuższą kanapę, na której bez problemów usiądą dwie osoby. Zwiększył się również zasięg z 65 do 80 kilometrów na pełnym ładowaniu.

Coraz większa strefa
W ostatnim czasie znacznie powiększono również strefę i będzie się ona systematycznie powiększać. Obecnie obejmuje już ona prawie 70 procent powierzchni Poznania.

- W porównaniu z zeszłym rokiem strefa ta zwiększyła się kilkukrotnie. Ostatnio dołączyły Ogrody, Jeżyce, Górczyn. W następnej kolejności - Dębiec, Piątkowo i Wola. Cały czas monitorujemy wielkość strefy. Na naszym facebookowym profilu użytkownicy mogą zgłaszać obszary, na których chcieliby zostawiać skutery - dodaje przedstawiciel Blinkee.pl.

Firma chce również zaoferować możliwość wypożyczania skuterów poza granicami Poznania, w gminach ościennych. Wówczas strefa, w których będą mogły parkować elektryczne jednoślady, znacząco się zwiększy. Z kolei więcej skuterów wjeżdżających do Poznania powinno się przełożyć na mniejszą ilość samochodów codziennie przekraczających granicę miasta.

Zwiększenie liczby skuterów od 17 września zbiegnie się z Europejskim Tygodniem Zrównoważonego Transportu. Ten ekologiczny transport wpisuje się idealnie w politykę ekologicznej komunikacji, w związku z tym miasto współpracuje z firmą Blinkee. W najbliższym czasie pojawią się 2-3 lokalizacje, w których będą ładowane akumulatory. Prowadzone są rozmowy, aby jedna z nich znalazła się na terenie, którejś z zajezdni MPK.

Alternatywa dla samochodu
Scooter-sharing to ekologiczne rozwiązanie, dzięki któremu mieszkańcy mogą sprawnie i bez problemów z parkowaniem przemieszczać się po mieście. W Poznaniu system zaczął działać z końcem lipca ubiegłego roku.

Aby wypożyczyć skuter, wystarczy zarejestrować się w systemie za pośrednictwem aplikacji Blinkee lub strony www.blinkee.pl, zlokalizować dostępny w okolicy pojazd i dokonać rezerwacji. Po zakończonej jeździe można pozostawić go w dowolnym miejscu w obrębie mapy dostępności skuterów. Oznacza to, że nie trzeba szukać konkretnego punktu, jak w przypadku wypożyczalni rowerów miejskich.

Wśród największych zalet tego rozwiązania użytkownicy wymieniają przede wszystkim możliwość dotarcia w każde miejsce bez stania w korkach i problemów ze znalezieniem miejsca parkingowego. Dodatkowo, ta forma podróżowania po mieście jest w pełni przyjazna dla środowiska. Skutery są elektryczne, nie wydzielają zatem żadnych spalin ani hałasu.

Za minutę jazdy skuterem Blinkee użytkownik musi zapłacić 69 groszy. Maksymalna opłata za cały dzień to 69 zł. Istnieje również możliwość postoju, czyli zarezerwowania skutera na dłuższy czas - w takim przypadku opłata wynosi 9 groszy za minutę.

Źródło: UM Poznań

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.