rexton 01Poprzednia generacja tego SUV-a cechowała się wprawdzie niską awaryjnością, ale nie zdobyła uznania europejskich klientów. Nowa odsłona jest zupełnie inna i bez trudu dotrzymuje kroku konkurencji.

 

Koreańska marka SsangYong jest coraz lepiej rozpoznawalna na polskim rynku, a najbardziej zaawansowany technicznie model tej firmy to Rexton. Jest to terenowy samochód z blisko 5-metrowym nadwoziem opartym na przestrzennej ramie.

Zwiększa ona wprawdzie masę pojazdu, ale ma też niezaprzeczalne zalety, które okazują się nie do przecenienia podczas eksploatacji w trudnych warunkach, tzn. wysoką wytrzymałość na skręcanie, zginanie i uderzenia.

Siedzi się tu wysoko i na innych uczestników ruchu drogowego spogląda z góry. Kierowca ma dzięki temu dobrą widoczność we wszystkich kierunkach, pomocne okazują się także duże lusterka. Również przestronność przedziału pasażerskiego nie pozostawia wiele do życzenia. Zarówno z przodu, jak i na tylnej kanapie będzie wygodnie nawet bardzo rosłym osobom. Przewidziano odrębny nawiew dla pasażerów siedzących z tyłu, dzięki czemu wydajny, w pełni automatyczny układ klimatyzacji w mroźne dni nie musi pracować na najwyższych obrotach, aby równomiernie rozprowadzić cieplejsze powietrze po całej kabinie. Dominuje w niej dbałość o staranny montaż i materiały wysokiej jakości, stojące zauważalnie wyżej w hierarchii niż w pozostałych modelach firmy. Mimo wszystko, urozmaicenie w postaci kilku jaśniejszych elementów wyszłoby wnętrzu zdecydowanie na dobre (można natomiast zamówić jasną tapicerkę).

rexton 02rexton 03rexton 04rexton 05rexton 06rexton 07rexton 08rexton 09

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fotele kierowcy i pasażera - oba regulowane elektrycznie, z wielostopniowym podgrzewaniem i wentylowaniem – są prawidłowo wyprofilowane, z szerokimi zagłówkami – idealne na długie podróże. Co istotne, możliwość regulacji kąta pochylenia oparć mają nie tylko miejsca przednie, ale także tylne. Kanapy nie można wprawdzie przesuwać wzdłużnie, aby kosztem ilości miejsca na nogi w drugim rzędzie zwiększyć pojemność bagażnika, ale tak naprawdę to żaden problem. Miejsca na bagaż wciąż pozostaje dużo (784 l).

2.2-litrowy silnik wysokoprężny generuje moc 181 KM i do spółki z momentem obrotowym 420 Nm zapewnia dobre osiągi, zachowując w zamian średnie zużycie oleju napędowego nieznacznie przekraczające 11 l / 100 km. Na pierwszy rzut oka wydaje się to sporą wartością, bo przecież nowoczesne jednostki wysokoprężne zdążyły przyzwyczaić nas do znacznie lepszych wyników. Nie zapominajmy jednak, z jakim autem mamy do czynienia. Jego niebagatelna masa (ponad 2000 kg), układ przeniesienia napędu na obie osie, wreszcie automatyczna skrzynia biegów, płynnie i szybko dopasowująca jedno z pięciu przełożeń do warunków jazdy – to wszystko ma znaczenie. Pokaźnej pojemności, 78-litrowy zbiornik paliwa gwarantuje duży zasięg.

rexton 10rexton 11rexton 12rexton 13rexton 14rexton 15rexton 16rexton 17rexton 18rexton 19rexton 20rexton 21

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Napęd przekazywany jest na oś tylną, a w razie potrzeby dołączyć można również przednią i dodatkowo wspomóc się reduktorem. Takie rozwiązanie pozwala bardzo sprawnie pokonywać różnego rodzaju wertepy. Miękko zestrojone zawieszenie dobrze izoluje pasażerów od nierówności nawierzchni, a mimo sporej powierzchni czołowej nadwozia, nawet podczas jazdy z typowymi dla autostrad prędkościami rzędu 120-140 km/h we wnętrzu wciąż pozostaje cicho.

Nowością jest funkcja Auto Hold. Po zatrzymaniu samochodu, gdy skrzynia pozostaje w trybie pracy D, wystarczy mocniej nacisnąć hamulec i… można zdjąć nogę z pedału. Elektronika zablokuje zaciski i pozostawi włączone światła stopu. Zwolnienie hamulców następuje samoczynnie po wciśnięciu gazu. To bardzo wygodne rozwiązanie zwiększające komfort użytkowania auta w mieście.

rexton 22rexton 23rexton 24rexton 25rexton 26rexton 27rexton 28rexton 30

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wyceniona na 180 500 zł wersja Sapphire AWD z automatyczną skrzynią biegów robi wrażenie z kilku powodów. Po pierwsze dlatego, że jest dobrze wyposażona. Do standardu należy skórzana tapicerka, podgrzewane i elektrycznie regulowane fotele, zaawansowany system multimedialny z nawigacją, system kontroli trakcji i stabilizacji toru jazdy, LED-owe reflektory. Po drugie, uznanie budzą duże zdolności terenowe i użytkowe, podobnie jak ogólna wytrzymałość całej konstrukcji, w pewnym stopniu opartej na niemieckiej myśli technicznej (firma nie ukrywa, że częściowo korzysta z licencji Mercedesa). Po trzecie wreszcie, konkurencja nie może pochwalić się równie długim (5-letnim) okresem gwarancyjnym.

rexton 31rexton 32rexton 33rexton 34rexton 35rexton 36

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Samochód ten zdaje egzamin z wynikiem pozytywnym głównie dlatego, że spełnia wszystkie wymagania stawiane dziś współczesnym SUV-om. Okazuje się pojazdem wszechstronnym, który udanie łączy cechy komfortowego kombi i funkcjonalnego vana, a dodatkowo oferuje jeszcze napęd 4×4. Do pełni szczęścia brakuje kilku elementów, przede wszystkim aktywnego tempomatu z radarem utrzymującym stały odstęp od poprzedzającego pojazdu. Przydałyby się też amortyzatory z możliwością regulacji i bardziej „inteligentne” reflektory, bo pomimo że są to LED-y, to jednak bez funkcji selektywnej korekcji wiązki świateł drogowych.

Tekst i zdjęcia: Jakub Sandecki

Komentarze  
probkaSC2
0 #1 probkaSC2 2018-06-21 12:53
Hmm 4x4, automat (szkoda tylko,że bez automatycznego tempomaptu), 180 kucy, klima , podgrzewane fotele - jak za tą cenę prezentuje się jak najbardziej pozytywnie. No i jak przystało na SUV nie łyka paliwa, aż tak wiele. Ciekawe tylko jak sprawdza się w prawdziwych warunkach "terenowych"?
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.